AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.853

Hur svårt att byta motor?

Sida 1 av 2
Hej alla!

Har kollat runt lite och förstått att enklaste och bästa sättet att få mer fart i min 520i är att byta motor rakt av till en 2,5 liters.

Nu undrar jag om detta är något man gör själv lr om man ska be en verkstad göra grovjobbet. Hur svårt och jobbigt är det att fixa själv?

Tacksam för tips & hjälp!
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
vad har du för erfarenhet av mekaniskt arbeta?
har du tillgång till välutrustad verkstad?
har du nån/några vänner som kan bistå när du är osäker?
kan du leva utan bilen nån dag?

efter du svarat på dessa frågor kan nog flera här ge en liten fingervisning.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Jag har väl finmekat litegranna men aldrig bråkat med motorn tidigare.
Välutrustad verkstad har jag inte tillgång till.
Kompisar med motormek-vana har jag dock tillgång till...
Och visst kan jag leva utan bilen någon dag...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är inte svårt men rätt mycket jobb!

Alla (nåja) har vi väl bytt motor för första gången någon gång och för dom flesta fungerade det bra!

Det här måste du ha innan du börjar jobbet:
- Verktyg (garagedomkraft, pallbockar, hylsnycklar, ringnycklar, lednycklar mm)
- En bra motorlyft (motorn väger väl 100-200 kg och det är inte värt risken att tappa motorn. I bästa fall på bilen. I sämsta fall på tårna)
- En verkstadshandbok där du kan läsa dig till vilka arbetsmoment som tas i vilken ordning (Haynes räcker bra för detta jobb)

Du skall också vara väldigt noga med att hålla ordning på vart alla skruvar, brickor mm satt (konservburkar, plastburkar etc och skriv på vart dom satt)
Tag gärna kort på hur prylar satt innan du monterar bort dom. Det är guld värt när du sedan inte kom ihåg hur det skall montras dit.

Elen brukar vara en fasa för många. Tag därför hela motorkabelstamen, alla reläer, luftmängdmätare mm från motorn du skall montera in och sätt dit också. Och det är bra att dokumentera hur det satt innan du monterade bort det från givarbilen.
Om du tar en motor från samma år (eller åren runt) som din bil är så blir det enklare koppla in "chassielen" (startmotor, generator, tempgivare mm). Det är inte helt ovanligt att bilfabrikerna ändrar både kabelfärgerna och antal kablar mellan årsmodellerna. I det senare fallet måste man i så fall veta rätt mycket om el för att våga/kunna koppla ihop allt utan att förstöra något.

Per L
Pe
2.342
Per L
Och så en sak till!

Om du skall göra hela jobbet på en dag så skall du vara väldigt duktig!

Du skall ju montera bort och dit förutom motorn också avgassystem, kardanaxel, växellåda, kylare mm och det är både trångt och fastrostade skruvar (avgassystem tex).
Med litet otur drar du både skruvhuvuden runda och drar av skruvar så att du inte får ut den kvarsittande biten. Ju äldre bilen är desto större risk att skruvar som inte är skruvade på länge har fastnat rejält! Använd därför alltid aluminium eller kopparpasta på alla skruvar!

Sedan får du också räkna med att grejor går sönder som du måste köpa från tex BMW och sådant tar ju också tid!

Räkna med att det tar en helg om det går bra! Och kolla för säkerhets skull med kompisarna om du kan åka till jobbet med dom veckan efter!

Per L
Tack för all infon Per L!! Låter på dig som om du gjort det ett par ggr och lärt dig av dina misstag... =)

Hur är det förresten med avgassystemet om man byter från 2 liters till 2,5 liters motor? Behöver man nytt avgassystem också som kan hantera den större motorn?
Pe
2.342
Per L
Någon skillnad är det i alla fall för det är inte samma artikelnummer på någon av dom tre stora delarna till avgassystemet på en 520 och på en 525!

Och visst har jag "bytt motor" på många bilar!
Dom två "största" utmaningarna var dels att sätta på insprutningssystemet från en 528i -76 på en 3.0S -72 (alltså med förgasare) och dels sätta i en 635CSi motronicmotor från -84 i en 630CS -76 (även den med förgasare).

Och visst har jag gjort många misstag! Det festligaste var när jag monterade i en motorvärmare på min farsas Volvo 164E och skulle spola rent kylsystemet för det var litet fett i hålet sedan jag tagit bort frostbrickan som värmaren skulle sitta i!
Det vara bara det att jag tagit bort en bricka in till motorns vevhus och fyllde hela motorn med vatten. Misstaget upptäckte jag först när oljan (som är lättare än vatten och därför flyter på vattnat) började rinna ur oljepåfyllningslocket i ventilkåpan!
Och nejdå jag kan ju det här med att meka bil så jag hade bara kastat en förströdd blick på den medföljande monteringsinstruktionen.

Per L
_K
40
_Kalle_
325im turbo -89
Om man nu ska byta motor från en 320 till en 325:a. Årsmod. 88-90, är kabelstammar likadana? Alltså är allting identiskt elmässigt förutom boxarna? Tänkte eftersom de är rätt många som gör så ?

