AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.189

vatten i cylindrarna!?

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
har precis fått klar min motortransplation å naturligtvis så går det åt helvete nu eftersom allt annat gått så bra!!!
den drar runt några varv på startmotorn för att efter några sekunder inte orka nå mer...
skruvar av kylarlocket å där har det blivit ett skapligt tryck å vatten sprutar ut!:)
plockar ur ett tändstift å ser att det är vatten på det, plockar ut de andra som ser likadana ut!:))
jahapp vad är det för fel nu då?
nyrenoverad topp å ny packning som jag dragit i 2 av 3 omgångar(3:de ska dras när motorn har gått ett tag), det ska inte kunna läcka in nå vatten nu!!!
så vad göra nu? jag vet ju att det inte är nå fel på varken topp eller packning så det finns väl ingen anledning att ta isär igen!?

ska man kanske försöka dra åt topplocksbultarna riktigt ordentligt å hoppas på det bästa eller?
Visa användare
111
EBS
520i -88
Måste läcka rätt ordenligt för att fylla cylindrarna så fort och om det va tyck vid kylarlocket så har inget vatten försvunnit där. Kolla vart vattnet verkligen kommer ifrån. Risken är tyvärr, om cylindrarna har varit vattenfyllda när du dagit runt motorn, att du har krökt ett gäng ventiler också.

Jag skulle köra runt motorn lite utan tändstift till och börja med, plocka även av ventilkåpan och kolla så att alla ventiler löper upp och ner som dom ska. Sen är det bara att försöka igen.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jo det måste vara kylarvatten jag får in i cylindrarna, samtidigt som jag får in kompression i kylsystemet å på så sätt blir det tryck i det. annars brukar man ju inte få upp nåt tryck förns motorn har blivit varm men jag har ju inte ens fått igång den än!:(

om det skulle hänt nåt med mina nya fina ventiler då ger jag upp men varför skulle det skada dom om det är vatten i clylindern?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
ingen som vet om det skadar att dra toppen lite extra å typ hur mycket man kan göra det?
eller nåt annat tips?
Paap Reeder
... om du dragit toppen "någorlunda rätt" och har ändå fått vatten i cylindrarna så kan det omöjligen hjälpa med att dra det ytterligare!!

Måste vara nått annat "principfel"
- fel packning ... tätytan ligger innanför förbränningsrummet. Det måste du dock ha sett när du lade på packningen.
- sprucken topp ... verkar dock även det konstigt eftersom du fått vatten i alla cylindrarna

Kan fanken inte fundera ut vad det kan vara ......

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
näe det är ju ungefär samma bana som jag tänker...:)
-packningen såg ju lika ut som den som suttit där tidigare å den såg då ut att passa som den skulle...
-verkstadskillen som fixa toppen åt mig provtryckte ju den och så och påstod iaf att den var helt OK...
-spricka i blocket. men det verkar väl ändå lite väl att man skulle ha sprickor vid alla cylindrarna!

kan inte komma på nån annan lösning än att testa dra det hårdare eftersom det uppenbarligen måste vara vid packningen det läcker....
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Bara en tanke, du har väl inte glömt brickorna på toppbultarna?

Mvh/Micke

Länk
Ny bmw 02 sida
pi
189
pierre.stefan
540 IA Touring -99
Jag vet inte hur det är på 535, men på många andra bilar finns det vattenkanaler till insuget, min tanke är att det är insuget som läcker, jag råkade ut för att det blev fullt med vatten i alla cylindrar på en Volvo nydligen, och det var insuget som var spräckt. Värt att kolla iallafal.

Visa användare
111
EBS
520i -88
jonaz_6:

Om det läcker från kylsystemet så lär det inte bygga något tryck där. Om det inte läcker på två helt olika sidor om termostaten, eller nått annat som kan hålla tryck. Den enda möjligheten är att det va någon fel på packningen från början och då tröck ut luft i kylsystemet som sen skapade ett sånt tryck så att det tröck tillbaka vatten ner i cylindrarna när du slutat köra runt motorn. Men innan det händer så borde övertycket ha pressats ut i expantionskärlet.
Är du helt hundra på att det var vatten på stiften och inte bensin?

Anledningen till att ventilerna kan vara krökta är att om förbränningsrummet är fyllt med vatten vid fel tillfälle, dvs när ventilerna öppnar, så blir dom krokiga för att vattnet pressar emot ventilernas rörelse.
Ulke
Felvänd packning? (är kanske omöjligt?) så att cylindrarna står i direktkontakt med vattenkanalerna i toppen.....

//Ulke
Paap Reeder
... satte du verkligen dit packningen? ... den kanske hänger på väggen??

MVH /// Paap R
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
du kanske har fått nått emellan blocket och toppen slang eller en kabel
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
tackar för alla tips!
ska åka ner till garaget idag å kolla igenom alla detaljer en gång till för att se om man missat nåt.
återkommer ikväll med resultat.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
så, har nu varit å kikat lite. allt såg bra ut! packningen satt där, bultarna sattdär med sina brickor å va rätt dragna(om det inte skulle va nå fel på min momentnyckel då...)
och nej, tyvärr inga vattenkanaler på insuget.
så jag såg ingen annan lösning än att försöka dra åt toppen hårdare...
vinkeldrog den 33 grader.
gjorde därefter kompprov å fick ett jämt å fint resultat runt 9 bar(8,8-9,1).
dock syntes det att det fanns vatten i alla cylindrar.
om det var vatten sen innan dragningen eller nytt vatten var( och är) den stora frågan.
blåste ur alla cylindrar med tryckulft å skulle sen testa kompet igen men då var det slut på kräm i batteriet så då fick man glatt koppla på batteriladdaren å göra kväller!:(

men borde man kunna få så pass bra komp även fast man har läckage?
Paap Reeder
...efter vilka värden har du "dragit fast" toppen??

Har du dragit för löst - startat - och fått ut kompression i vattnet är risken mycket stor att packningen är skadad.

När du nu dragit den hårdare - till rätt värden - är risken stor att det på de ställen där kompressionen tidiagre läckt ut ... att det där finns "anvisningar" till "kanaler" i främst aluminiumtopen.

Så ser jag på det. Andra kannske har mera direkt erfarenhet.

Kör du nu och efter ett antal 1000 mil får ett "toppackningshaveri" är risken stor att toppen är obrukbar som en följd av att du kanske måste plana av den så mycket att även den tjockaste packningen blir för tunn och ventilerna slår i kolvtoppen.

MVH /// Paap R
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
jag drog toppen enligt följande:
steg 1: 60nm
steg 2(efter 15 min):80nm
steg 3:vinkeldragning 33grader.

steg 3 ska ju egentligen inte göras förns man har fått upp motorn i arbetstemp men nu gjorde jag det med kall motor som ett desperat försök att få det sluta läcka!:)

jo jag vet att det inte alls är bra för packningen med sån här behandling men som jag ser det så är det ju onödigt att plocka isär allt å byta packningen som kanske funkar ändå.

kan ju tilläggas att jag varken har tändning eller soppa så jag har ju inte "startat" motorn utan bara dragit runt den med startmotorn, om det nu gör nån skillnad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.