AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.014

Förbruknings-historik för E32.

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Alla ni som har E32:or och för någon form av protokoll över tanknings-/förbruknings-historiken, skulle ni vilja dela med er av era uppgifter.

Det går bra att maila mig.

Berätta gärna vilken motor, växellåda (aut, resp man) samt årsmodell det är på bilen.

Ju fler svar destu bättre, syftet är att belysa skillnaden i förbrukning melllan olika modeller.

Exempel på hur ett protokoll skulle kunna se ut är t.ex: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge; Jag förde bok på min 735i 5vxl-87 under dom knappt 2år och ca3000mil jag ägde den, skrev även upp snitthastighet och vad färddatorn fick förbrukningen till, jag mailar dig i morgon, i och med att min hemdator inte har full funktion just nu.

Mvh Stephan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Låter bra, fler som vill maila in sina förbrukningar? Ju fler desto bättre.

Om intresset finns, kan jag sammanställa det hela lägga ut resultatet här.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Med min körde jag Uppsala - Malmö 70mil på 70L exakt. Med motorvägsfart och snabbare och ner til 30km/t
Sen på vintern i stan drog den ca 1,5 - 2L milen.
Under litern kom jag nog aldrig mellan tankningarna

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Erik G:

Har du form av historik över dina tankningar?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jepp, men inte på milen.

Paap Reeder
... som förberedelser inför V-powermätning körde jag idag test A =
V12/M70 - 20010 mil - 122 kmh /2200 rpm 5,5 mil gav 11,3 med 95 oktan.

Skall åka åt andra hållet i em och sedan häller jag i 100 litet V-power.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... bidde inget bra test idag på em ty jag impulsköpte en 5 m terrassmarkis som inte gick in i skisä(a)cken ... så jag fick "naja" den med spännband längs högersidan.
(Länsman körde upp jämnsides - på hö sida - på motorvägspåfarten och "synade av". No comments ... så M70 och jag fortsatte vår hemfärd)

Mera testresultat kommer senare ... och då utan markis.

MVH /// Paap R
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Min drar i snitt 1.3 i månaden. Då är det en del ordentliga gaspådrag med. Bilen är chippad. Tycker att det är överkommligt för en 3.5 liters motor. Och då går lådan ibland på Trans Program vilket drar lite mera.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för alla svar.

Jag hade hoppats på att få någon form av historik över alla tankningar, för att på så sätt kunna följa bilens förbrukning över en längre period, tex. över ett par 1000 mils körning för att kunna ta fram lägsta och högsta värden under olika situaioner/typer av körningar som t.ex stad, landsväg eller ett snitt av de båda och då gärna från så många som möjligt så att inverkan av en individs körstil inte påverkar resultatet speciellt.

Men det verkar som att det är färre personer som för någon form av protokoll över sina tankningar, jag har inte fått in något ännu. Lite synd för det hade kunnat bli kul att se skillnaderna mellan olika motorer.

Ändå kul att se vad folk snittar här på forumet

Bimmer.se har ett litet register över förbrukningar som iaf ger en fingervisning.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Paap Reeder
... vill du ha tabell över V12? ... har dåligt med sådant men däremot har jag "skattebok" över resor runt Mälaren med min M30 94-98? ... är det sånt du vill ha? .. men således till min M535:a.

MVH /// Paap R
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan Mugge!
Förra sommaren när jag hade M70 så snittade bilen 1,21 genom Tyskland (Autobahn) körde sällan under 130 km/tim.
Totalt blev det närmast exakt 550 mil och snittet låg då på 1,27.
Mvh Dic
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
750 verkar dra lika mycjet på landsväg som min 530 V8 gjorde som total-snitt.

Paap: Tack men det är ingen fara, det var inget viktigt egentligen. ville bara se skillnaderna mellan olika E32 modeller. Hittade den här sidan: Länk vilket ger en indikation på hur det ligger till.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Mugge; Skickade precis en tabell till dig, har liknande till mina E34:or om du är intresserad.

Mvh Stephan
za
85
zalmondorro
BMW 750 ILA -88:a
Hej !

hm hm jag får då ALDRIG ner min 750 ner till litern ens

Zalmondorro
El
311
Elwood
523i Touring
Inte jag heller
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Var nära litern när jag körde från Branäs i Värmland till Sthlm med 5 pers, full packning (skidåkning) och nyservad bil.Snittade 1,05 den sträckan.
Mvh Dic.
Paap Reeder
... är också litet irriterad på min. 11,3 med flygande start över 5 mil med autopiloten är inte bra.
Enligt BMW egna siffror borde den fixa detta på 1,0 och kanske därunder.

