AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
806

Spräckt framruta pga väderomslag

Ba
8
Bassebasse
320i Touring -99
Hej,

När jag kom ut till min nyinköpta 320 Touring -99 (haft den i tre dagar) imorse var framrutan spräckt från backspegeln och ca 40 cm ner. Först trodde jag att det var någon som vandaliserat bilen men inga andra märken fanns den. Grannen kom förbi och sade att det häftiga väderomslaget kan göra att rutor går sönder! Hos BMW-handlaren sade de samma sak. "Det är något man råkar ut för på 'nya' bilar"! Enligt handlaren beror det oftast på att ett litet stenskott kan ge denna effekt vid väderomslag. Vi kunde dock inte konstatera något stenskott med otränade ögon varför en mekaniker skall titta närmare på det senare i veckan.

Själv har jag hört att bla VW Passat hade problem med spänningar i bakrutorna. Där gick de dock sönder utan någon inverkan av stenskott. Är det någon som vet om e35:or har haft samma problem?

Tacksam för svar
Bassebasse
Ba
8
Bassebasse
320i Touring -99
...slant visst lite på tangentbordet...

Är det någon som hört om samma problem på e36:or skulle det naturligtvis stå ovan. Jag är en sådan novis på detta...

518i slow mobil
Det kan nog stämma. Vi hade en bil, 2 dagar gammal. Fick ett litet stenskott, sedan när det frös på sprack halva rutan....

E28 är en bra hållbar bil!
Fartblind blyfot...
BMW e28 registret #154
Länk för bilder
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Både på min BMW och Volvo 745TIC har rutorna spruckit under vintern. Vi hade som värst -30 grader.
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Min far har en Passat och det är nå grymma spänningar i den vintertid...
Det knakar i rutan så fort man kör på ojämn väg...
Väntar bara att den ska spricka...

//Cosmos
E28 Registret # 160
o/_______\o
(Oo=00=oO)
[]=****=[]
djhenk
Hade intressanta knak och brak från min framruta häromdagen.. Då var det sjuhelsikes kallt ute och det hade snöat som bara ******.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Hade en Passat som firmabil ett tag. Frontrutan sprack vid försök till "inspirerad" körning!

/Kristian
Andreas
Jag kör taxi i Kiruna och det är inte ovanligt att rutorna spricker vintertid då temperaturen varierar ganska häftigt.
Ba
8
Bassebasse
320i Touring -99
Tack för svaren. Det skall bli intressant att höra vad BMW-mekanikern säger. Jag återkommer med rapport.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.