|
|
|
|---|---|
|
Länk Akta er om polisen ser er tvätta bilen på gatan ;) | |
|
Absolut ingen nyhet. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
.......men knappast någon som bryr sig. //Player |
|
| knappast nån ne.. Orka åka 1 mil te närmsta tvätt heller för den delen å dyrt e d.. | |
|
Man får tvätta var man vill bara man har rätt typ av produkter. Det finns faktiskt dem som är både bra och miljögodkända. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
För övrigt rätt löljig regel. De säger att saltet man spolar av rinner rätt ut i dagvattnet utan att renas men samtidigt öser de ut salt över vägarna. Likaså med skiten man spolar av, det mesta kommer ju från vägarna man åker på och oljan som kommer ner i dagvattnet är nog inte värre än vad avgaserna isåfall är. Nä, löjligt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Instämmer till fullo att det är minst sagt löjligt. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
|
Precis som JohanE säger så är lagen helt verkningslös och pinsamt skrattretande med tanke på var det mesta av saltet och skiten i dagvattnet kommer ifrån? Kommer det från Svenssons garageuppfart eller "mil efter mil" av saltad och förorenad riksväg? |
|
|
Om man däremot börjar diskutera avfettningsmedlen som alltsomoftast används i samband med tvätt så kan man ju förstå att regeln har tillkommit? /M |
|
|
Då är det väl bättre att förbjuda elaka avfettningsmedel, insektsborttagare och fälgrengöring istället för att hitta på en lag mot att Svensson ska få tvätta sin bil hemma på gården? Heja byråkrati sverige... moment 22. |
|
|
Ok, det är olagligt men vad är straffet? Flåklypa |
|
kilroy |
Lagtexten i miljöbalken (14 kap) har tillkommit därför att utsläpp från privat biltvätt i anslutning till dagvattenbrunnar har blivit ett definierat och konstaterat miljöproblem. Via dagvattenbrunnarna förs det orenade vattnet till åar, sjöar och andra vattendrag bl a dricksvattentäkter. Moment 22 har inget med detta att göra. Mvh kilroy |
| Jag håller med JohanE Det är löjligt | |
|
Lite "strutsbeteende" är det allt, iaf i vissa kommuner: Det är är fult att tvätta på hårda underlag, plattor, asfalt osv för att tvättvattnet rinner iväg och ev. ner i dagvattenbrunnar osv. På grus eller gräs är det dock OK, det skall infiltreras ner i marken osv. Ponera då att jag har en grusplan på min tomt, jag har även mitt hus där och hus har som bekant en dränering runt om som tillsammans med avvattning från tak osv mynnar ut i...dagvattenbrunnen. Kanske har jag flera bilar och gillar att tvätta dom osv. Snart har jag ju "infiltrerat" ner så mycket skit och salt så att det når dagvattnet ändå, tillsammans med regnvatten osv. Kommunen gör det enkelt för sig när dom inte tillåter avspolning av salt och annat från bilarna medan det från samma kommuns saltbilar rinner saltlake längs med vägkanterna och ner i ovan redan nämnda dagvattenbrunnar. Och vi står som vanligt vid sidan av med mössan i näven och bugar för överheten som vanligt..... Nog för att man skall ha ett miljötänkande, men varför inte börja i rätt ände, dvs vid källan till problemet? FP |
|
kilroy |
folke* Till viss del har du rätt, folke. Nu är det ju inte saltspridningen man tänker på i första hand i samband med tvättningsförbudet utan spridningen av bilrengöringsmedel, avfettningsmedel, övriga rengöringsprodukter samt de oljeprodukter som följer med tvättvattnet. Saltproblematiken får vi dessutom på köpet. Som en följd av miljölagstiftningen har många kommuner (jag tror att det är en majoritet men är inte helt säker) infört "privat" biltvättsförbud. Problemet är inte påhittat som vissa antyder...däremot har naturligtvis Rille rätt när han säger att man också borde titta på och rensa ut bland bilvårdsprodukterna. Straffet för brott mot miljöbalken kap. 14 är böter. Mvh kilroy |
|
Undras hur mycket tvättmedel, sköljmedel, diskmedel, tvål och schampo, matfett osv som kommer ut per vecka från t.ex en familj med två vuxna och två tonåringar, jämfört med t.ex en biltvätt i veckan på samma familjs gårdplan? Om vi isolerar bort saltet och bara kollar på övriga spillprodukter så undrar jag om inte det mesta trots allt härstammar från vägarna, asfaltrester, tjära, gummipartiklar, osv. Dvs de finns ju där ändå och sköljs med spillvatten ner i brunnarna. Självklart bör man hålla koll på och rensa ut de värsta bilvårdsprodukterna. Tyvärr är de oftast de bästa och effektivaste också, och man behöver inte vräka på så stora mängder som med de s.k.miljöanpassade medeln. Men som vanligt är det ju bekvämt och tacksamt för kommuner och miljönissar att skjuta in sig på just bilister och fordonsägare. FP |
|
kilroy |
folke* Hur mycket rengöringsprodukter som släpps ut via en vanlig familj är en helt anan diskussion eftersom dessa spillprodukter i normalfallet leds till det ordinarie avloppsnätet för vidare hantering reningsverk. Dessutom visar det sig att många bilvårdsprodukter fortfarande är betydligt aggressivare mot miljön än motsvarande produkter för personlig hygien. Den aktuella lagstiftningen i miljöbalken riktar sig inte alls speciellt till bilister/fordonsägare utan är en generell lagstiftning som riktar sig mot okontrollerade kemikalieutsläpp. Mvh kilroy |
|
OK, ok . Fast många kommuners reningsverk tar in både dag och spillvatten, bl.a här. Många tror att det går skiljda dag och spillvattenledningar överallt, i realiteten är det många inte sällan ett nät, som slutar i reningsverket. Och de gillar inte så mycket rengöringsprodukter, matfett osv för baseluskerna i den bilogiska reningen. Jag tycker generellt man skall angripa olika problem vid källan och inte låta det gå så långt att man sätter förbuden i slutledet, i de fall det är möjligt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.