AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.430

Vad säger besiktningen om byte från trummor till skivor bak?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Undrar vad besiktningen skulle säga om man byter från trummbromsar bak till skivor? Tror ni att man får nerslag? Dem borde väl inte gnälla på det då det är en uppgradering?

Hur fungerar det, trummorna bromsas väl med hjälp av en vajer, då borde man rimligtvis behöva konvertera till en bromskraftsfördelare eller vad d heter som har 4 st utgående bromsrör istället för 2 st va!?
parolof
vajer?? Hur gammal är din bil??
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag fick inget nerslag på det i alla fall. Bytte bara handbromswiren eftersom den inte är lika mellan trumma/skiva. Bromskraftfördelare struntade jag i. Såg bra ut ändå på provet.
Nej, det är bara handbromsen som har wire resten av bakbromsen har hydraulik.

///BMW - Was sonst!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Nej jag bara antog det eftersom det känns så "mekaniskt" med trummor:), så det är bromsrör bak till trummorna då? Det är en -87:as 320
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej tackar! Man kan ju inte åka omkring med trummor så måste byta, men då slog det mej att man kankske får nerslag på besiktningen när man gjort förändringar i bromskretsen
Varför kan man inte åka omkring med trummor bak? Skulle tro att det funkar alldeles utmärkt att göra det på en 320 från 1987, eller förresten så funkar det bra på dom flesta standardbilar att ha trumbromsar bak...
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Med turbomatad 3,5 lit motor i som ska användas till riktigt aktiv körning?:)
Skulle nog funka även då, men okej då!... :) Fast har du en sådan spis i bilen så antar jag att du har fler och värre bekymmer att pyssla med än bromsarna bak. Som t.ex att fixa till chassit rent allmänt så att det klarar att hantera all kraften!
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jo det är sant men bromsarna måste ju uppgraderas dem med, med den ökade effekten, det är ju en säkerhetsgrej liksom förstärkningar i chassie!
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
De lär ju inte bara vara bromsarna de kan få nerslag på av besiktningen. Du lär ju få de på motorn me om dom e lite vakna..

/Simon
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Byter motor vid besiktning, tar inte allt för lång tid för att det ska vara värt d
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.