Skall nu sista okt "byta" till min M30 för vintern och då skall jag innan
- köra en DIS ... även på växellådan
- köra avgasvärdena

Sedan river jag fram kammarna för att kontrollera timingen. Inför nästa säsong kommer jag att ställa kammarna ca 3 grader för tidigt.

Ett kompressionsprov och ett dito leakdown hör också till.

Mina nuvarande kattar har gått säkert uppåt 20Kmil och kanske däröver så en ide är att skaffa fram även en ny vä (hö ligger en sprillans under sängen t.v). [Vänder man sig hastigt i sömnen skramlar flänsbussningen till litet grand...och hustru undrar: "Vad var det?" ... katten säger jag!]

Funderar i banor över att är kattarna litet igensatta så blir utandningen tung och det tar ner effekten - försök själva att få bra tider på 10 km om du har nya joggingskor men har ett kragnummer på 37 istf 44 som är normalt ..... man kommer sist i heatet.

MVH /// Paap R
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Mugge:

Jag körde "Din" gamla 530 på i snitt 1,35, blandad körning! (Shell 95 okt.) Jag kör min nuvarande 735:a (i nyskick) på 1,23! Nu ÄR iofs. denna vagnen i ett i princip overkligt bra skick, så jag får väl gissa att den går som en ny 7:a, då(fabriksny topp, fullservad på Henry Melin 94-04 utan tanke på kostnad)... Jag håller c:a 65-70Km/h i stadstrafik, konstant, då jag HATAR hastighetsbegränsningar.... Jag kör uteslutande på Shell V-Power. Vad det ger eller tar, vet jag inte alls. Jag har dock bara kört på detta bränsle, sedan jag köpte bilen. Det hade förre ägaren också gjort, o han sade att det var bra o att hon gick bra (o det gör hon verkligen...)... Hur bra det är, vet jag inte...jag bara fyller upp o kör, men det är ju surt att det kostar 80öre mer/liter i Eskilstuna, men va fan, det är bara att tanka :-) man kör ju 7:a o BMW :oD Man får väl äta barkbröd o dricka kranvatten... :-(

Hur gick det förresten med Din fina E28 518i??? Löste det sig till det bästa?

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Stephan735i:
Tack för filen! Mycket bra dokumenterat. :-)
Jag kan gärna ta en på 540i om du har det, som en jämförelse mot min gamla 530. Dock så skiljer det lite pga växellådorna men ändå kul att se.

Paap Reeder:
Har du några bilder på din 750? Så som du sköter den bilen, måste den verkligen vara fröjd att både köra och se på!

Om det är till någon tröst så fick jag in en data från en 750iAL - 91 som har ett totalsnitt på 1.64 l/mil.

KRAFTWERK:
1.35 liter/mil säger du... mitt snitt över 1100 mil landade på 1.29 l/mil.
Vem köpte "min" 530? Någon härifrån? saknar den bilen faktistk!

1.23 är riktigt bra snitt för en 3.5 liters rak sexa som har sina rötter så pass långt tillbaka i tiden. Men det är klart, det är å andra sidan den modernaste versionen av M30 så. Finns det bilder på bilen?

Min gamla 518iS - 88 sålde jag som reservdelsbil / renoveringsobjekt för 3500 kr efter att jag hade gjort upp med försäkringen om bilen.

Kör nu en 518i-87 som är i lika fint skick som den gamle. Dock har denna varit utsatt smaklös styling, men allt ska vara återställt nu, så när som på mattsvarta njurar. Funderar dock på att sälja den, då det känns som att jag börjar tappa intresset för E28.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Själv kan jag inte bidra med några andra siffror än de färddatorn ger pga att tanken på mitt vinterskott har några, hrmm.., extra ventilationshål kring 45 liters nivån. Skapligt försiktig körning till och från jobbet 30 km bort (85% landsväg) går att klara på 0,95 om man är snäll. Trycker man på lite kan den dra 1,2-1,3 på samma sträcka men då är man tidigare på jobbet och kan jobba mera övertid :D

Bilen är en 735i -87 (manuell) med snart 29000 mil på mätaren och lite sliten kamaxel.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.