AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.381

Trasig växellåda efter 9000 mil

te
19
texanders
328i sedan -98
Hej
Har en 328-98 som snart rullat 9000 mil. När lådan är kall hamnar inte växelspaken i neutralläget (mellan 3:an och 4:an) utan den pekar utåt bortåt 5:an. När lådan blir varm försvinner felet. Enligt BMW är det troligen en fjäder i lådan som gått av. Deras lösning på problemet är att byta låda vilket = 30.000 kr.
Personligen så tycker jag att detta är helt sanslöst. En låda där en fjäder går sönder skall bytas för 30.000. Är detta bmw-kvalitet? Personligen så har jag fått mig en stor funderare på hur deras kvalitet är och frågan är om jag orkar med en bmw till......
Min bil har inte direkt varit felfri om man säger så.
Har dock hittat en firma som kan tänka sig att renovera lådan men kostnaden blir ändå minst 10.000 kr. Har ni några tips? Har någon annan råkat ut för ett liknade fel?

/Anders
Hälge
BMW, är ej längre vad de en gång var...Suck!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
www.mobimech.com vet hur man lagar istället för att bara stoppa i en ny låda.

Racerbilen: Länk
Har inget svar på din fråga, men svarar ändå.

Trist, men shit happens. Du har köpt en begagnad bil med de risker det innebär. Att växellådor går sönder är förvisso ovanligt, men händer på BMW men även andra mycket dyrare bilar. Du har helt enkelt dragit en nitlott.

Personligen hade jag jag i första hand kollat skroten, och i andra fall gått på renoveringen. Se till att du får garantier på jobbet och lycka till.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Börja med undersöka växellänkaget innan du misstänker hela lådan.
Beg. lådor till 328/M3 kostar inte 30kkr bara att börja leta!

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Min låda har åxå samma fel. Jag misstänker att det är den fjäderbelastade kolven, som har som uppgift att fixera växelspaken mellan 3an och 4an, som kärvar. Det finns en likadan som trycker tillbaka från andra hållet. Man kommer till båda kolvarna från högra sidan av lådan utan att öppna den. Tror att en uppsmörjning samt byte av fjäder nog hjälper upp problemet. Att byta låda har ingen större verkan när det högst troligt kommer tillbaka. Har inte själv åtgärdat det ännu... men enligt mina efterforskning räcker det med att ta loss kolven och smörja den då den börjar kärva.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Texanders: Din bil är första årskullen av E46, den hade en hel del problem som du med stor säkerhet råkat ut för.

Ett tips är att alltid hålla sig borta från första årskullen då den alltid har barnsjukdommar.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Har nåt liknande på min 330! Trodde det bara var som brännen skrev jag! att det vara kommit nå skit i växellänkaget! kunde väl aldrig tro att det skall vara i lådan i sig! det var ju fan inte kul alltså...
Brännen, hur går man tillväga för att göra din operation? är det svårt eller?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Länk

Länk

här är lite vad som kom fram när jag forskade i det. Har inte ännu hunnit testa det själv.

Mvh, Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länkage elelr prova också att byta olja i lådan och se om det blir bättre.
te
19
texanders
328i sedan -98
Tack för alla svar. Oljan har jag redan testat med att byta och det gjorde ingen skillnad. Däremot så verkar artikeln från Brännen vara en fullträff.
Artikeln beskriver dock en E36-låda men det kanske utförs på samma sätt i en E46-låda. Verkar också på artikeln som om man faktiskt kommer åt allting utan att plocka ur lådan ur bilen.

/Anders
te
19
texanders
328i sedan -98
Hej
Tog bilen till en verkstad som plockade ur lådan och renoverade upp dom fjäderbelastade kolvarna. Nu känns lådan som ny och det är åter njutningsfullt att köra. Tyvärr kostade det 6.000 men det är i alla fall roligare än bmw's egna kostnadsförlag på 25.000 kr.

/Anders
Behövde de ta ur lådan för att komma åt kolvarna eller?
Inget man kan göra själv eller?

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
te
19
texanders
328i sedan -98
Möjligen att det går att göra utan att ta ur lådan men det är trångt så in åt skogen. Dom blev tvunga att plocka ur lådan för att få till det.

/Anders
Visa användare
183
lier
320ia -94
Har du kollat på bilskroten, dom kanske har en bättre beg låda. Kan juh alltid kolla i alla fall.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om felet så att säga "reparerar sig själv när" bilen blir varm, då är det väl inget fel? Att växellådor uppför sig konstigt när de är kalla är väl inget konstigt?
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Typiskt stora bilverkstäder att lämna så dyra kostnadsförslag, det lönar sej att kolla runt med mindre bilverkstäder.... Ibland verkar det som dom lämnar höga kostnadsföslag för att dom ej vill ha dom svåra arbeterna...
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Låter fint texanders! =)
Jag ska ta och fixa min låda när jag har lite tid. Har tittat under bilen och det kan möjligen lyckas med rätta verktyg utan att ta ut lådan. Vet du annars vad för delar de bytte ut eller fick kolvarna bara en uppsmörjning?

Mvh, Anders
te
19
texanders
328i sedan -98
Verkstade bytte märkligt nog inget utan svarvade om kolvarna och smörjde upp allt. Om man inte har möjlighet att göra detta själv får man nog byta kolv+fjäder.

/Anders
Svarvade om? Gjorde de kolvarna mindre? Hur mkt i så fall? Eller putsade de bara upp ytan på dem i en svarv?

te
19
texanders
328i sedan -98
Tror bara att dom putsade och polerade upp dom.
/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.