AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
839

Olja till 750 [E38]

Hej!

Om ni inte sett det tidigare, läs den här tråden: Länk

Det är ju olja med mycket förmånligt pris, däremot finns det ju lite begränsat utbud...

Nu är ju min oljekunskap begränsad, jag vet om de olika viskositetstalen m.m. men vad är det som bestämmer vilken olja som är rätt för en viss bil?

Jag är nu ute efter olja till min E38, 750 iA, och misstänker att t.ex. LongLife oljan (0w-30) inte är en bra olja till den?
Men å andra sidan, RS 10w-60 är kanske en för trögflytande olja?

Ge mig tips, vilken av följande Castrol-oljor skall jag ha?

1) Formula RS 0W-40 (Power and protection)
2) Formula RS 10W-60 (Racing Syntec)
3) SLX 01 Longlife 0w-30

Mvh
Marcus
Varför skulle SLX 0W-30 inte vara en bra olja till 750:in?

Som jag förstått det så rekommenderas SLX till alla bmw motorer utom de nyare m-motorerna nuförtiden.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wendtan: Aah, där ser du! Jag har ingen aning men jag tyckte kanske att det lät som en extremt lätt olja? Trodde i allmänhet att man vill ha lite trögare olja i 12'orna för att slippa knackljud m.m...

Men som sagt var, jag har inte mer koll än det man försökt läsa sig till..

/M
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bil&Motorteknik gör Agip 10w-40 delsyntet och det går kalas.....
Asken
Darklight: Nej, SLX 0W-30 är vad jag vet en mer trögflytande olja än Formula oljorna. Dess egenskaper vid kall väderlek är tydligen överlägsen de andra oljorna. Jag tycker absolut att SLX oljan verkar hålla toppklass och kan bara varmt rekommendera den. Det är väl inte en av de billigaste helsyntetoljorna som finns, men olja är billigare än stål som man brukar säga.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ett litet inlägg i debatten. en frisk vinkeltolva knackar inte ett dugg mer med 0w-30 -40 olja jfr. med 10w -40-60 däremot trivs den (och batteriet) nog bättre vid kallstart med 0w- olja. (Det är ju ett stort mekano att veva igång)
Om man tycker sig höra ett knackande från sin M73, lyssna först på bränsleventilerna som sitter på vänster framskärm. De kan knacka som en trött ventillyftare.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Darklight:

Speciellt nu till vintern så är SLX lämplig, framförallt med tanke på en lågvarvig motor som en V12.

Om du skulle åka söderöver med bilen nästa sommar så kan ett byte till en 5W-40 eller rentav 5W-50 vara en bra idé, särskilt om du vill pressa på autobahn i 200+, men för vardagskörning på sommaren duger SLX alla gånger.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Darklight:

Vilken årsmodell har 750?
Snabbt svar (jobbar tydligen): Årsmodell 1995

Får se nu efter BMW träffen i Solna vad det blir för olja, antagligen beställer jag en 0w30 från tyskland!

/M
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.