|
|
|
|---|---|
|
Tjena.. Jag förmodar att det finns en hel hög såna här trådar men jag vill ändå ha svar på "mina" frågor :) Funderar starkt på att köpa mig en e36a, söker då en billig och rolig bil, och det står mellan 316 och 318 pga att dessa är så mkt mer ekonomiska än de större motoralternativen. men vilken bil är bäst av dessa två? Jag är inte ute efter något monster, då hade jag inte kollat in dessa bilar, men jag hade väl tänkt mig att busa lite på vintern, och ha den som en bruksbil. Hade tänkt mig en bil för 20-30 000 kr. Vad bör jag köpa? vad kostar dessa respektive två i försäkring och skatt? Mvh kricke | |
| Du bör köpa en bil som är i bra skick och inte bry dig så mycket om vilken motor det sitter i den. För dom pengarna så finns allt från skrot till bra. Både 316 och 316 är helt O.K. Fast jag skulle välja en med M42 motorn som kom 94-95 med kamkedja, om du nu hittar en skysst sådan för din budget. Skulle dock inte tro det tyvärr... Försäkring beror helt och hållet på din bostadsort, ålder, samt försäkringsbolag. Ring insplanet för en fingervisning av priset. 08 - 51 000 000 Lycka till... | |
|
Powermac: m42 fanns i e30 från slutet på -89 i 318is och sedan i e36 i 318is där. m42 har alltid haft kamkedja. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
| M43 skall det stå, och 318 men det finns ingen edit funktion. ;) | |
|
Just precis, 318 och 316 skiljer sig inte så mycket. Alternativt är ju om du kan hitta en fräsch 318is e36:a. Kedjedriven och 16 ventilars motor med 140 hästar. En klart rolig vinterbil/bruksbil som är billig i drift. Typ: Länk Länk Länk Helt klart bättre än både 316i och 318i, vettig bil för ett hyffsat pris. Leta runt, provkör, pruta och köp! Tänk på att det är köparens marknad. |
|
|
Generellt skiljer det mycket lite i försäkring och skatt mellan 316/318. Jag håller med "PowerMac", ha båda modellerna som alternativ och välj det exemplar som känns bäst. Men försök hitta en med M43-motorn med kamkedja som kom på årsmodell 94. På den tidigare M40-motorn (91-93) krävs det mycket täta kamremsbyten och den har också en mycket känslig kamaxel. Du bör kunna hitta en hyffsat fräsch 318 -94 för runt 30kkr efter prutning. Idag är utbudet på E36 är enormt och efterfrågan ganska låg! |
|
|
Okej! Som jag förstått det ang. kamrem o kamaxel så ska den bytas var 4000e mil? Jag kör ungefär 2000 mil om året skulle jag tro, eftersom jag förmodligen fortf kommer åka i min nuvarande bil, så det skulle innebära kamrems byte vartannat år, vilket jag skulle kunna leva med. Sen om jag hittar en bil som inte "tickar" så bör väl kamaxeln vara i relativt bra skick? Iofs, har jag inget emot att köpa -94 och uppåt om jag får den till ett pris jag kan komma över, men om det inte skulle gå, så är väl inte årsmodell 91-93 döden heller? :) Vad kostar det att byta kamrem? och vid ett ev. kamaxel byte, vad skulle det gå på? Är det något annat man bör "räkna med" att få reparera på en sån här bil? Kul att ni ändå svarar på denna tråd, trots att den säkerligen är snarlik en hel hög andra trådar... -5 ylande under huven- gissa vad jag kör? ;) |
|
|
KristianS: Jag håller med om att titta efter ett bra exemplar istället för att bestämma sig innan vilken motor man ska ha. Det är som sagt väldigt liten skillnad mellan 316 och 318. Vanliga problem är slitna bakvagnsbussningar ("silentblock") samt spindelleder. För mer information rekommenderar jag att du läser under Begagnatguiden här på Autopower (länk finns till vänster). Lycka till med affärerna! |
|
| Jag kör med 316 och har inte haft nåra problem med den... Vad du änn gör så köp ingen 318is... Alla som har hafft såna ångrar sig tror jag, För de är nog kanske BMW historiens sämsta bil.. | |
|
e36_power: tror du är ute på väldigt djupt vatten... Vad gör 318is till BMW sämsta bil? Jag har visserligen en e30, men är väldigt nöjd med min bil i allt! så, time to explain. Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
Uppenbarligen skojar e36_power, historiens kanske bästa bil ska det stå! Garanterat ingen som tycker den är den sämsta, varken här eller någon annanstans. Möjligen någon ovetande som hört att 318is skulle vara något äkta M3 derivat och blev besvikna på den 140hk starka 4cylindriga maskinen. |
|
|
Jo, jag förstår att 318is är en mkt bra bil, men som sagt så är det inte den jag är intresserad av.. Jag hade tänkt köpt mig en billig BMW för att sedan köpa en dyrare, dvs en instegsmodell, och se om jag fastnar för BMW :) Och det står mellan 316i och 318i. Men jag har fått många bra svar, och har förstått att det inte spelar någon större roll om jag åker 316 eller 318? Mvh |
|
|
Vilken du än tar, kolla så oljebyten är skötta & kamremmen nyligen är bytt, annars kan du råka ut för motorhaveri eller väldigt störande "tickande". M40 maskinerna är lite känsliga som sagt. Good luck. |
|
| Men mellan 318E36 och 318isE36 skiljer det inga tusenlappar att prata om, förmodligen kan is ägandet bli billigare i längden tillochmed då bla den inte kräver byte av kamrem då det sitter kedja i den. Bättre att börja sitt BMW ägande med den betydligt rappare 16v fyran än de andra 318/316. Finns som sagt ingen anledning att välja bort en is mot en standardmodell. | |
|
FRIFART, du börjar övertyga mig :P Jag ska se vad som dyker upp när jag väl har pengarna, jag tänker inte vänta 3 månader på en is om det finns andra 316/318 till hands så att säga.. men det verkar ju roligare med en is som sagt :P Take Care |
|
|
KristianS: Alla 316/318 från 94 och framåt har kamkedja så du slipper problemen med kamremsbyten ändå om du väljer någon av dessa årsmodeller. 318is hade kamkedja från början så letar du efter en riktigt tidig E36 är denna modell att föredra framför en kamremsdriven 316/318. Jag skulle nog ändå försöka få tag på en 94:a eller senare, dessa har bättre finish och känns mer solida än de tidigare årsmodellerna av E36. Ha alltså 316/318/318is som alternativ och välj den bil som har bäst skick. Det blir mycket enklare att hitta en fin bil om man inte stirrar sig blind på en viss specifik modell. |
|
| Finns flertalet 318is E36 ute för mellan 40-50tusen, och då snackar vi 94or och några enstaka 95or. Jag personligen tror på en mycket fin 94 väldokumenterad långmilare som kan bli din för dryga 30tusen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.