|
|
|
|---|---|
|
Vad har ni andra för erfarenheter av denna bensin. Jag har fått en klar känsla av att bilen drar mindre med den soppan i tanken. Hade kört på bara 1,3 lit/mil sist och det har aldrig hänt förut. Fick tanka sunkig OK 98 oktan sist och då var jag åter uppe i normala 1,7 lit/mil. Prestandan vet jag inte om det är så stor skillnad på dock, marginell skillnad isf. Z3c 4 ever: Märker Du någon skillnad med kompressorn?? Där borde det ju ladda klart bättre om den är styrd av knacksensorer.. | |
|
jag tycker att det drar mer....kanske får man mer blyfot av att veta att man har bättre soppa i tanken? Läste någonstans att det handlar om lättare kolkedjor som jör att all bränsle förbräns genom att man unviker knack där en del av bränslet går förlorad. I så fall borde det vatra bättre förbrukning. |
|
|
här finns lite info Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Har provat SVIN DYR..V-power (99 Okt) i omgångar och tycker bilen går lite sämre.. den går ojämt vid fullt vrid låga varv Finner att bilen går bättre på lite i blandning typ 15-20% av E85 (102 Okt) Har inte behövt ställa om bränsle trycket.. eller annan konvertering 6.99kr/Liter för 102 okt. E85 BMW Z3M-POWER FOR EVER |
|
|
bmwjonsson. Pgr69 kör ju på ren E85 i sin så det funkar ju. Men kan E85's 102 oktan jämföras med 99 oktan av bensin? det handlar ju om helt olika energimängder? |
|
|
Jag var väldigt skeptisk i början men jag upplever faktiskt att den går snäppet snäppet bättre på V-Power! För övrigt tcker ja bilen går SJUKT bra när den är riktigt riktigt varm! Mot när den just kommit upp i tempratur! ju mer pisk den får å ju längre man kör desto piggare upplevar ja den som! det är skumt! Men antar att det kan bero på Tws oljan som inte kommer til sin rätt förns vid väldigt hög värme! |
|
|
Wendtan: Tack för länken, intressant läsning. Någon nämnde i den tråden att den tyska V-Powern håller 100-oktan vilket stämmer bra, men den har en helt annan sammansättning än den svenska som har get vika med 1 oktan för att få in andra delar i blandningen som gör att den smörjer bättre och skapar lägre friktion (enligt Shell Sverige) så full effekt uppnås först efter några tankar.. Tycker det låter jobbigt att blanda in bensin av olika typer då E85 ofta har egen pump.. mAnGe-9: Tror det var Pgr69 som kollade upp det här med oljorna och enligt något guru i Huddinge så skall bilen egentligen inte gå på Tws olja utan på en tjockare olja. BMW ändrade rekommendationen senare då många inte följde uppmaningen i handboken att inte varva över 4000rpm innan oljan är minst 60 grader varm, mätaren sitter inte där bara för att se ball ut... Tws oljan är snällare redan från start. Problemet med den blir istället att de gamla RR vanosarna börjar bråka.... |
|
|
Självfallet så är svenksa Shell mycket bättre än tyska Shell. Eftersom vi har en äldere bilpark, så får vi bätttre soppa än tyskland. Tror jag hörde nått rykte om att det var samma soppa i Ferrari F1an förra året som i Sverige i dag. I år bytte Ferrari till tysk V-Power... =)))) Z MMM Coupe |
|
|
Caspar är det inte en sån bränsle du är ute efter egentligen: Tekniska data: Oktantal RON 102 Oktantal MON 90 Densitet kg/m3 769 Ångtryck kPa 50-60 Syrehalt vikt% 1,8 Svavel vikt% 0,0001 Bensen vol% <0,01 Krackade komp. vol% 0 Det kan du få till det blygsamma kostnaden av 31kr/litern...men då får du garanterat X antal hästar till godo :-) Sedan duger det för STCC Göransson så duger det för mig :-) |
|
| Självklart Tomas!! Men vart tankar man det??? Jobbigt att åka till Mantorp varje dag då en tank inte räcker fram och tillbaka... :-( | |
| Anders: Och se hur det gick.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.