|
|
|
|---|---|
|
Hej, vad exakt gör de olika kablarna på som är till lambdasonden och hur många skall det vara? ------------------------ Har sökt utan att finna. _______ /Chrille | |
|
Svart är själva sonden. Blå är förvärmning Vit, en eller två, är jord, gemensam eller en till varje. Sonder med bara en kabel jordar i röret. |
|
Paap Reeder |
På min M70 är färgerna enligt: Gul - Sensor ground Svart - Sensor signal Brun - förvärmning jord Grön - förvärmning + 12 V Detta är märkningarna på ledningarna i bilens kabelstam fram till boxen. Ledningarna från själva lambdasonden kan sedan ha olika färg fram till bilens kabelhärva ... beroende på fabrikat. På mina Bosch .. d v s BMW original har jag för mig att sensorsignalen är svart samt sensorjord är vit. Två gråa är sedan till färvärmningen. Litet osäker men vill du kan jag undersöka på måndag. Jag vet dock att färgerna byter kulörer i originalkontakten. ... lägger du på +12V på sensorsignalen är den nog slut som lambdasond efter det ... men kan kanske detektera mindre kärnladdningar men ej syremolekyler. MVH /// Paap R |
|
Absolut vanligast är kombinationen svart grå vit vit där: Svart = sensorsignal grå = sensorjord vita = värmare, som är bipolär mvh fredde |
|
|
931fredde: Din beskrivning verkar stämma bäst. Anledning till att ja frågar är att en utav kablar har gått av precis vid sonden o är riktigt tajt o komma åt o löda, Föröskte plocka bort sonden men den sitter där den sitter :) Har för mig att kabeln som är av är vit med grå märkning. (om ja nu inte kommer ihåg fel, får kolla nogrannare senare under dagen) Och om det nu är till värmningen av sonden så är det ju bara o tuta o köra o laga vid senare tillfället när det ges mer plats att komma åt. _______ /Chrille |
|
|
Har nu varit ute o kollat, Kabeln som gått av är: Vit med svart märkning... Vad gör denna? _______ /Chrille |
|
|
Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag aldrig har sett märkta kablar... Vilka färger/märkingar har övriga kablar? /fredde |
|
|
hmmm.. Svårt att säga utan ha datorn under huven :) VIT med svart märkning GRÅ med svart märkning SVART utan märkning (tror jag) _______ /Chrille |
|
|
Fortfarande ingen som har någon aning om vad kablarna gör? _______ /Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.