AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.013

Förbruknings-historik för E32.

Sida 2 av 2
El
311
Elwood
523i Touring
Tröst? Nää min snittar 1,75 enligt färddatorn
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Då får man väl söka tröst med högerfoten ;-)

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Paap Reeder
Hej Mugge!
Möjligen att jag börjar få ordning på tekniken men själva karossen är inte felfri.
Inte för att det är någe rost och så men mycket småskador typ dörruppslag, smårepor (diamantsvartmetallic är förexten en jäkla färg jmf med min polaris på E28:an - den tvättar jag var 10:e gång mot detta svarta åbäke där minsta sandkorn ju syns på) ... mycket före min tid ... några har jag väl själv gjort ... men skall nu börja åtgärda dessa.

Har tyvärr ingenstans att lägga upp bilder.
Skall imorgon hälla i ca 100 pannor V-power.

MVH /// Paap R
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej Mugge!

Jag måste erkänna att jag på nått sätt är mer gasglad med en E34 än jag är med en E32:a...hehe! Det kommer att komma bilder på E32:an så snart jag fått tag i en ny digitalkamera (min förra pajjade minneskortet i :-( )

"Din" gamla E43 V8 ägs nu av en Hr. Anders Djupström, Eskilstuna, som är mycket nöjd med bilen. Dock fick han byta ut en massa grejjor, då den började gå på 7cyl. c:a en vecka efter att han köpt den... TYPISKT, att det skall hända, när man vårdat den ömt o tok-servat, samt bytt det mesta...men så kan det vara. Nu går den klockrent iaf.! Det var tydligen ytterligare vacuumfel, trots mitt detektivarbete ;-)

Hör med honom! Han kanske vill sälja tillbaks den :-) Det är en mycket trevlig bil!

Hugaligen för smaklös styling :-( Tur att Du fick bort den.... Har Du några bilder? En frisk E28:a är aldrig fel, o som jag tycker, en av de snyggaste 5:or som byggts! Det var verkligen surt det som hände med Din förra 518. Var hittar man såna? Aldrig, nästan...men Du hade tur igen, vad jag förstår :-)

Vad gäller 7:an som jag kör, så är det faktiskt i ren förundran jag har kört på detta snitt! Det har ALDRIG hänt förut, men som sagt, med fabriksny topp, tok-service o något mildare gaspådrag, så kanske det är normalt? Mitt användande av V-power kanske har effekt? Jag har på intet sätt mätt något, eller jämfört med ren 95 okt. Jag kan bara konstatera detta faktum. Har någon här på forumet mätt upp skillnad/ej skillnad mellan V-power o "vanlig" bensin??? Kan det vara markant skillnad, eller är det bara körsätt som avgör? V-power är ju som sagt rätt dyr jmf.m. 95... :-( Vad jag däremot förundrats över, är hur otroligt jämt o fint samt tyst, hon går! Hon svarar väldigt DIREKT på gaspådrag, o luktar inget speciellt, när hon går på kallstart! Det gjorde däremot min förra 7:a... det "stack" nästan i ögonen, när man stod bakom... usch... En annan kul grej, är att hon inte "vitryker" lika mycket, när man drar iväg på mornarna! Det gjorde tex. 530:n, o alla andra BMW med kat. jag ägt! Kanske det har med den nya toppen att göra? Jag har aldrig haft en BMW M30 med ny topp förut, så jag vet som sagt inte...

Bra är hon iaf. :-) Jag kommer icke att sälja i första taget :-) Jag har svårt att tänka mig att man kan få mer bil för pengarna, i dagsläget :-) Dessutom har hon "allt" utom elstolar o "seitenrollos" samt bakre läslampor...men sådana har jag liggandes, som jag givetvis skall montera...nästa helg! Då åker växlaren in också, till det "stora ljudpaketet " hon har! Fy fan, alltså, rent ut sagt, Ni skall se skicket på denna vagn!!!! Det är helt j-vla OUTSTANDING!!! Jag fixar in henne i galleriet så snart det går :-)

Mvh
Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Paap Reeder
... nu gick det i 95 pannor Shell Quality Fuel V-power á 11,28 - 0,5 i rabatt... int´så farlit´ ändå i dessa tider = 10,78

Från shellpumpen har följande rödljusrace klarats av:
volvo 2,5T .. sänkt och mycket lull + en skoda 2,0 Turbo = no problems so far.
Imorrn blir det test ... så får vi se vad det ger. 2200 rpm / 122 pinn i 5 mil.
11,3 bidde det vid förra testet med 95 oktan.

