AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.553

Elstolar i en bil som inte hade el från början E39

Hej har sökt men får inte riktigt svar på min fråga kommer det fungera att sätta in elstolar finns alla kablar som behövs i bilen någon här som gjort ett sånt här byte

Daniel
Detta är en bra fråga som jag sitter och funderar på
Man undrar också om det finns elstolar med minnesknappar på stolen ?

Anders
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Minnesknapparna sitter i dörrsidan på på e39.
E39 av tidig årsmodell är tämligen snålt utrustade med "extra kabel" för retro fit av t.ex. Elhissar bak, belysnings paket mm mm

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nej det verkar inte finnas färdigdragna kablar om bilen har manuella stolar från fabrik. Jag har eftermonterad elstyrda stolar i min, inga större problem...Det enda jag behövde var en extra (+)kabel till elstyrningen, annars passade allting rakt av, kontakter och övriga kablar, stolvärmen funkade på en gång.

Man ser verkligen där en kabel saknas i kontaktdosan, så det är bara att dra en kabel snyggt och sticka in den i kontakten. Men man får tänka på att ha batteriet urkopplat under installationen så att man inte får en lysande aribag-lampa pga "kortslutning". En sak att tänka på är en bra säkring också.

Och minnesfunktionen måste vara mkt svårare att eftermontera - knapparna sitter ju i dörrsidan, och därifrån går kontakter ut till stolarna och backspeglarna. Man får nog flytta över en massa grejer för att få minnesfunktionen i bilen...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
de
37
dennis007
525d sedan-05
sharifhan hur många hk fick du när du chippade din 520 jag har också en 520 och vill chippa den tack för svar
Tack för det svaret som vi ville ha

Anders
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
dennis007> Jag har "chippat" min hos Qvarnis på ITSFUN: Länk

Du får ju först o främst optimerad programvara i bilen, motorn blir effektivare och då får du mer hk, bättre vrid och lägre förbrukning, dock får du mest ut av chipstrim om du tankar med 98OKT (finns skrivet om detta).

De säger att effektökningen i en vanlig sugmotor blir ca 10%, jag skulle nog säga upp till/högst 10%, så det blir inte värst så många hk på en motor som har 150/170 original, du måste nog komplettera med bättre insug+slutburk för att få 10% ökning, det gjorde jag...

Men visst förbättras accen lite och främst bränsleförbrukningen sänks vid samma körstil (vilket är svårt att ha i stan), märks mest vid landsvägskörning.

Klart värt priset när det brukar kosta det dubbla hos alla andra, de flesta tar samma pris för turbo- som sugmotor, typ BSR...

BMW 4EVER
Bilen: Länk
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Hej!
Passar stolar från en sedan 02 i en touring 98. Båda E39or självklart. Stolarna jag har i min touring är manuella och jag funderar på att köpa elstyrda från en sedan 02. Ryggstöd bak, som jag tänkte köpa, är inte fällbar, med det gör inget så länge.
Jag är även intresserad av vart (+)kabel skall kopplas för att båda stolarna skall kunna elmanövreras.

Sharifhan, har du instruktioner eller liknande på hur man kopplar ihop allt?
Tack på förhand!
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Von Dust!
fram är det inga problem men bak har inte touring och sedan samma infästning till ryggstödet och sidostycket (mellan ryggstödet och dörren). Men om du är händig kanske det går.!
Vo
94
Von Dust
520D F11 -11
Jag var och kollade på inredningen, den var super snygg. Men som du skrev om bakdelen, passar inte alls, helt fel.
Det var synd för jag ville verkligen ha grejerna.
Jag ska sätta i elstolar i min E39 -96:a där jag har haft manuella stolar. Elektronik är inte riktigt min starka sida så jag skulle vilja ha en exakt beskrivning hur man gör för att få elstolarna att funka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.