|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 525tds -93 som jag misstänker att bränslepumpen är trasig på. När jag köpte bilen märkte man en tydlig "turboknuff" vid drygt 2000 varv. Nu känner man aldrig den mer. Samt att bilen går ryckigt och tjuvstannar ibland när man trampar ner kopplingen i farten. Den är även väldigt orkeslös på alla varvtal. Tycker även att den har blivit mer svårstartad. Har provat ta bort inkommande slangen till soppafiltret när bilen är igång med resultatet att det knappt kommer diesel där. Det bara rinner. Det ska väl typ spruta om jag inte har fel? Har mätt spänningen i kontaktstycket bak vid pumpen både med bilen igång och med tändningen på och av. Det fanns spänning på två kontakter. Den ena visade kring 6volt och den andra visade kring 12 volt om jag inte missminner mig... Nån som har något tips på hur jag enklast kollar om det är bränslepumpen som är trasig? Eller förslag på något annat förutom den..? Vill helst inte hosta upp pengar till en ny pump innan jag vet helt säkert att det är den... Tacksam för svar!!! /Petrus | |
| Har den börjat att bli svårstartad samt rycka lite när du kör så kommer det att snart bli ett pumpbyte | |
|
Pumpbyte? Du menar alltså den vanliga pumpen? Inte förpumpen? Men ska det inte komma mer bränsle än att det bara rinner ur slangen? |
|
| Jo det ska väl komma lite mer än rinna...men du skriver att den börjat rycka och ibland tjyvstanna..samt vara svårare att få igång..det är insprutspumpssymptom det | |
|
Bytte bränslefilter igår för säkerhets skull innan man byter förpump. Bilen går mkt bättre nu, går inte ojämnt på tomgång, stannar inte... Dock saknar jag fortfarande det där riktiga klippet. Kopplade även in en laddtrycksmätare, den laddar mellan 0,9 och 1,0bar som mest. Så laddtrycket är det ju inget fel på. Kan det vara så att förpumpen är trasig? /Petrus |
|
| Om förpumpen är trasig..så kan det upplevas som om turbon inte laddar vid fullgas..men det brukar också vara så att om du parkerar bilen några timmar i uppförsbacke så kan den bli hopplös att få igång om förpump inte går..men den så kan den fungera..men den är så slut och läcker så den ger inte det den ska...när du böt filter fick du ett med båda gummiringarna på..flertalet tillverkare har slutat att skicka med den inre tätningen..och den ska vara där...och dra det bara för hand..filterhållaren går lätt sönder efter ett tag om du dragit för hårt, då ramlar filtret bort när du kör..bakelitfästet går av | |
|
Har läst om det där med båda tätningarna. jag fick bara med den yttre. Men den andra tog jag från det gamla filtret. Måste ju vara bättre med en gammal tätning än utan någon alls. Är helt inne på att det är pumpen nu. Att den som du säger, är så slut att den läker överallt. Läste i en annan tråd att pumpen inte gav nå bränsle alls när man slog på tändningen och när bilen gick rann det endast lite ur slangen. Exakt samma sympton som min. Bilen går bra förutom att den känns aningen slö. |
|
|
Kanske kan jag också få hjälp. Har en 325 TDS med nästan samma symptom. Om man tar bilen kall på morgonen så rycker den. Kan jämföras med att klippa tändningen på en bensinare. Har egentligen en teori om att det skulle vara styrboxen då bilen är chippad. GTO80: Menar du att det skulle vara sliten insprutningspump? Ibland kan man få köra längre på starten än vanligt men ändå inte överdrivet länge. Starten går fort, inget kladd kring spridare så returslangarna mm bör vara ok. Matarledningen ser OK ut men har bilen stått orörd länge blir det en liten luftbubbla precis efter filtret. Bränslefitret är bytt och förpumpen fungerar. Bilen går som ett skott. MVH Andreas |
|
| Ta bort chippet först och se om den slutar rycka samt ta bort kontakten bakom pumpen och spraya lite kontaktmedel..det ska inte bli en luftbubbla om den stått..då har du troligen ett läck på returen..kan vara svårt att se ibland slangarna mellan spridarna blir hårda och spricker..men följ returen en bit till..slangen går över till rör innan torpedväggen det kan vara otätt där också..samt montera på en backventil så nära tanken det går | |
|
Har följt både matarledningen och returen under hela bilen, ser nytt ut. Har även bytt de två o-ringarna på var sida om filterhållaren men utan någon förbättring. Tar och byter returslangarna mellan spridarna i eftermiddag. Tackar för hjälpen så länge! MVH Andreas |
|
|
