AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
61.199

Vilket vinterdäcksmärke kör ni på?

Sida 6 av 7
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Nokian WR 205 50 16" dubbfritt, följde med däck och vinter fälg när jag köpte bilen,däcken var oanvända innan. Därför inget "eget val".

Är det ett bra dubbfritt vinterdäck? Premium,topp eller under premium ?

Mpower
WR är ett "mellan europeiskt frikitonsdäck" dvs bättre på vått och torrt än snö/is men helt OK på detta ( har själv haft det ).

Nordiska friktionsdäck ( Nokian RSi etc etc) är bättre på snö /is än WR men klart sämre på torrt eller blött underlag i stället

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Sommar: Conti. Sport Contact 3
Vinter: Michelin Maxi Ice North
Alla RFT fria.

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Gasar-Magnus :OK passar mig bättre då,vilken tur :-)
Givetvis vill man ha topp på snö och is, men sänker man hastigheten så har man igen det när det är riktigt dåligt väder här i småland.

tack för intressant info!

Mpower
E3
1.828
E36
USA bilar
Kumho KW11 är definitivt ett tråkigt däck på vintern, däremot deras nya KW22 är riktigt bra, helt ok är också föregångaren KW19

Ang Kleber är det helt riktigt Michelinägt, och ett riktigt prisvärt alternativ, vi som varit med minns kanske första generationen Kleber Kapnor, det var ett riktigt ruggigt bra vinterdäck, däremot var efterföljaren Kapnor 2 ett sorgligt kapitel, vad som skett däremellan är höljt i dunkel, men som sagt Kapnor 5 är riktigt bra
Michelins X Ice North är bra dessutom billigare än Nokians Hakka 5 som ju är det bästa dubbdäcket idag
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Någon som vet om Bridgestone Noranza 2 är något att ha? Däckfirman jag har varit på erbjuder nämligen bra pris på dessa, men jag har inte riktigt koll på hur de är. I tester verkar de ha fått väldigt blandade omdömmen, från medel till riktigt bra i vissa.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har just fått på mina Good Year Ultra Grip Extreme med nytt v-mönster för i år. Har hunnit åka en del ren vinterväg och är riktigt nöjd så här långt. Bra ljudnivå på barmark och inga vibrationer..

AE
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hakka 5 225/45-17, ej Runflat.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Enl teknikens världs senaste vinterdäckstest:
Kumho Ice Power KW21: Sämst i test , de avråder från köp av detta däck som de anser är på gränsen till farligt!
GoodYear Ultra Grip Performance: Kom på fjärde plats av 14 testade dubbfria däck.
Bridgestone Noranza 2: Kom på 4:e plats av 12 testade dubbdäck.
Nokian Hakkapeliitta 5: Kom på 3:e plats
Bästa 3 av dubbfria:
-Continental ContiWinter Contact TS810 (CE)
-Pirelli Sottozero Winter 210 (CE)
-Nokian Hakkapeliitta RSi
Bästa 3 dubbade:
Continental ContiWinter Viking 2
Gislaved Nord Frost 5
Nokian Hakkapeliitta 5
Sedan så måste man själv välja ut vilka egenskaper som man värderar högst själv för att kunna välja rätt däck men de ovan är listade efter hur bra dom är "rätt igenom" så att säga.
E3
1.828
E36
USA bilar
Hewi: En salig röra av dubbfritt och dubbat i ditt inlägg..

Själv litar jag inte alls på testerna, detta sedan det för många år sen var nästintill omvända listor mellan Vi Bilägares test och Teknikens Världs test.. men kul att läsa kan de vara iaf
be
276
bewing77
330i Sedan -08
Hade varit trevligt om betygen i däcktesterna delades upp i två delar. Dels objektivt, dvs bromssträcka på olika underlag etc, och dels subjektivt, dvs "Däcket upplevdes som sladdrigt" och liknande. Det tycker jag skulle vara mer rättvisande, då olika människors subjektiva uppfattning kan variera.
Efter att ha kört ca 100 mil med mina Continental CWCTS810S så är Jag helnöjd. Med uppträdandet på torr och våt asfalt dvs. Någon is har inte dykt upp än.
Däcket är stabilt om än något lite mindre än Michelin RFT-sommardäcken som kom med bilen.
Det är även ett komfortabelt däck. Tyst och med bättre fjädringsegenskaper än sommardäcken.
En trevlig första bekantskap med mellneuropeiskt friktionsdäck.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag fick lagt på Nokian WR i org. dimensionen 205/55x16 på min E90 igår, stor skillnad jämfört med Conti- RFT sommardäcken, mindre stötig, mindre spårig och mkt tystare. WR har jag kört 2 Göteborgska "regn-vintrar" tidigare med, hoppas de funkar lika bra på E90n.

BMW CS #5139
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
pirelli friktion 275/40-19 245/45-19 bra grepp
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
275/40-19 på vintern?? Bra grepp???

AE
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Har nu beställt Conti WinterViking 2, 195/65-15. 1080:- styck inkl montering, balansering osv.
WA
2.343
WAN
jo du Anders -72 de är inga problem alls, tung bil de kanske är de som gör det,har haft ett antal E38or 750 med breda friktions däck 225or kört flera tusen mil inga problem fast man får ju använda insidan å tänka sig för lätt fot!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ok WAN, jag bara såg E4:an efter kusten däruppe framför mig igendriven med snö och tänkte mig hur det känns att åka bärplansbåt! ;)

AE
WA
2.343
WAN
de känns bra i så fall har jag åkt bärplans båt i över 30år.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Nån som känner av impulser i gaspedalen vid körning med dubbade

vinterdäck ?

nåt som inte känns med sommardäck på.

Jag har väl inte det bästa märket på vinterdäck men ändå.

Kände ingenting med sommardäcken på när jag köpte bilen.

O inte när ja la på vinterdäcken för då hade snön lagt sig

Det känns vid barmark o olika vägar mer ibland o inget alls.

Dom ser väldigt grova ut i mönstret men ger inte så mycket vägljud in i kupén
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.