|
|
|
|---|---|
|
Är det ngn som har ngn erfarenhet av symbolen "Höga Avgasvärden". Symbolen ser ut som en gul motor. Det enda jag kan misstänka är Lamda sonden eller Tändstiften. Jag kan säkert trolla bort den med en hela K-sprit men jag vill fixa det permanent. Tacksam för Hjälp. | |
|
Det kan vara flera orsaker till att denna symbol tänds, du måste göra en diagnos för att läsa av felminnet. Att slå i k-sprit skulle knappast hjälpa, det finns ingen sensor för HC osv i avgasröret utan motorstyrningen varnar och tänder lampan när något i systemet har fallerat. Inte sällan är det fel som försvinner igen men felminnet lagar för avläsning senare. FP |
|
|
Som sagt,det enda rätta är väl att först kontakta BMW för en avläsning av felkoder precis som folke skriver. Dock hittar denna avläsning inte allt.. Men>>>Jag vet att "trilskande" lmm kan göra att denna symbol tänds, trasiga slangar runt/kring insuget..mm.mm. Dessa fel som jag nämner kan inte feldiagnosen ge klara besked om på iaf vissa modeller av BMW's,vet inte hur det är just med din bil med avseende på att hitta fel i lmm,men just lmmfel+naturligtvis spruckna slangar kan vara sådana fel som inte "syns" via deras Dis. Även dåliga tändspolar kan vara orsaker till "tänd motorlampa",det borde dis kunna ge besked om iaf.. Ja..Lycka till iaf. Mvh Janne. |
|
|
Tack för hjälpen grabbar. Jag får skicka in henne på feldiagnos så får vi se.. |
|
|
Hej igen! Kom bara ihåg att göra en återkoppling hit när du hittat felet...Bar för "alla" att få lite information tillbaka s.a.s. :) Mvh Janne. |
|
|
He,he..."Bar för "alla" !!>>>BRA skulle det vara naturligtvis....Sista groggen svald nu,jag lovar ;) Mvh Janne. |
|
| Hej! I nitt fall var det en felaktig kamaxelgivare (avgas) som var orsaken till tänd "motorlampa, vid avläsning av felminnet fanns även lamda´n reggad, men på BMW trodde dom att det var orsakat av felaktig kamaxelgivare. Givaren byttes och allt är nu frid och fröjd. | |
| Ursäkta!!! I mitt...... ska det var naturligtvis! | |
|
Jag har bytt kamaxelgivaren för ett år sedan ungefär. Symptomen då var kraftlöshet (kändes som att ja tappa 50-60% av motoreffekten) + att jag bara kunde starta motorn på första försöket om den var kall. Vid varm motor dog den ALLTID på första starten. Jag tror att den givaren satt på avgas kammen. Det skulle ju kunna vara dags för den andra...?.. Pluring. Jag tycker också det låter rimmligt att lambdan reggar ngt om kamaxlarna inte är i synk. Eftersom jag precis bytt den ena kamaxelgivaren så misstänkte jag lambdan. Jag återkommer med resultat från diagnosen när jag får den (fredag den 14/10) Tack allihopa. |
|
|
Nu har jag varit hos BMW handlarn. De körde en diagnos och diagnosen visade bara att Lambdan hade gett onormal värden vid ett (1!) tillfälle. Det kan ha berott på "för mycket soppa vid start (nedtryckt gaspedal typ) eller ngt annat inte så allvarligt fel." Jag är lite halvskeptisk mot deras gissningar men det faktum att lampan slocknade efter ca 1 vecka stödjer ju ijuförsig det.. Hur som helst några saker är solklara: * Signalen kommer från Lambdan * För att lampan ska tändas krävs bara en triggning från lambdan * Lampan släcks om lambdan inte signalerar ngt mer inom typ en vecka Så var det med det... |
|
|
Ok..Tack för återkopplingen..Skönt med ett så "simpelt/billigt fel :) Nu har man ytterligare en orsak till denna "tända motorlampa" vilket alltid är bra/roligt att veta för den "vetgirige". Mvh Janne. |
|
|
Stämmer, lampan som indikerar störning i motorstyrningen kan släckas efter en tid. Systemet är proggat så att om inga fel från givare, lambda osv registreras efter ett visst antal "körcykler" (start-körning-stopp-paus) osv så släcks indikeringen medan felet ligger lagrat i felminnet för avläsning/radering senare. Vet inte hur det är med just lambdasignal men vissa andra parametrar och fel behöver förekomma mer än en gång för att systemet skall tända lampan. Det skulle nog vara tänd lampa ofta annars pga betydelselösa småstörningar osv. FP |
|
|
Min lampa tändes i förra veckan. Fick den kollad på bmw var en slang till vevhusventilationen som var sönder.Vilket gjorde att lambdan fick fel värde och lampan tändes. Mvh Whalle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.