AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.009

Rasslande Vanos M3 E36, vad är felet?

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej. Har en god vän vars M3:a vanosen rasslar kraftigt på vid kallstart. Det kommer i framkant av motorn, så jag antar att det är vanosen som inte bygger upp tillräckligt med oljetryck eller nåt. Det går över efter några minuter, men det hörs även lite ibland när han gasar.

Vad är det för fel, hela vanosen, styrenheten eller kan det bara vara magnetventilerna eller nåt annat???? Det är en 3.0:a.

MVH: Henrik

///M3
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Jag hade en kommpis med samma problem, det var dock kedje spännaren som var problemet då och den var relativt lätt att byta :) problemet var som bortblåst sen.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ja jävlar. Det har jag inte tänkt på alls. Spännrullarna alltså. Vad kostade det?

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Men det borde väl iof inte sluta när den blir varm då väl?

///M3
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Beror ju på om det är en GT eller vanlig ;)

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Varför då? Det är en GT.

///M3
Känns inte som att det skulle vara vanosen om det slutar att låta när den blir varm, E39 har haft sådana problem men inte E36 vad jag vet.

/// mstrutsen
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Tycker det känns som att det INTE borde vara kedjan när det slutar när den blir varm men...inte vet jag.

///M3
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
Hade dålig kedjesträckare på min gamla 94a, då rasslade det även när den var varm. Speciellt om man varvar upp motorn och släpper gasen, ett ordentligt rassel när nålen passerar 2000rpm påväg ner.

/// Fredrik
Det är nog vanosen, ganska vanligt att dom rasslar en kort stund vid kallstart.

Min M3
Länk

BMW CS Nord #6028
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Tror alla bmw m3 jag hört som startas låter som en traktor ett par sek.. min gjorde även de.. men efter jag stoppa dit nya packingar i toppen å turbo mata den så låter de inte.. antar att de är spännaren. men jag böt inte nått! nöjd är jag iaf!
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Detta är inte det "VANLIGA" vanosrasslet som är i början alltså. Detta låter mycket mera och i kanske 2-3 MINUTER efter snart. Det rasslar ordentligt alltså, och kommer precis innanför vanosen, alltså precis under ventilkåpan längs fram på motorn. Antingen är det kedjan, spännarna eller nåt vajsing med vanosen. Frågan är bara vad. Sen låter det som sagt även när den är varm, vid runt 2500rpm, fast inte alls lika högt, bara skriker lite liksom.
Är inte ens säker påm att den är samma ljud/fel, men antar det.

///M3
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det är något fel som är trasigt =)

Jag hade lämnat iväg den för felsökning omgående! Kan vara kedja eller spännaren men det kan även vara vanos väellådan som är på väg o packa ihop.

Går bilen som den ska annars?

Mvh
Björn

Länk

M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Ja förmodligen nåt av det. Han ska göra det tror jag. Nja, den är väl lite slöm inget klipp i den, men jag vet inte om den ska gå bättre heller iof. För han den e ju orginal och 19" på den.

Men nåt jävla vajsing e det ju. Om växellådorna är skrot, måste man byta hela vanosen eller? De låter ju som den inte har tillräckligt med oljetryck eller nåt, eftersom det är när den är kall.

///M3
Har inte så mycket att bidra med, men min M5 är tyst som en 520 om jag startar den när det är kallare än ca +5 grader. Kan det gälla kedjesträckare på vissa M5'or som rasslar/diesel ljud också?

Länk

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Går den inte som den ska så kan det bero på att växellådan inte justerar in kammarna till rätt läge.

Har hört att växellådan kan fastna i ett fast läge. Vad det beror på vet jag inte men antingen att magnetventilen som styr inte funkar eller att det är ett rent mekaniskt fel på växellådan?

Bara en tanke. Olja? Tillräckligt mycket?? Vanosen funkar ju med ett väldigt högt oljetryck.

Mvh
Björn

Länk

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jag kan varmt rekomendera Rigo Bilservice i Halmstad angående vanosen.
Dom har stenkoll på läget gällande detta! Dom kan byta ut enskilda delar osv tillskillnad mot Bmw i övrigt som byter ut hela enheten för en massa pengar.

Länk

Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
En bra idé kan vara att börja med att byta sträckare, köp en som är till 3,2 1996 och framåt, de är mkt bättre speciellt vid kallstart.... kostart ca 800:-. I den typen du har på din bil kan fjädern i spännarn mattas, då rasslar det bra vid start när bilen stått ett tag.

/// Fredrik
"FredrikOlsson"

Passar kedjesträckaren rakt av från 3,2an till min GT? Om den är bättre är det ju lika bra att montera en sån. Ska man passa på att byta kedjan också samtidigt? Något annat man ska ta med?

Jag ska in med bilen till Verkstan i Lidköping i dagarna och kolla upp om de kan lokalisera vad det är som orsakar ljudet.

Då jag lämnade in bilen på BMW för felsökning så lyckades de inte hitta felet, det känns inte som de har så bra koll på M-motorerna och speciellt Vanosen.... Inte så kul att lägga ut massa pengar på felsökningar och betala dem för ett arbete som de inte lyckades klara av.

När jag hämtade bilen efter att de skulle "fixat" problemet så märkte jag direkt när jag starta den att ljudet fortfarande var kvar men dock inte lika mycket i början (nu låter det nästan värre än förut).... På provturen så hördes dock ljudet fortfarande så jag åkte direkt tillbaka till BMW...

De hade tatt av remmen till AC pumpen, luftpumpen och då menade de att det inte hördes nåt... Tillägas bör att AC remmen ser ganska sliten ut och att AC:n läcker så jag antar att de kollade upp detta pga av det ljudet som dyker upp runt 2000-3000varv, låter nästan som en rem som slirar.. Så de hade "slipat ur" rullarna lite.... Jag har inte kollat vad det är som gör att gasen läcker ut än.....

Då sa de till mig att de kunde "provtrycka" Vanosen... och där står jag nu... vi får väl se, de ska va duktiga på Verkstan så jag hoppas de kan hitta felet...

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.