AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.981

Stöldskydd i garage, ge mig tips

Sida 1 av 2
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jag har bilen på en egen plats i ett flerbilsgarage. Det är bevakat men det är ändå nog tomt för att det har förekommit stölder och inbrott.

Vad har ni för bra tips på extra skydd mot inbrott och stöld?
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Mot stöld är väl det effektivaste att öppna huven och plocka ur reläet till bränslepumpen. Då kommer de inte långt med bilen. Tyvärr är det risk för vandalisering som följd. :-(

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Göra tjuven uppmärksam på att bilen är larmad, vilken den är antar jag. Sedan att att någon kommer bry sig om den larmar t.ex via GSM.

Märka rutor med regnr. vet jag inte om det hjälper, men det har jag gjort. Det sägs hjälpa i reklam och kostar inte mycket.

Det bästa vore väl att få den kamerövervakad, men det är inte helt lätt. Kan kosta endel och man måste söka tillstånd.

/chni
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Tack!

Jag har formulerat mig vagt. Det jag är ute efter är extra skydd förutom larm, imobilizer och annat standardmässigt. Jag är ute efter att »mota Olle i grind«.

GSM-larm har jag haft fundering på men tvekat. Dels har jag ju larm, larmlapp och etsade rutor. Tillför en GSM-larmlapp verkligen något? Dels, och det är kanske främsta anledningen, vad gör jag när jag får ett GSM-larm?!
Jag hyr plats i Solna. 40 bilar per sektion bakom galler. Finns en del långliggare (5 år) som verkar orörda. Det finns tror jag iallafall 5-10 entusiastbilar i min länga och det ronderas en gång per dag av väktare.

Något som annars är effektivt är väl en Car-cover? Gärna en med öljetter så du kan dra dit en stålvajer och hänga på ett hänglås?
kilroy
Om du "bara" vill skydda dig mot att bilen blir stulen så finns det väl flera sätt. På min förra E39 M5 så satte jag helt enkelt in en extra strömbrytare, väl gömd inne i bilen. Strömbrytaren var kopplad mot tändningen så bilen gick helt enkelt inte att starta utan att strömbrytaren slogs till.

Mvh kilroy

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Lasse B! Vad jag förstod vill du ha nåt som bevakar bilen innan nån kommer in i den, det jag tänker på då är en kamera som du kan se från bostaden, går den inte att montera utanför bilen, så varför inte i bilen. Men det beror på hur långt från bilen du bor, trådlösa kameror går inte hur långt som helst.

BMW CS #5206
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Stjäls det mycket bilar i prisklassen 150-300k utan nyckel, med imobilizer och bra larm?

Känns som om det är lika svårt att stjäla en ny BMW eller Merca för en miljon ca. vilket är mer lönsamt som biltjuv. Samma risk, samma straff(=0 ungefär).

Personligen är jag mer rädd för att få bilen vandaliserad eller stulna delar (fälgar, lampor och backspeglar m.m). Mot det finns det väl bara vakter eller kameror som hjälper. Alternativt låsa in bilen i eget garage (valv).

/chni
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Tack för era tips!

(Jag tror inte heller att det är någon större risk att bilen stjäls. I och med immobilizern. Men man kan ju som sagt fortfarande stjäla delar – fälgar, motorelektronik och så vidare. Och fördärva annat. Allt lika besvärligt att återställa.)

Vi har faktiskt redan kameraövervakning. Det är naturligtvis omöjligt att säga om det avstyrt några brott. Men vi har haft inbrott i garaget med kameraövervakning och väktare.

Jag tar gärna mot fler tips/LB
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tyvärr är det nog inte så mycket mer du kan göra i ditt fall. Man är aldrig 100% säker. Jag stod med min bil i flerbilsgarage utan några som helst problem, jag har också ett tag varit parkerad på gatan utan att blivit drabbad. Men så när mina föräldrar kom på besök med en helt vanlig S80 så fick dom bilen vandaliserad genom att någon sparkade av ytterspegeln.

Dvs någon kan slå sönder din bil när du handlar på ICA likväl som du kan parkera på gatan utan att något sker i flera år.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
»Det är aldrig för sent att ge upp!«
samke
min farsas fabriksnya volvo 740 turbo (ja, han hade en volvo, han visste inte bättre då) stod i ett flerbilsgarage för många år sedan. en vecka efter att ha fått hem den var den borta en morgon. det enda tjuvarna lämnade kvar efter sig var rattkryckan.

då köpte han en ny volvo 850 ist. ställde den på samma plats, hade rattkrycka och ett sånt där gsm larm.
en annan morgon så hade 850:n också försvunnit . men tack vare gsm larmet hittades bilen igen 2 mil från där vi bor.
så gsm larm hjälper ganska mycket men är väldigt dyrt.
Det finns en form av gardin som man kopplar till cigguttaget som man sedan hänger framför dörren så den hänger när man öppnar den. Så fort inbrottstjuven nuddar gardinen så åker han på en jävla elstöt. =)

Finns att köpa här. Länk

MVH
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Det bästa vore väl en såndär dreserad apa i bagagen som hoppar ut med ett basebollträ i handen... :-) De flesta har säkert sett den filmsnutten som cirkulera ett tag.

Kamera övervakning som du redan har är nog det bästa både annars, då det är svårt att få tag i en bra apa.

/chni
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
»Eldorado« – Dubilidus länk – är ju en kul grej. Har jag aldrig sett. Jag undrar vad som händer om någon skadar sig på den? (Från sajt: »OBS!!! Vidtag försiktighetsåtgärder vid andvändande så ej obehöriga kommer åt EL-Dorado.« – Känns inte riktigt lugnt.)

Är det någon som provat?
kilroy
Rent juridiskt är det lite knivigt att installera inbrottsskydd som riskerar att skada tredje man.

Jag tror man skall vara väldigt försiktig med den typen av åtgärder. Det finns domar (möjligtvis också prejudicerande) som visar att fordonsägaren kan bli skadeståndsskyldig i vissa lägen.

Mvh kilroy
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Jaha, svårt det där med juridik. Och tränad apa verkar svårt. Vad tror ni om fast installerat larm utanför bilen. Ett som lever och tutar högt om man ställer sig nära, för länge?!
m5
92
m5 3.6
325 IM -89
M5 3.6 -90
ställ på den rätt kända Mc-klubben i känd vid sin 2 bokstäver å ingen vill hålla sig nära
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Två bokstäver, hum... SH – Sofia Hogs!? Jo visst, de är snälla farbröder, och nära. Dom kör väl och lutar i svängarna. Det var länge sedan jag åbäkade mig så.

Jag tar gärna emot fler tips på lagliga åtgärder och prylar som ger bra avskräckningseffekt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan man inte få hela bilens kaross att leda ström på något sätt, så det inte stör bilens system. Sen sätta på en lapp på dörren att bilen kan ge ifrån sig starka stötar. Man borde kunne fixa det på något sätt väl? Inte 10 000 volt kanske men några hundra i alla fall...

Om det trots varningarna kommer någon och rör bilen så får han skylla sig själv, skulle det bli problem med lagen så kan du väl säga att du experimenterar med en ny typ av rostskydd och att du har varnat för detta på bilens ruta..
"MD"

Kan ju bli problem om Agda 89år råkar nudda bilen av misstag.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.