|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är på väg att byta ut mina 225/50/17 Dunlop RFT sommardäck mot vanliga däck på min 530d e60. Jag har funderat på följande däck och tänkte höra ifall någon har erfarenhet av Bridgestone Turanza LS-Z eller Continental ContiPremierContact. All input och förslag på andra bra däck (som finns i denna dimension) mottages tacksamt! //Örjan C | |
|
Ring till Teknikens Värld (Bonnier) och fråga efter senaste sommardäckstestet, antingen så har de hela tidningen eller så kopierar de aktuella sidor för 50-60:-? Mvh |
|
|
Hittade numret! 1. Michelin Pilot sport 2. Toyo Proxes T1R 3. Continental Sport Contact 4. Vredestein Ultrac Conti var inte prisvärt och fick bara medelpoäng (4/10) i vattenplaning, Michelin fick ännu sämre resultat (2/10)! Blev trots det tesvinnare pga vägegenskaperna, klarar sig bra även i vått förutom planingstendenserna. Vredestein var bullrigt + stötigt och hade inte så bra egenskaper på torr väg, Toyo var mest prisvärd + var bäst på vått underlag, enda plumpen var högt rullmotstånd = slits antagligen relativt fort. Synd att de inte hade med Pirelli P7!! Mvh |
|
|
Länk Vinnare 225/45/17: Conti Sport Contact och Good Year Eagle F1 GSD-3 Mvh, Kalle |
|
|
rob_t_j72: Tack för informationen! Far min prenumererar på TV, så jag skall låna tidningen av honom! Kalle: Jag har läst en del reviews på Tirerack om F1 GSD-3 och de flesta verkar helnöjda och många mer än så... Det verkar dock som en del får problem med att däcken börjar bullra eller vibrera efter ett tag. Efter att ha kört omkring med mina bullriga Dunlop RFT däck ett tag så är jag inte direkt sugen på det nu... SportContact verkar inte få så många lyriska kommentarer, men heller inte lika många riktig missnöjda - kanske ett säkrare bruksdäck?!? //Örjan C |
|
|
Örjan, Jag hade valt Continental eller Michelin. Körde just GY GSD-3 225/45/17 på E34:an, och jag var mycket nöjd. Dock hann jag bara köra cirka 100-200 mil innan jag sålde bilen, och jag har också hört att de ska försämras och slitas relativt snabbt. Det kan ju vara en prisfråga också. För min del så var GY MYCKET billigare än Conti, på Molway/Däckonline. Mvh, Kalle |
|
|
Jag har kört 2500 mil på mina GY Eagle F1 GS-D3 och tycker de är väldigt bra slitagemässigt. De är ca halvslitna bak. De har ökat ytterst lite bullermässigt, men det är absolut inget som stör. På det hela taget har däcket ett enormt våtgrepp och ett väldigt bra torrgrepp. Ett omtyckt däck av Många vilket det inte varit om det haft någon direkt svaghet. Det finns ett bra test på tirerack där det testas mot bland annat Michelin Pilot sport 2. Test bilarna är för övrigt 330 Ci :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kalle och Wendtan: Nu har ni satt griller i huvudet på mig ;-) Efter att ha läst en hel del mer tester av GY F1-GSD3 och SportContact 2 har jag hittat nöjda e60 ägare i bägge grupperna. Överlag verkar ju dock GSD-3 få högre poäng både bland testare och privatpersoner som överlag verkar lika nöjda som dig Wendtan! Just lutar jag åt GSD-3, men man kan ju inte låta bli att fundera över de blandade omdömena som detta däck får. Jag har för mig att GY F1 finns i både en europeisk och asiatisk variant - heter bägge GSD-3? Kan i så fall det blandade omdömena bero på vilken av dessa man köpt?? //Örjan C |
|
|
Har för mig att den asiatiska varianten var sämre, tror det fanns en tråd om detta... |
|
|
Jag har hört någonstans - sant eller inte - att de fälgar som levereras med BMW's RFT-däck inte skall gå med "vanliga" däck. Någon annan som hört samma sak? |
|
|
Skit snack! Själva RUN flat egenskapen sitter i däcket, inte i fälgen. Vi har bytt våra run flat mot icke RFT däck utan problem, och det är nu knäppt tyst.. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Oreo: Mina GY Eagle F1 är tillverkade i tyskland, vilket de skall vara om de är anpassade för vår klimatzon. Däckonline säljer exempelvis bara den varianten. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.