MVH /// Paap R

Visa användare
81
Håkan W
750iAL -96
320iK -88
Verbrauch 2 i min 735iA visar på 1.28 i snitt för 11 000 mil blandad körning. Renoverad topp och ny kam för 13 000 mil sedan.

mvh Håkan

Håkan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Paap Reeder:

Helt klart intressant! upplever du att motorn går bättre eller har mer kraft eller att kraften kommer tidigare med V power? Blir kul att se om den drar mindre också.

Jag vet exakt hur det är med mörka bilar, Min gamla bil var diamantsvart met. och så som det saltades här nere i malmö i vintras så innebar det tvätt minst 2 ggr per vecka.

KRAFTWERK:

Jag fick leta en del och tittade på många mindre fina objekt. Tills jag hittade denna: dock fanns det en del detaljer som behövde ses över, som tur var hade jag kvar min gamla 518iS att plocka delar från. så allt som var finare på iS:en åkte över på den nya bilen, vilket gjorde att resultatet inte blev så tokigt ändå.

Sen började blien bråka lite, så det blev en ny visko, ny kylare, och nya kylslangar, ny termostat och nytt termostathus mm... kort och gott ett nytt kylsystem plus lite allmänn skötsel av bilen, så nu funkar den fint. Låter inte från kammen på den heller.

Men nu har jag tröttnat, funderar på att sälja den efter att jag underredsbehandlat den... har en del vänner som försöker överatala mig till att låta bli, men vi får se.

Bilder finns här: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Paap Reeder
11,7 bidde det i morse med V-power.
11,3 med 95 oktan förra veckan.

Enligt min uppfattning identiska förhållanden så när som på vilka låtar jag lyssnade på CD´n (.. imorse blev det faktisk Elvis P .... förra provet med 95 oktan var det Bob Marley. Nu använde ju båda dessa snubbar ganska mycket "V-power" vid sidan av s a s så det kan inte var utslagsgivande i a f..)

Nåväl ... inte tog den mindre bensin i a f.
Vid mätningens slut hade jag ca 2 km kvar till målet ..... jag TYCKTE att den var piggare kring 70.
Skall testa mera på vägen hem idag med fri motorvägsfart.
JUST NU lever jag i tron att vridet skulle vara ännu bättre ... men, men denna placebo måste skannas av kontinuerligt.

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Intressant, trodde att du skulle få minskad förbrukning... men tydligen inte.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
M70 har ju varken så högt komp eller så modern insprutning att den kan utnyttja det högre oktantalet och på så vis spara soppa. Det är bara på bilar som tvingas backa tändningen vid knackningar eller där databoxen själv kan ställa fram tändningen i jakten på optimum som jag ser att en besparing skulle kunna ske med högre oktan. (nu blir jag nog bortförd i natt av shells agenter, mina bröder får ärva en 7'a var)

//Magnus

Paap Reeder
... nu är jag hemmavid igen och konstaterar att den mellan 50-80 är rappare än tidigare med 95 oktan.
Att den vill ha mera bensin kan jag inte förklara .. .OOMM den nu skulle ge mera effekt med V-power så borde det ju i logikens namna sänka förbrukningen.
Känner mig dock seriöst övertygad om att den är rappare ... MMEENN det kan bero av att vädret är ca 7 grader kallare än när jag körde tetset med 95.

Att den gick snålare med 95 kanske beror av att V12:an kanske vill ha en rackabajsare i sig (eftersom 95 ju innehåller 5 % sådant).

Så här ser jag på mitt test:
- "samma prisklass" d v s ca 15 öre dyrare jmf stegen mellan 95-96-98
--> jag kommer att köra på V-power

- väldigt mycket dyrare typ 50 öre --> inget V-power för min del.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... tycker förresten i övrigt som 944 MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.