|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Står i begrepp att köpa nytt batteri och har funderat på ett underhållsfritt. Nu har jag läst en del inlägg här på forumet och bl.a det här som joi skrev: "Vidare menade verkstaden att eftersom jag har ett s.k. underhållsfritt batteri får jag räkna med att behöva ladda batteriet ordentligt med laddare under ca 24 timmar omkr 4 gånger per år! På min fråga om det då inte är bättre att byta till ett "inte underhålsfritt" batteri menade de att sådana knappast går att få tag på länge. Verkstaden menar alltså att det är helt normalt att en 3 år gammal BMW blir stående utan ström om man inte laddar den 4 gånger per år." Vad är det för vits med ett underhållsfritt, dyrare batteri om jag måste underhållsladda det MER än ett "vanligt"? Jag brukar göra det en gång på hösten och that's it. Min körprofil är väl inte speciellt bra för batteriet (2x1mil/dag) men jag har inte haft problem tidigare. Är det någon som har erfarenheter av stora, underhållsfria batterier? | |
Paap Reeder |
... laddningsmässigt finns det väl inga underhållsfria batterier!??Kemi/fysikaliska lagarna sätter sina gränser. "Rör" sig inte strömmen blir det blyoxid! Med underhållsfritt menar man att man inte behöver blaska med destillerat vatten.... stup i ett. Ett batteri som ställs av för vintern måste "motioneras" av en kompetent laddare ... annars dör den. MVH /// Paap R |
|
Saken är den att jag aldrig brukar behöva fylla dest.vatten. Nivån har hållit sig där den ska, ca 1 cm över plattorna. då kan man ju lika gärna säga att det batteriet är underhållsfritt? Nu dog detta batteri tvärt, en cell verkar totaldöd (ca 10 v) men dom kan ju inte leva för evigt. Är det idé att köpa ett "underhållsfritt" eller är det bara ett smart försäljningsargument för att sälja ett dyrare batteri? |
|
| På de bilar som jag använder har jag aldrig behövt ladda ett batteri såvida generatorn inte lagt av.., likaså kollas vätskenivån med jämna mellanrum, och har hittills aldrig behövt fylla något batteri | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.