AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.660

Om Du vann 122 miljoner kronor...

Sida 3 av 6
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Med risk för att bli utbuad, jag skulle nog inte satsa på M6. Det är en fantastisk bil, men en halvdag på Mantorp härom veckan gav inte det habegär jag förväntade för prislappen.

Men en M3 E30 och en 2002 Turbo skulle definitivt få plats!

Don't dream it, drive it
En Volvo V70 -03. Räcker med 2.4:an.

Faktum är att det är det svensken köper när de vinner mycket pengar. En begagnad Volvo och lösa lånen står högst på listan. Därefter vill de flesta säkra barnens framtid för pengarna. En och annan resa med familjen till thailand är inte heller helt ovanligt.

Betänk att köp av slott och McLaren F1 ofta leder till att de som var ens vänner plötsligt vänder en ryggen. Lika barn leka bäst, heter det. Money Changes Everything, som Morrissey så fint uttryckte det.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
bjoerck,

i det långa loppet är det klokt tror jag. Undersökningar visar att i stort sett alla som vunnit högvinster (1 Mkr eller mer) och inte haft pengar innan har bränt allt efter två år. Dvs rikedom och fattigdom sitter inte på kontot utan i huvet.

Don't dream it, drive it
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
En X5 med kraftuttag och frontmonterad snöslunga.

Freude am fahren
bjoerck: Då umgås man verkligen med fel vänner.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Däremot kan jag tänka mig att man får en del nya "vänner"
Olof: Så kan tyckas, men bevisligen har det hänt mer än en gång att nyrika blir ensamma och deprimerade.

Att leva ett normalt liv med sina vänner för att sedan vinna 122 miljoner och använda pengarna till jet set-liv sätter relationer på prov. Så är det bara.

Låt säga att han som 122 mille ska gå på någons 40-årskalas och skall köpa en fördelsedagspresent. Köper han en orreforsvas för 500:- så börjar genast de andra tissla och tassla om "att han har väl råd att köpa något finare som är så rik".

Om mångmiljonären istället väljer att köpa en ny BMW till födelsebarnet så blir det ett jävla liv för det istället. "Jaha, han tror han är nåt som kan köpa så dyra presenter."

Således är det en svår balansgång att ha extremt mycket pengar och inte framstå som snål eller slösaktig.

Självklart finns det riktiga vänner som inte bryr sig alls över ekonomiska förutsättningar. Tyvärr finns även motsatsen.

Att köpa en Vovlo V70 2.4 är dock mindre provocerande än att skaffa ett residens i Monaco och besöka Sverige med Lear-jeten...

Den opimala vinsten är enligt forskare ca 8.000.000 SEK. En hanterbar summa som inte försätter personen i totalt ekonomiskt oberoende. Ändå är det tillräckligt för att kunna leva på överskott av kapital. Det har dock visat sig att personer som aldrig haft förmögenhet och som vinner har förmågan att se en miljon som en oändlig summa. Då går det också fort att slösa bort den...
ma
301
madmax05
320i E90 M-sport
Det är för mycket pengar för mig, skulle nog bli lite galen o köpa de mesta när det gäller bilköp..
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kloka resonemang av Bjoerck. Hörde en gång en lysande föreläsning av gamle sociologen Hans L Zetterberg (han som grundade Sifo). Han berättade att människor som vinner stora summor pengar blir minst lika deprimerade som de som förlorar stora summor.

Så akta er för att vinna på Lotto ;-)

Nej jag tror att det bästa är att leva sitt liv som vanigt, göra sig oberoende och unna sig lite saker som man alltid har drömt om.

Don't dream it, drive it
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Och dagens Jante-pris går till bjoerck...
Visst har du en poäng, bjoerck.

Jantekonsekvenserna tror jag iofs mest drabbar dem som har släkt och bekantskapskrets där många är lågavlönade eller bara allmänt missnöjda med sin egen situation, där ens framgång blir droppen som får bägagen att rinna över ;)

Sen beror det ju på hur man är som person. Köper man lite gamla 80-tals bilar och är diskret i övrigt, eller som du säger köper privatjet och ändrar livsstil totalt med sina nyvunna slantar... 122 miljoner är hur som helst en galen vinst. Lite för bra, kanske.

