AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
579

Kabel till cd

cu
146
curigan
528iat-00
Hur drar man enklast kabeln till cdväxlaren i en e39.
Bra att veta innan jag plockar i sär hela bilen.
Tyvärr så måste du nog riva hela bilen.
Räkna med en fem timmar totalt. Vänster är den sida ratten sitter på.
Ett tips är att börja framifrån, från Radion.

men här bakifrån...

Nackstöd bak - ut
Sittdyna bak - ut
Ryggstöd bak - ut

du ser en genomföring i vänster ryggdel. Normalt dras kabeln uppe till vänster. För att slippa riva båda C-panelar och hatthyllan kan du dra den genom hålet i ryggstödet. Bunta fast i bef, kabelstam.
Har du ej denna genomföring måste du ta bort hatthyllan.

###
Mattan över reservhjul - ut
Vänster lucka i skuffen - ut
Vänster skärm i skuffen- luta åt sidan

använd buntband och följ de befintliga kablarna

###
instegslist(plast) vänster bak - bort

drag ej uppåt!! skjut framåt eller bakåt så att fästena "skenar" av.

skärm vid B-stolpe - böj ut

ryck försiktigt så att de två låspiggarna lossnar

lägg i kabeln och tryck dit plåten och "skena" på listen.

återkommer senare med fortsättningen.
Kan nämna en brutal isärplockning av mittkonsolen och att förarstolen måste lyftas ut. Beskivninig hur spänningsmatningskabeln till CD-växlaren kopplas finns om nån vill veta?!
först vill jag säga att min beskrivning skall ses som hjälp och inte som en definitiv instruktion. Jag ansvarar för inga följdfel eller skador på bil/radio/cd-växlare pga att man följer mina tips.

Som sagt; börja kabeldragningen från radion genom mittkonsolen och bakåt. Att börja bakifrån går också men risken finns att man lämnar för lite slack framåt.

Koppla loss batteriet; (minus räcker)

###riva mittkonsol; kryss- spårmejsel, (papper+penna)

Airbagkablar går i mittkonsolen, var försiktig!!

Ta tag i växelspaksdamaskens "ram" och drag uppåt. Lossa de två skruvarna synliga framtill i panelen.

Greppa in under varningsblinkersknappen och tryck ut den uppåt och lossa skruven som blir synlig.

Ta bort ilägget i mittarmstödet. Peta upp bakkant med en liten mejsel och lyft uppåt/bakåt. Lossa de två skruvarna under ilägget.

Lossa damasken kring handbromsen. Lyft upp bakkant och drag uppåt/bakåt. Lossa skruven under.

Hela panelen går nu att rucka loss uppåt/bakåt men sitter fortfarande fast i en kabel nere bredvid växelspaken. Drag den vita kontakten framåt så att den lossnar från fästet. Panel kan/behöver ej tas bort helt.

### förarstol; Torx 50, spärrskaft

Lossa de 4 torx 50 bultarna. Palla upp stolen framtill så slipper man lossa på vajern och kablaget under stolen.

Nu kommer man åt skruven i paneln nedanför handbromsen. Lossa den.

### kabeldragning

för ner kabeln till vänster vid radion och försök lirka ut den vid den vita kontakten vid växelspaken. Funkar inte detta, måste vänster sida av fotutrymmet rivas och lirkas ut den vägen. (panel vid farthållare + tygpanel + mittkonsol)

Forsätt vänster, bakåt till handbromsen där man böjer ut panlen och lägger kabeln snyggt under fliken mellan mattdelarna. Fortsätt under mattan fram till B-stolpen.

### Delar till växlarhållaren;
jag fick med mig ungefär dubbelt så många delar hem men lämnade tillbaka mer än hälften ur den kompletta satsen, Nedan går på ca 160 SEK.

63 17 1 367 868 Mutter 1 st
07 11 9 901 294 Skruv till ovan 1 st
51 71 1 934 930 Skruv (mutter!!!) 2 st
65 12 8 361 452 Grundhållare 1 st
65 12 8 361 453 Hållare 1 st
61 13 1 372 033 Mutter 3 st
07 11 9 902 007 Skruv till ovan 3 st
07 11 9 906 407 4 st (till växlaren)

Spänningsmatningskabel + länkar följer. Puh!

Kommentera gärna!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.