AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
583

Fladdrande lyse på M3 e36

Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Hej!

Har lite bekymmer med mitt halvljus, det fladdrar och flämtar, både på tomgång och vid körning, ibland flämtar det till ganska mycket så att man verkligen lägger märke till det trots att man kör... var ska jag börja felsöka, nån som råkat ut för liknande problem?

Mvh Conan

mvh Conan

Min Avusblåa ///M3:
Länk
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Samma fel fanns på en bekants Mazda 626:a , vi spekulerade i allt möjligt
som laddningsrelän , jordfel, spänningsfel mm men när vintern kom så blev
batteriet kass på den o efter att det byttes så försvann felet , kan ju vara
värt att pröva .

Mwh Peter .
Låter som spännigsfall. Det är lätt att prova om du tex sätter på all el som stereo, alla lysen, dimljus, ac, högvolym på stereon osv. Sedan så gör du tvärtom och stänger av allt förutom halvljuset. Om det blir skillnad på "fladdrandet och flämtandet" så är det troligtvis batteriet eller generatorn som är dålig.

Det är annars ganska lätt att kolla om batteriet är slut genom att bara lyfta på locken på batteriet. Du kan också prova mäta spänningen mellan polerna när bilen är igång och inte. Du ska ha 12v när bilen är avstängd och nästan 14 när bilen är på om generatorn laddar som den ska.

Kanske kan hjälpa.

/ Erik
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Jees, har provat ovanstående med stereon osv men jag tycker inte att det är nån större skillnad, tom när jag stänger av allt och bara har parkljuset på så flämtar det också... har dock inte kunnat mäta spänningen ännu...
(innerbelysningen flämtar likadant ungefär!)

mvh Conan

Min Avusblåa ///M3:
Länk
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Nu har jag mätt upp laddningen....
Laddar 12,6 på tomgång och 12,7-8 när man höjer varvet...
Alldeles för dåligt eller hur?

mvh Conan

Min Avusblåa ///M3:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.