jag förstår mig inte på den här hysterin om att montera backventiler hit och dit så fort det inte funkar på dieslarna!! jag hade en 525tdsa -93 tidigare som bråkade lite vid start och så, och inte fasen monterar jag backventil. Jag vill veta vad som är fel och letade upp det istället till att vara en sprucken spridarhylsa, som antagligen en dieselverkstad drog sönder när det konstaterades att pumpen var slut och dags för byte.. Visst kunde jag monterat en backvenil, men då hade jag ju åkt omkring med en trasig spridare, som "kanske" bara kunde varit en torrsprucken slang.. Diesel-räsern /Rickard Länk |
|
| Beror på det att det är en enkel åtgärd på en gammal diesel där det börjar bli lite otätt både här och där..för det finns inte någon backventil utan det bygger på att det ska vara tätt..sedan var det ett mycket dåligt exempel att du skulle kunnat åka runt med en trasig spridare eller sprucken slang om du hade backventil..båda delar skulle läckt då du körde..backventilen är till för att hindra bränslet att rinna tillbaka vid avstängd motor | |
|
Jo men en torrsprucken slang där de mikroskopiska sprickorna släpper in luft men inte ut diesel, som ju oftast är felet, så är det ju bättre att byta slangarna och veta att bilen funkar och är som den var från fabrik utan massa "enkla" åtgärder som backventiler. Det finns inte så hemskt många ställen det kan läcka på egentligen, om man tänker efter.. Det är slangarna mellan spridarna, slangen till röret på torpedväggen och sedan bak vid tanken. Resten är rör, och börja de läcka så är det verkligen dags att byta! Visst, min spruckna spridarhylsa läckte givetvis även ut diesel så det blev fuktigt som man kunde se med ögat och därför var enkelt att förstå varför bilen var tjurig och även åtgärda. Tycker bara som så att halvfabrikat till lösningar är inte min grej, jag vill ha en bil som funkar som den ska och är konstruerad. Diesel-räsern /Rickard Länk |
|
| Detta med backventil rekommenderas även av dieselverkstäderna..och självklart så skall ju alla slangar kontrolleras och bytas vid behov.. | |
|
Är helt inne på Tarzan325`s ide att gå till botten med problemet och inte hitta på "halvfabrikat"-lösningar. Har däremot inte sagt att bränslesystemet inte kan vara dålig kontruerat från fabrik. Vissa åtgärder kanske är nödvändiga. |
|
|
Dieselverkstäderna kanske rekommenderar den där lilla backventilen som inte bheövdes från börjar, just för att det är en enkel lösning så de slipper klia sig i huvet och byta slangar.. Men det spelar mindre roll nu, för jag har fått sagt det jag ville och ni andra med.. För att återgå till petrus bykmmer i början av tråden så kan jag säga att det var samma symptom som jag hade på min. Motorn stannade när man tex. saktade ner till en rondell (jag hade automat). Var orkeslös och växlade ner så fort bilen såg en uppförsbacke, trött att starta osv.. allt detta hjälptes när jag bytte insprutningspumpen. Ett tips är att skaffa en utbytespump, eftersom istort sett allt är nytt förutom själva pumphuset. Det finns en firma som heter VEGE motorer i helsingborg, för att nämna någon, som jag handlade av. Kommer inte ihåg exakt vad pumpen kostade, du får ju "pant" på den gamla sen när du lämnar tbax den. Hela bytet med arbete och allt kostade iaf 10330:- körklart! Vilket borde vara ungefär hälften mot vad BMW tar.. Diesel-räsern /Rickard Länk |
|
| Alternativet med VEGE ligger i dag på ca 12 tusen monterat hos någon..BMW ca 17 tusen..skillnaden är väl att Vege har genomgånga ställverk bytes från BMW eller Bosch så är det väl nytt ställverk | |
|
okej, det vågar jag inte svara på, men det är ju bara att fråga VEGE isåfall om det är aktuellt att handla från dem.. Fast vid andra diskusioner som varit på forumet om dessa ställverk så går det ju tydligen inte renovera eller göra iordning dem, utan det är bara nytt som är enda alternativet. Diesel-räsern /Rickard |
|
| Pumpen jag har i har ett genomgånget ställverk..ett nytt låg visst på närmare 4 tusen kr | |
|
Tarzan325: När jag bytte filter så slutade bilen rycka, stanna osv. Är även betydligt mer lättstartad. Just nu är det bara det att den är rätt "slö". Inte nu som en gammal mb 240d eller så men om man jämför mot vad den var när jag köpte den för 700 mil sen. Hellre skrotar jag bilen än sätter över 10k på en ny pump =) |
|
|
Tänkte byta pump idag. Hade köpt en ny pump eftersom jag trodde det var den. Har inte haft upp pumpen ur tanken innan jag beställde pumpen heller. Nåja, lyfte ur den gamla pumpen inifrån tanken och märkte att silen längst ner var helt igenstockad. Rengjorde den och nu fungerar bilen igen :) Tack för alla svar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.