AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.058

Avstängd sufflet...hur sätta på...?

C
24
C J
Z3 M Roadster -98
Hej alla glada forum-anhängare!
Har under några månaders tid följt era intressanta diskussioner och är nu själv ägare av en Z3 M.

Z:an har gått med hard-top och enligt uppgift så ska suffletten vara "avstängd". Någon som vet hur man aktiverar den igen.

Har letat på forumet utan positivt resultat, i manualen hänvisar BMW till en skruv på sufflettmotorn, men trots skruvande funkar det inte. Någon som kan?

Med hopp om hjälp...
..C J
Antar att det bara är armen till motorn som är lossad. sitter en kolv till höger bakom förardörren kolla där. Kan ta bilder imorrn i garaget om du vill.
C
24
C J
Z3 M Roadster -98
Tack för snabbt svar, hinner knappt med :-)
Vore toppen om du kunde ta någon bild så jag kan se var du menar.

Tack på förhand.
Länk

Mvh D:son

C
24
C J
Z3 M Roadster -98
Tjena D:son tusen tack för svaret. Tyvärr tror jag att ditt snabba svar inte funkade på mitt problem. Axeln är påkopplad och det ser schysst ut.

Skruvade på bulten på suffletmotorn och det funkade då bilen stod i starkt uppförslut. Då den stod plant funkade den inte alls! Verkar som om jag har för lite olja i sufflettmotorn, då denna egentligen är en hydralpump?

Vet du vilken olja man skall ha och var man gör påfyllningen?

CJ
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Koppla loss skiten och kör med manuell cab =)

Det är ju iaf ett sätt att göra tills du har fått ordning på det hela... så du slipper ställa bilen utan tak när det e regn ute ;)
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
En bra ide kan ju vara att kolla upp så att du har strömtillförsel till motorn. Det är ju steg 1 tycker jag.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eller riva ut hela elskiten... Väger bara massa onödiga kilon och gör proceduren långsam och bökig. I 80km/h testade jag och Andersson_CSI att cabba upp Shreck och det var inga problem med manuellt. Cabba ner < 1 sek är också trevligt.. :-)
Oljebehållaren sitter ju i skuffen till vänster. Olja köpte jag på bmw. vet inte om det är nödvändigt finns säkert billigare alternativ.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Caspar: VA? har du cabbat upp/ner i 80km/h?
Tar inte vinden taket då? Måste ju knäckas/trasas sönder om vinden går in under taket.
Har aldrig vågat prova över 25-30 iaf..

/Magnus
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Säg det som Caspar INTE har gjort med sin Z3 ;)

Sladdat i snön på stor parkering? Check!
Kört igenom en stooooor vattensamling efter ett skyfall? Check!
Kört lite väl fort över en upphöjd del av en väg med lättning från vägbanan som följd? Check!

:D

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
hörö masten, glöm inte gräsklippning i hög fart... eller ja just det det var ju inte Caspar :-))))

/PeGe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Magnus: Jodå det går utan problem, ingenting går sönder, skulle dock inte vilja prova i högre fart än så fast då behövs det ju inte heller.. Regnet letar sig inte in i bilen över 100km/h. Taket går faktiskt inte så jättehögt i något läge och framrutan gör sitt jobb och stry vinden over. Fast lite motstånd var det ju.

Masten: :-) ja..??? Een sportbil skall ju flyga ibland, sladda på stora parkeringar i snön är ett måste med alla bakhjulsdrivna fordon och underredstvätt är aldrig fel, men det tog verkligen tvärstopp med 255'orna. Tur att du hann bromsa med dina cykelhjul som skar rakt igenom.

Pgr: Jag tog en lite tur i gräset jag med, dock med rätt kurs, lite snäv kurvtagning.. Länk Fast Masten var ju mer ordentlig.. Länk :-)

/Caspar

Z Go-Cart 26/11 15.30 Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.