|
|
|
|---|---|
|
Tjena BMW vänner. Bytte igår dämpare runtom plus nedre yttre spindelleder. Allt gick bra och vi gjorde ett fint och noga jobb vad jag tycker. Men när jag sen skulle börja rulla hemåt så märkte jag att bilen ibland vill dra åt vänster, gör man då ett jävla ryck i ratten så blir det bättre med sen rätt vad det är så kommer det tillbaka igen. Vad är felet? Kan vi ha spänt för hårt uppe i tornen? Ska dom bultarna spännas med moment eller? Eller ska jag bara göra en framvagnsinställning? Tacksam för SNABBA svar och tips, på väg till verkstaden igen nämligen. Tack på förhand //Andy | |
|
framvagnsinställning anser jag. då får du svart på vitt om du har fel värden eller inte. spänna för hårt ska man väl inte kunna göra däruppe (rimligtvis) Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
parolof |
allt på en bil ska dras med rätt moment, men att det går att dra så hårt att styrningen kärvar vet jag inte tyvärr |
|
Precis som Karl påpekar så skall du göra en framvagns/fyrhjulsinställning, för att få bukt med problemet. Mvh, Kalle |
|
|
Hej! Ja bytte dämpare + fjädrar runt om på min 325:a å gjorde sen en framvagnsinställning, efter d så började bilen att dra åt vänster, (den drog åt höger innan inställningen) å när man gör ett ryck i ratten, precis som andy_falcon skriver så blir d bra ett tag... Vad kan d då vara för problem, eftersom bilen precis har vart in på inställning...??? ///MVH Johan |
|
parolof |
måste ju vara något mekaniskt fel om det hjälper att rycka i ratten |
|
lalle83: är hjulvinklarna uppmätta ordentligt? alla firmor är inte lika bra på att att få det rätt... Karl Birgander, Kalmar BMW 318is -90 |
|
|
gti_charlie: jo som ja kunde se på papperet som man får utskrivet så e d som d ska vara.. var dit med min förra 325:a å gjorde en fyrhjulsinställning å då blev d bra! så man får väl tro att dom gjort d riktigt å att d e nå annat problem... ///MVH Johan |
|
|
Har du fått i fjädern rätt?? Ang toe inställningen, det är rellativt enkelt att utföra hemma...lite finurlighet och en enkel mätsticka. Man mäter avståndet mellan h-v främre/bakre kant av fälgen så får man snabbt reda på hur framvagnen står ! /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.