Mvh // Kalle
Visa användare
63
wheelie
E24 -84

Byt bara motorn, använd samma elhärva o dyligt, funkar bra för alla andra som konverterat på detta sätt.
_K
40
_Kalle_
325im turbo -89
Okej, men jag inbillar mig att den borde gå "dåligt" med boxarna för 320 men jag vet ju som sagt inte, o om det fungerar för andra så borde de fungera ju :]
skiljer sig hjulupphängingar o sånt mellan 320 0 325 också? har för mig att 325 har grövre fjäderben osånt? Jag vet att bakaxel o låda skiljer sig men hur mycket mer är de? (Har inte orkat söka utan jag kom på frågorna nu när jag svardade :P )
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Motorerna är helt "bolton" mellan 320/325 eller 520/525. Inga konstigheter. Det e samma "skit". Men inget är svårt när man kan det.

Lite tips...

Ta växellådan först. plocka ned den i bakkant, och vinkla ned den. Sen kan man ta alla bultar runt om mot blocket med en muttersmacka. Se till att ha en riktigt lång förlängare och en kort som är lite ledad fram.

Efter det, (du måste ta allt löst innan, som luftmasse mätare och kylare och sånt.) är det bara att gå på elsystemet. Plocka ut kabeln från databoxen. Ta isär stora komtakten på torpedväggen, och lägg alla kablar på insuget. Sätt fast dom med buntband så dom ligger still. Det går en slang från baksidan av toppen till värmepaketet, den har jag glömt många gånger, ta bort den. Sen när växellådan är borta och du har lagt alla kablar på insuget (då ser du oxo om du glömt någon. Det ska vara databoxen, den stora till bilen, och en från B+) då är det bara jordflätan och motorfästena kvar. Det är absolut inte svårt, men det tar tid... När du sen lyfter, kolla hela tiden så det inte sitter nån kabel, eller slang kvar som går sönder.

...lite hjälp iaf.
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Jag bytte motor i min 520-88 till en m20b25 i sommras...om det nu är en sån årsmod ni snackar om så va det faktiskt väldigt lätt att byta..
Jag klarade mig utan att sänka växellådan i bakkant..

Le
636
LeeRoy
328 -99:a
GO FOR IT!!

jag ska göra de ingreppet imorgon,, ;-) på min 520i -89:a

men jag hörde att lamellern e mindre på 520i, än på 525i ... har vart å köpt mig en bättre beggad koppling till m20b25 kan jämföra i helgen uppdaterar då om det...

Min pärla :-)(på övertid :-( )

Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

LeeRoy: Typist att du också hittade denna tråden :P

//BMW-Kimmo
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Hmm.. Varför skall man demontera växellådan innan man lyfter ur motorn?

Går hur fint som helst att låta den sitta kvar tills motorn är ur.

Jag hade aldrig bytt motor på en bil förut när jag bytte till 2,5liters. Men hade ett ordentligt bra garage och tog ett par helger. Det som strulade var att det var kabelhaveri i kabelhärvan som följde med motorn jag köpte. Så bilen fick inge gnista eller soppa.

Så jag rekomenderar att använda den kabelhärvan som redan satt i bilen!
Är enklare att flytta över när motorn är ute änn att joxa med det när motorn sitter i.

Passa på att byta alla remmar när motorn ändå är lös!
flytta över saker du vet är nybytta eller funkar perfekt, t,ex fördelare, rotor osv.

2,5 liters har även oljekylare. Se till att få med den när du inhandlar motor. Kan vara lite tråkigt att stå utan adapter och oljekylare när allt annat är monterat och redo för start. Är även mycket roligare att montera oljekylaren när motorn är utanför bilen.

jaja, lycka till :)
Le
636
LeeRoy
Subidius ja de e klart :-) har du kul med mina ventiler :-) rätt sköj å dricka bärs å titta när du slipar in ventilerna hehehe...

(vi sitter å donar med toppen å dricker bärs ;-) ) (om nån undrar)

Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

LeeRoy: Jovisst. Skönt att vi fick ur den gamla spisen idag, det är snart dags att ändra till 520 2,5 -89 :D

//BMW-Kimmo
Le
636
LeeRoy
Subidius: jepp får ändra nu då :-D motorn ur å den nya e monterad.....

Tips: de klurigaste med hela bytet va att få ihop växellådan å motorn, vi trixadeå grejade cirka en timme med det tills vi tog en polygrip modell JÄTTESTOR å tryckte ihop motorn å växellådan då gick den iho så fint så :-P..

glömde tyvärr jämföra lamellerna tyvärr :-(

Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

LeeRoy: Jo visst jämnförde vi dom, den ända skillnaden va väll att det va ett större fjädrat centrum på lamellen till 2,5an det va 6 st fjädrar på den och fyra stycken på den till 2,0an, har jag för mej. Va det inte så?

//BMW-Kimmo
Le
636
LeeRoy
Subidius: var du full i söndas eller ;-P ?? den lamellen som låg där va den som satt på 2,5:an innan, den som vi monterade va ny.. 2,0:Ans lamell sitter ju kvar på motorn :P

men som sagt skumt de va 4st fjädrar på den nya å 6st på den gamla?? hmz..

Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

haha, nej inte direkt =) ja just det ja, men jag kan ju skruva bort lamellen på 2,0an så kan vi jämnföra, eller om du vill göra det så är det fritt fram ;-)

//BMW-Kimmo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.