AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
514

Parkeringsbrom, kan man spänna?

LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Känner någon till var man kan justera parkeringsbromsvajern på E38?

Jag kan trycka ner pedalen i botten och ändå tar den inte så pass bra att besiktningsmännen blir nöjda.
Jupp, det går att justera!

Mvh,
Kalle
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Vet du hur?
LME,

Hehe :) Jag överlät det jobbet till Need For Speed. Justeringen gick, så vitt jag kunde se, ut på att man sticker in en skruvmejsel i hjulbultshålen på bromsskivan och rotar runt lite. Just därför skruvar jag inte själv :D

Med andra ord vet jag inte hur man gör.

Mvh,
Kalle
Ras.mus
Man justerar det som Kalle sa innanför bromsskivan...

Innanför skivan så sitter två bromsbelägg och trycker utåt. I ena sidan spänns de utåt av bromsvajern, i andra änden av en sorts ställskruv. Denna har kuggar runt sig som gör att vrider man dessa spänns beläggen utåt.

Denna kan justeras utifrån men bara om man tar av hjulen, vrider skivan exakt rätt och trycker med en skruvmejsel inåt på kuggarna.

Jag föreslår att du tar av hjulen och på ena sidan plockar bort skivan så du ser hur det ser ut. Sen kan du ställa på andra sidan utan att ta bort skivan.

De ska tydligen vara justerade så att vid tredje klicket ska beläggen ligga an så det blir kännbart rullmotstånd. Man ska inte heller kunna trampa pedalen i botten.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Liten Brasklapp, Att handbromsen går att trampa i botten beror i nio fall av tio på att handbromsbackarna är fullständigt slut. Att dom tar slut beror i sin tur på att de börjat kärva och inte släpper p.g.a. att de sällan använts.
Om varningslampan inte slocknar distinkt och direkt när man släpper handbromsen är även det ett tecken på att det kärvar. Det är lönlöst att försöka justera beläggen om allt innanför skivan ändå är en stor hoprostad klump. (Min e38 var bara 4 år när jag bytte mina backar och det såg ut som dom suttit där minst 30).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.