AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.332

automatlåda e34

gl
30
glenning
525ia-93
hej jag har en 525-93 automat,det jag undrar är när man är ute och kör i ca 90-100 så vill den gjärna växla ner för att sen lägga i den översta växeln igen,ska det vara så eller kan det vara lite olja i lådan eller gammal olja,samma är när den är kall så växlar den väldigt sent.
mvh glenn
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Min gör likadant. 90 är en skithastighet. Då har den svårt att bestämma sig
för vilken växel den skall använda. Man skall helst ligga och puttra i 120.
Då ligger den konstant på högsta växeln och drar minst bensin.

/FB
Be
22
Benza
530D Xdrive -16
När Bilen e kall kör den på sport läget för att fortare bli varm

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis,den lägger ju inte i högsta växeln förns den börjar närma sig arbetstempen...helt värdelöst eftersom man gärna kör på lägre varv när den inte hunnit bli riktigt varm än.

Har ju en 530 nu,men när bilen är varm så läggs alltid högsta växeln i vid 90...samma för er?
Be
22
Benza
530D Xdrive -16
lägg den i vinter läge så växlar den upp tror jag

Ulke
Vinterläge finns knappast på bilar efter 1993, där sitter den adaptiva växellådan AGS.
På denna låda så bestämmer hjulsensorer och yttertempen om vinterläget skall gå i.

Min låda på 540:n lägger i högsta växeln i cirka 80 om man håller jämn fart och då ligger varvtalet runt 1500, men det kan ju bero på motorn med...gissar att en 525 kanske lägger i och bevarar den lite högre upp i registret beroende på att motorn kanske får jobba onödigt mycket om den skulle lägga i den tidigare vid eventuela gaspådrag....

mvh Ulke
Den gamla automaten utan AGS hängde faktiskt med även till tidiga E39or...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ulke
helt riktigt...magnus :o) lite felformulerat av mig...med knappast menar jag inte att den inte fanns, men den var mer ovanlig då..

//Ulke
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med vinterläget (*) i så kopplas inte lockupen ("högsta växeln") ur vid gaspådrag över 90km/h.

Mvh
gl
30
glenning
525ia-93
kan det vara för lite olja då när den den högsta växeln först hoppar i vi 90 och kommer man under där så växlar den ner direkt.
mvh glenn
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nej, det är normalt.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.