En fin poäng är dock att man märker vilka som är ens riktiga vänner, som skiter i ens bankkonto och dömer en efter det väsentliga.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Ligger en hel del i bojerck's resonemang. Ju närmare i bekanskapskretsen den "lycklige" finns, desto större kan avundsjukan bli. Och ju svårare blir det att balansera mellan snåljåp och nyrikedomsfasoner.
Däremot lär det väl utkristallisera sej vem/vilka som är de riktiga vännerna.

Värst tror jag faktiskt att släktingar kan vara.......speciellt ingifta.

För att återgå till trådens topic:

Förutom X5'an blev det nog en M5'a en 535d som vinterbil samt en 330xi till sonen.

Freude am fahren
Rille330: Onödigt påhopp. Jag skrev inte om hur jag uppfattar saker. Du har ingen aning om jag är fattig eller mycket förmögen.

Olof: Det är inte bara de med dålig ekonomi som kan balla ur. Betänk att 122 miljoner påverkar den sociala stausen. Det ruckar i sin tur den balans som råder i en bekantskapskrets. De personer som har haft bäst ställt tidigare identifierar sig ofta med detta och är vana att ha ett monetärt övertag mot de andra. Denna position förändras drastiskt då en person som tidigare betraktats som "vanlig" plötsligt har en förmögenhet om 122 mille.

Allt handlar om underliggande psykologi. Även fast människor inte vill låta sig påverkas av att någon plötsligt får en massa pengar så blir det ändå en skillnad.

Nog om detta nu då det inte på något sätt är BMW-relaterat längre.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Som någon tjej på STHLM Live sade. Jag vill leva enligt jantelagen, men jag är för dum för att förstå den :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
bjoreck: Det var inte menat som ett påhopp. Det var en reflektion över
Jante-lagens oerhört starka inflytande på avundsjukan bland sveriges
medborgare. Låt folk göra vad dom vill med sina pengar! Alla har olika
drömmar.
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
bjoerck skrev också:
>> Denna position förändras drastiskt då en person som tidigare betraktats
>> som "vanlig" plötsligt har en förmögenhet om 122 mille.

Mina vänner är mina vänner, oavsett banktillgångar? Det kan också
förklara varför jag umgås med personer från nästan alla "samhällsskikt".
Privatliv, arbetsliv, barndomsvänner, släktingar... alla är dom olika? Man är
verkligen illa ute om man analyserar individernas tillgångar och rättar in sig
i någon slags hierarki efter det?

Men skit i det nu, och låt oss höra era bildrömmar istället!! :-)
Rille330: Okej. jag är ingen förespråkare av "jantelagen" men den finns där och styr mycket av hur människor agerar. Psykologiska aspekter styr hur människor handlar. Pengar är ett av de viktigaste medlen vi har och de påverkar relationen mellan människor. Samhörighet återfinns ofta mellan grupper där jämbördiga förutsättningar råder.

Rille330: Hierarkin byggs upp helt undermedvetet och är inget som sker genom att göra rangordningslistor efter taxeringskalendern. :-) Samtidigt skall sägas att det krävs avsevärda skillnader för att fenomenet skall bli uppenbart.

Ri
461
Rille330
330i Touring -02
bjoerck: Ja, jag förstår lite vad du är ute efter, men håller inte med dig
riktigt ändå. :-)

Nu till ämnet: Jag skulle köpa en M3 CSL E46 enbart för att använda
på vintern... varför? Det är en sjukt välbalanserad bakhjulsdriven bil som
skulle kunna bli underhållande med rätt uppsättning däck.

Valet av sommarbil(ar) skulle bli lite svårare. Det har nog att göra med
praktisk markfrigång över sveriges alla vägbulor och kanter tror jag? :-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
BMW 550i Touring "Vardagsbilen"
Porsche 911 Carrera S "Sportbilen"
BMW M3 CSL e46 "Blivande släktklenod"

Med dessa bilar skulle man nog aldrig klaga...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.