|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jo..det var ju just det jag mailade dig privat om... | |
|
Jag har bytt topp på min 525tds -94 och nu startar den inte. Jag är ny på diesel och vet inte riktigt hur jag skla gå till väga. Räcker det med att ta bort ena matningen till en spridare och se ifall det kommer diesel? (returslangarna är snustorra) Andra tips om hur jag konstaterar vad som är fel? |
|
|
får magnetventilen ström? enklast att kolla om det kommer bränsle Länk Länk |
|
|
Jag tror inte jag har ngn handpump på min -94, på toppen av pumpen så sitter bara en returledning från spridarna och en större slang (antar att det är matning) Vart sitter magnetventilen? Behöver jag lufta mitt system tro? Jag har bytt dieselfilter också så systemet är väl snustorrt. nu. |
|
|
funkar bara pumpen i tanken så luftar det sig själv.. Har du kopplat glödstiften efter bytet? Är kamkedjan rätt monterad och pumpen injusterad? Antar att du redan kollat det, men det skadar inte att fråga! Lossa ett rör som du nämner och kolla så det matar fram bränsle där! När min gamla tds bråkade med sprucken spridare osv kunde jag mala på startmotorn i runt 30-40 sek innan soppan var framme och bilen startade.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Glödstiften är nya och ikopplade, och pumpen är inställd med indikatorklocka. Kamkedjan ska sitta rätt men jag ska dubbelkolla kamkedjan/kamaxeln. Jag har för mig att jag ställde kammen så att ettans avgas/insug pekade snett uppåt vid ÖD. Jag får kolla upp det där med läckande spridare också då jag har bytt topp helt och hållet så det är möjligt att någon/några läcker. Går pumpen i tanken så fort tändningen är på eller går den bara när motorn snurrar? Tack för alla tips! |
|
|
kommer inte ihåg hur det är på tds:n men på min nuvarande så går pumpen i tanken med bara tändningen på. Borde göra det på tds med! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
magnetventilen ser du på bilden till höger Länk den ovan spridaranslutningarna annars är det ju bara att koppla bort den där skitpumpen i tanken så slipper du den skiten i framtiden.(märks det att jag hatar den konstruktionen,hehe?) bara att dra ned slangen från armaturen till botten av tanken istället så vet du att det inte beror på den utan snarare på filterhus alt pump även om en spridare läcker så ska den ändå gå igång inom 5sek trots det eftersom pumpen har trycket kvar till dom övriga spridarna. 30-40 sek som du nämner är en djävligt lång tid inte ens med 3 trasiga glödstift samt ett spridarläckage jag hade i vintras så tog det längre än 10sek. får du nog med speed i startmotorn? hur mycket amp har du på batteriet i starten? Länk |
|
|
Det var ju som sagt när en spridarhylsa var sprucken och all soppa rann tbax i tanken... då oxå med taskig pump i tanken, så tog det den tiden att mala fram soppan till insprutarpumpen igen.. batteriet var friskt 92Ah med runt 800CCA så det var det inget fel på! Jag har alltid sett till att ha friska och pigga batterier i mina bilar.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
tackar, ska kolla om magnetventilen får ström så fort jag får tid. (batteriet är nytt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.