AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
643

Jag har inga sidoblinkes

Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
På min E34-90 sitter det inga sidoblinkes.

Det konstiga är att den impoterades 95 från Tyskland och i sådanafall gått igenom besiktningen år efter år utan att ingen anmärkt på det, vilket jag tycker är konstigt.

Bilen besiktades så sent som för en månad sedan 3 dagar senare köpte jag bilen.

Mina polare tycker det är konstigt och det tycker jag med.

Am
569
Ambush
540i/6-94
Du har haft tur. Låt det bero tills dom klagar så får Du fixa det då. Mitt råd är att sätta dit sidospeglar med blinkers i så slipper Du såga sönder skärmarna med risk för rost. Plus så behåller Du det cleana utseendet.
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Jo visst men bilen har ju ändå besiktats 10 gg här i Sverige, konstigt att dom då inte anmärkt om det då ! för dom förra ägarna.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
bilen kanske är flyttgods?

BMW 525i 24v -90
Om den inte är flyttgods, montera US-modellens främre sidopositionsljus i stötfångare och använd dom som blinkers, det är lagligt, men gör det bara om du måste.

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stephan735i: Det är inte lagligt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado; Enligt dig är det det, till och med årsmodell 1995 får sidopositionsljus användas som sidoblinkers, du kollade upp det efter jag rekommenderade det i en gammal tråd!

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stephan735i: Enligt lag ska en sidokörriktningsvisare vara korrekt E-märkt, en sidomarkeringslykta är inte märkt som körriktningsvisare. Vid en kontrollbesiktning lämnas det dock utan åtgärd...

Har jag svarat så innan? Hittar du tråden igen?

Jeppe

Jesperado; Visst hittar jag tråden, drygt 2år gammal...
Länk

Som en kommentar, festligt nog behövde jag aldrig göra min rekommendation på egen bil som jag trodde då, eftersom jag hittade ytterligare en med fabriksmonterad sidoblinkers i stället;)

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det känns lika nytt för mig nu som det gjorde då. Jag misstänker att det där var en regel som gällde tills man hade bestämt vad som verkligen skulle gälla, för jag har inte hört talas om den sedan dess. Det blir så ibland när det uppstår ett "problem" som man inte tänkt på när man skrivit kontrollplanen, t.ex. att man ger nya funktioner till belysningsdetaljerna. Under samma period var det t.ex. acceptabelt med orange glödlampa i backningsstålkastare som körriktningsvisare, vilket det inte är längre.

Jag ska kontrollera närmare vad som gäller i dagsläget.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.