AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.352

Öppet koniskt filter till E36 M3?

ga
28
gasse
M3cab-94
Vilka filter rekommenderar ni?

Är det värt eller tappar man bara efekt?

Blir ljudet högre och dovare eller är det slöseri med $$$?
M-3
Hej
Jo visst konisk är roligt och låter jävlig gött(om man har nästan en hink som jag hade)...Men men men tänk mycket på att få bort den varma luften som kommer runt kylaren tex extra plåtar,då är det väl värda pengar..Trevlig helg
Köp en pizza, ett helrör vodka eller vad som gör dig glad istället om du inte är endast ute efter ett högre insugningsljud. Andra M3 ägare har testat och tyckt tidigare så sök bland tidigare inlägg.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jag har beställt JR filter (koniskt) från NFS och hoppas på ett par extra hästar, men mest är jag ute efter det sköna ljudet dessa koniska filter ger.

Självklart så ska en ordentlig avskärmning på plats också. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
ga
28
gasse
M3cab-94
cartman:
vad menar du med pizza o vodka?
du kanske är sotis för du inte har
MMMMM333333. jag ställde bara en
enkel fråga ,jävligt onödigt....
Tack ni andra som svarade MVH gasse...
Oj vad arg du blev. Jag tycker att du ska lägga dina pengar på annat än ett öppet luftfilter om du väntar dig en effektökning. Vill du bara ha ett högt insungningsljud och lägre toppeffekt så handla på bara. En avskärmning måste vara lufttät in mot motorrummet vilket i praktiken betyder att man måste göra en ny låda. Jag tror knappast att BMW Motorsport är så korkade att man inte vet hur man gör ett luftfilter som fungerar optimalt.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Cartman: Anledningen är väl att folk inte accepterar ett högt insugsljud. Därav boxen. Finns ju bilar som har 2 boxar där den ena fungerar som en "ljuddämpare" för att just minska ljudet.

Personligen så tror jag eller rättare sagt är övertygad till att mitt koniska filter ger en effektökning. Det gav iaf min gamla Golv VR6 ett par hästar.

/Edvard
BMW CS # 4503
Boxen är till för 2 saker. För att minska insugningsljud och för att få lägsta möjliga temp på insugningsluften. Vill man få mer flöde till burken kan man montera ett extra rör.

Till Golf 3 finns (fanns?) ett kit från Bonrath där man flyttade luftintaget till frontspoilern som var det som funkade bäst. Golf har också för liten diameter på röret från filterhus till insug. Öppna filter funkar på vissa bilar där luftburken är för liten (Honda CRX och några andra riskokare) och där luftfiltret sitter utanför motorrummet (Saab 9-5 o.s.v.) Vill man göra en enkel test kan man montera en tempmätare där luftfiltret ska monteras och mäta temperaturen. Det går att använda en enkel digital termometer för hushållsbruk typ ute/inne termometer. Är den högre än utanför bilen sjunker effekten. Vissa bilar har 60 grader varmt i motorrummet.
Hej alla glada!
Har sportfilter med stålomspunna slangar ner till spoilern i min M5. Jag märker faktiskt skillnad på effekten. Och ljudet över 4000 varv är öronbedövande men skönt!!!
Lycka till!
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Cartman:
Jag har för mig att jag läst någonstans att på M3 3.0 så använde bmw samma luftfilter som sitter i 325:an, vilket gav lite för låg luftgenomströmming.....så genom att byta till ett sportfilter så skulle man känna skillnad. (Vet inte om detta stämmer men jag har för mig att jag läste det någonstans på Unofficial BMW)
K&N insatsfilter har samma nummer för 320-325-M3 E36.
Det är tempen på insugningsluften som sänker effekten om
den är högre än med original filter. I övrigt se tidigare inlägg.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Om man byter till K&N insatsfilter, då passar det i gamla lådan va?
Blir det bättre genomströmning? märkar skillnad?
Mvh
Klas
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Cartman:
Jo, men det är juh k&n:s filter och dom kanske har bättre genomströmning i filtren än vad bmw har orginal. Det säger ju sig självt att om inte luften kommer igenom ordentligt så måste det sänka prestandan.
Jag har en bekant som har/hade en -97:a och har testat. Ingen märkbar skillnad med byte av insats och ett öppet filter funkade sämre.
polpotkin
byte till öppet filter ger.. (gav ialla fall min bil) ökad effekt.. men detta var förstås när motorn var kall, eftersom jag inte hade något "rör" där kall luft kunde komma till så försvann detta dock efter några minuters körning då luften i motor rummet blev varm. ska man få ut det bästa av filter, så bygg om insuget å flytta filtret någonstans där det e svalare. har själv ej gjort detta då min brist på "händighet" e stor.. men med lite pyssel så borde det bli bra resultat

Precis! Felet är att 99% av alla filtersatser inte har någon bra lösning på hur man ska få luft utifrån till filtret. En M3 E36 behöver minst ca 1000 kg luft per timme vid full effekt så det är bara att börja fundera hur man fixar detta. ITG har en speciell kolfiberkåpa som monteras utanpå filtret och ansluter till en spiralslang. Slangen bör vara 100 mm
i diameter för 300-400 hkr och hela filtret ska vara tätat mot slangen. Har man filtret i hjulhuset så behöver man bara skydda det mot stänk från hjulet. En radie i slangöppningen minskar turbulens på luften. Billjudbyggare har användbara prylar för sådant.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.