|
|
|
|---|---|
|
Tjena boys! Har glömt att posta, men har märkt senaste månaden att min M5 har små vibrationer vid ca 80km/h, speciellt under acceleration. Ungefär som om en fälg vore obalanserad. Men det samma händer när jag bromsar, igen små vibrationer vid ca 80km/h som jag tycker komma från högra framhjulet. Samtidigt upplever jag små hugg i inbromsningen. Nu är dessa så små att sambon knappt märker det, men med bilen lastad med 5killar så blir inbromsningen vid 80km uppstår betydligt mer vibrationer... Skivorna är inte nya fram, men inte heller på nåt sätt dåliga. Inga varningar i instrument panel. Ingen bankörning eller andra nödbromsningar från 250km/h -> 0km/h. Bara vanlig körning i stort sätt... Vad kan det vara? Kan det vara "sticky calipers" och vad exakt är det? Länk | |
|
Hmm.. så började min (E34) också göra på sensommaren, en kort tid efteråt sade ena framdämparen(edc) upp kontraktet :( Kändes precis som förra sommaren då en 19" hade blivit skadad... bemari5 |
|
|
Nja, min M5'a var just på besiktning och fick 10+! Desutom berömde besiktningsmannen underredet. Tror inte på nån slut dämpare... Länk |
|
| Sprickor i bromsskivan kanske? | |
|
Kan man se sprickorna? Länk |
|
|
Ja fortfarande vibrationer. Uteslutet är fel på fälg eller däck. Det händer endast vid ca 80km/h i ca 1-2 sek. Ratten skakar. Och man känner små vibrationer i framändan. Fastän det bara händer vid 80km/h är det ju störande eftersom man kör just i det området. Jag upplever också små små "hugg" vid 50km/h och under. Nu pratar vi sådana som inte lever i bilen känner:) PLIIIS hjälp. Har ingen lust att BMW börjar leka och byta del efter del om det är någon som haft nåt liknande. Bilen var för en dryg månad sedan på besiktning och fick då mycket fint berömm av besiktningsgubben. Länk |
|
|
Jag hade ett liknande problem nyligen. Jag åkte till en däckfirma och lät dem titta på balanseringen av framdäcken. Båda hade mycket små balansfel som däckkillen inte trodde kunde vara orsaken till problemet men balanserade till dem och därefter har jag inte längre några sådana problem. Har Du kollat däckbalansen?? Ricke |
|
|
Japp har kollat, bytte till vinterdäck idag. Länk |
|
|
Tjabaa, Eftersom det är flytande en-kolvsok på dessa bilar så kan det hända att glidytorna eller att kolven inte går tillbaka som de ska. De ligger då an lite lite grann och så småningom blir bromsskivorna lite skeva och det är detta som kan kännas. Detta hände på min gamla Corrado när jag hade bytt till nya bromsskivor utan att kollla upp oken. Det började vibrera lite grann efter ett par månader och sen blev det bara värre och värre. Kolla att oken är bra och att inget sitter fast. Bo Eliasson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.