AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.365

M20 går på 5 cylindrar vid belastning!

har sedan jag skruvade ihop min m20 efter byte av kam och ventiltätningar fått dras med ett problem (inte ända från början, funkade väl bra i 2 veckor ca..).

Felet är att om jag gasar med än halvgas så börjar motorn misstända och gå på 5 cylindrar...har aldrig haft problemet innan...följande i tändsystemet är nytt!
spole
kablar
stift
rotor
lock

iochmed att jag bytte kamrem samtidigt så har jag ställt tändningen, har under felsökandets gång ställt om den ett par gånger då jag har trott att jag klantade till det vid föregående inställning, men tyvärr inte! har kört med detta felet under ett par veckor nu tills jag fick tipset om att det kunde vara dels LMM, ngn vakumslang som läckte eller så kunde tydilgen vikterna i fördelaren lossna? (kanske lite mer ovanligt fel). Iaf så fick jag tag i en annan lmm (samma nummer) som jag bytte till idag, men utan framgång...

undersökte samtliga vakumslangar lite noggrannare och fann ett hål i den som går mellan bränsletrycksregulator och insug, tänkte då att detta hålet kan ha gjort så att jag fått fel bränsletryck...bytte därför ALLA vakumslangar i motorrummet när jag ändå höll på, trodde att detta skulle hjälpa men inte, går fortfarande lika dåligt :( är nästintill okörbart...

vissa dagar funkar det jättefint, man kan acca från 2000 till 6000 varv och det blir "bara" ett par ryck, ibland går den på 5 cylindrar från det att man startar tills det att man stänger av bilen...men för det mesta så funkar det bra när motorn är kall, värre när den är varm..typiskt beteende är att den går till och från på 5 cylindrar, väldigt ryckigt och ojämn gång, håller man jämn gas är det absolut inga problem, jämn och fin gång!

man kan även smyga upp varvet, så istället för att ge full gas vilket resulterar i misständningar och ryck, så kan man ge strax under halvgas och då acca (väldigt långsamt) men då är det inga problem att acca upp till 6000-6500 rpm...

vad kan det vara som strular? min tanke är överslag i ngn tändkabel, men samtliga kablar är nya och fina samt ger bra resultat vid mätning...

MVH
Johan K
värt att tillägga är att om man står på tomgång och varvar så är det inga problem att varva upp till 6500 rpm med fullgas, man hör att en cylinder faller bort ibland men det är ingenting i jämförelse med hur det är när man kör och belastar...

MVH
Johan K
parolof
du har ju bytt stift, men jag hade exakt samma fel, bytte till de rekommederade NGK stiften och felet försvann, men min motor gick ju inte på 5 cylindrar;-)
hmm jo det är ju en tanke, köpte stift hos mekonomen men det var inte ngk och ja sa till att jag ville ha det, men det hade dom inte hemma och dessa stift skulle vara lika bra...det kan ju skilja på stift och stift så en uppsättning nya NGK stift skall jag nog prova på måndag!

MVH
Johan K
bytte idag stift till NGK BP5ES....VILKEN skillnad, bilen går perfekt nu! killen på mekonomen sa att jag kunde komma in med dom gamla stiften (beru) och kvittot så kunde dom reklamera dom och jag skulle få tillbaka mina pengar...

"Beru 14-8DU" var dom stiften jag hade i innan, enligt killarna på mekonomen är beru ett välkänt kvalitetsmärke, vilket jag inte tvivlar på då det stiftet står med som rekommendation i manualen...

MVH
Johan K
NF
440
NFd
325im -87
NGK-stift brukar vara bra på att självrensa porslinet på mittelektroden
om motorn drar mycket olja.

Nisse
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är NGK-stift att föredra före Bosch stiften som finns? NGK är ju rätt så mycket billigare om jag minns rätt? Bosch super 4 heter de jag funderar på att byta till på nästkommande service.

Några förslag?
NFd: där ser man! har precis bytt ventiltätningar så oljeförbrukningen har minskat rejält, men kolvringarna är lite glesa så den drar olja, inte mycket men det försvinner lite, dock hade jag inte mycket olja på dom andra stiften, visst olja är där men inte så att det är kladdigt och missfärgat, så jag tror inte att det har varit felet, då dom gamla stiften var mycket rena och fina med bra färg på samtliga...

MD: innan jag rev toppen körde jag med bosch super 4 stift som funkade mycket bra! är bara berustiften som har krånglat för mig i denna bilen, i min förra e30 hade jag beru stift utan problem...

MVH
Johan K
parolof
Härligt att det löste sig, NGK det är grejor det:-)
Hälge
Instämmer med föregående talare....NGK = Toppenstift.
Jag har även provat på Beru stift vid ett tidigare tillfälle, men de plockades omg bort då motorn gick ojämt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.