|
|
|
|---|---|
|
Köpte min Bmw för några veckor sedan. På vägvärkets hemsida får jag fram följande info: Datum för första reg.: 2004-01-21 I trafik första gång: 2004-01-23 Den besiktades senast i Augusti i år. Är det inte så att importbilar först regbesiktas och sedan sker nästa "vanliga" besiktning efter 3 år, nästa 2 år efter det och sedan efter dessa 5 år varje år? Eller har man ändrat i reglerna? På min förra bil som var en tysk import (importerad 2001) så gjorde jag den första "vanliga" besiktningen efter 3 år. M.V.H Ekner | |
| Inte längre, nu besiktar du som vilken begbil som helst. | |
|
Ok, tack då vet man. M.V.H Ekner |
|
|
Bilar som tas in av registrerade importörer, och det finns ett antal, får det långa besiktningsintervallet. Bilar som privatimporteras besiktas varje år. Mvh /Janne |
|
|
Janne: Det spelar ingen roll vem som importerat bilen eller vilken typ av import det rör sig om, besiktningsintervallen är samma för alla bilar i trafik i Sverige... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Är det så? Jag vet i alla fall att en M5:a som importerades av Motus Bil (som är/var registrerad importör) ungefär samtidigt som jag tog hem en bil fick det långa besiktningsintervallet till skillnad från min bil som fick besiktas varje år. Detta var dock 2001 och jag har har inget nyare exempel så du har säkert rätt. Mvh /Janne |
|
|
Janne: 2001 använde Vägverket fortfarande sin gamla databas vilket ibland (ofta) gjorde att en bil som nyregistrerades i Sverige hanterades som ny av databasen och alltså inte behövde besiktas förrän efter tre år oavsett årsmodell. Sedan ett par år tillbaka är alla sådana problem borta och bilarna får rätt besiktningsintervall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Jag vill inte vara en tjatmoster, men jag kollade runt lite och hittade en -02:a intagen sent -04 av Påarp som efter regbes inte behöver besiktas förrän 2007 nästa gång. Påarp uppfattar jag som auktoriserade (registrerade?) importörer. En annan slumpmässigt kollad -02:a registreringsbesiktad av privatperson -04 skulle besiktas redan 2005. Kan det vara gamla databasen eller finns någon annan förklaring? Mvh /Janne |
|
|
Janne: Jag har ingen förklaring, Vägverket har försäkrat att det inte ska kunna hända längre. Jag har visserligen själv sett enstaka fall även de senaste åren, men det rör sig om ett fåtal bilar under kanske två år, och då är jag ändå i kontakt med ganska mycket fordon. Kan du kolla om den bilen du tog som exempel kontrollbesiktades i samband med registreringsbesiktningen, i så fall förklarar det saken. Är bilen ibruktagen sent 01 eller tidigt 02 har den varit i perioden sent 04... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.