|
|
|
|---|---|
|
joo... spärren mellan D,N och R försvinner ibland. nån som har haft det problemet ? e34,95 ,v8,530. tackar för lite information. MVH-V8 | |
|
ingen? MVH-V8 |
|
|
Hur då spärren ??? Billy B10 , AlpinaCS 008 Länk Länk |
|
|
Antagligen sliten växelväljarspärr, vet tyvärr inte vad som ska bytas/repareras... Länk Länk Länk Mvh |
|
| Spärren har aldrig funkat på min bil (har hatt den i 4 år). Knappen på väkselsväljarpaken funkar inte. Kan flytta väkselväljaren utan att trycka inn knappen. Spärren mot R funkar när den skall. | |
|
Spärren är bara en plastbit som sitter fast i kanppen i växelspaksknoppen och som mekaniskt hindrar spaken att flyttas genom att ett antal metallklackar som sitter under plattan vid växelspaken. Kan väl knappast kosta många kronor på BMW. /Gunnar /Länk |
|
|
tack för länken rob. gunnar . vet du vilken del det är som ska bytas? kolla länken isf...tack Länk MVH-V8 |
|
|
Om jag läser ritning rätt så är det nr 10. För att kolla så skruva lös växelspaksknoppen (insektsnyckel på framsidan på knoppen) , dra upp knoppen ur spaken (nr 12). Då skall plastpinnen följa med upp då den sitter fast i själva knappen. Skall ha en rak kant längst ner. Det skulle kunna var förslitningar på själva metallklackarna som plastpinnen tar emot men knappast troligt. Kan kontrollera om du tar bort själva plattan i mittkonsollen. Göres lättast genom att vicka upp den iframkan då den skall dras frammåt-uppåt (klackar bak som sticker in under konsolen en lite bit). Om du har plattan borta ser du hu det fungerar när du flyttar växelspaken frammåt/bakåt. /Gunnar /Länk |
|
|
...glömda säga att om det är problem med metallklackarna så är det nr 1 på ritningen som måste åtgärdas. Då skulle jag nog använda lite kemisk metall för att laga klackarna. Mer kritiskt än så är det inte. /Gunnar /Länk |
|
|
GUNNAR du är en ängel. MVH-V8 |
|
|
du måste ha haft problem med det innan. MVH-V8 |
|
|
Nej, men jag har haft lös alla lister, konsolplatta samt växelspaksknopp för lack, se Länk /Gunnar /Länk |
|
|
jo Gunnar det var själva knappen som var fel på , den knappen som man lyfter upp när man vill växlar, den återgår inte till sitt läge efter växlingen . nu har jag (pillat) smörjat lite med 5,56 och den fungerar så som den ska . MVH-V8 |
|
|
Det var bra att det löste sig, särskilt som det blev billigt! /Gunnar /Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.