AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
61.196

Vilket vinterdäcksmärke kör ni på?

Sida 5 av 7
Precis som mufc- så kommer Jag att köra på Continental TS 810 S. Beställde dem tidigare i veckan, 225 40 18 fram och 255 35 18 bak.
Det är första gången på fem år som Jag väljer friktionsdäck så det ska bli intressant.
Till vintern så ska det på Gislaved Nordfrost 5 på 17", har dock inte köpt fälgar än.
Alternativet på vintern är min Focus med Gislaved NF5. Den bilen är tryggheten själv på vintern.
Continental: Ska du ha dubbla uppsättningar av vinterdäck eller är det jag som tolkar ditt inlägg fel?
Vantage
Gislaved Nordfrost 3 samt Nokian Hakka02.
Gislaved däcken är skit tycker jag...
Sitter på min 325:a och har allt sedan första metern tyckt att dom är hala och har taskig känsla !!
Slitstyrkan är under all kritik oxå.
Kört 2 vintrar ( 1500 mil ) på blandade vägar ( 50% snö/is och 50% asfalt ).
Dom har ca 4-5mm kvar och klarar kanske denna vintern ut.

Nokian däcken då ??
Jo som alltid ett av världens bästa märken.
Kanon däck som alltid greppar och har oslagbar slitstyrka.
Ägde en omg av dessa som hade 2 år på nacken innan jag övertog dom.
Körde 3 vintrar innan dom blev lite för hala, +5 mm var kvar då !!!!
Vid detta lag hade dom garanterat rullat 4000 mil eller mer !!
Köpte nya likadana förra året och har inte gjort mej besviken på något sätt än.
Högt vägljud är det dock med Hakka 02:orna men greppet är det som räknas vintertid.

Summa sumarum...
från 1-10.
Gislaved Nordfrost 3: (4) -grepp/-Slitstyrka/+Lågt vägljud
Nokian Hakka 02: (8)-Högt vägljud/+Grepp/+Slitstyrka

Niclas
Chris87, jo Du tolkar det rätt. Jag ska ha två uppsättningar.

Till skillnad från Vantage så har Jag varit mycket nöjd med Nordfrost 3 men ÄNNU mer nöjd med femmorna. Samma egenskaper fast lite vassare. Sen att de är tysta som sommardäck är ju bara ett plus;)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

M535:an:Fram, Nexen Winguard 231 dubbdäck,185/65-14(riktigt skitdäck egentligen),bak raka motsatsen, Continental ContiWinter Viking 2(dubb) 185/70-14.
523:an:Continental ContiWinterViking 2 runt om,har för mig att dimensionen är 195/65-15.
735:an:Pirelli Carwing(dubb) 195/65-15 runt om..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Rättelse>>>>735:ans däck heter Pirelli Winter,gamla däck som har gett sitt bästa,dåligt vintergrepp rent generellt iaf..

Mvh Janne.
Intressant är att i senaste Teknikens Värld så vann Continental TS 810 TOTALT! De körde testet med dubb och friktion i ett. Bästa däck totalt=TS 810. Det är första gången Jag har läst ett test där vinnaren är utan dubb.
Dubbdäcken var dock fortfarande bäst på is...

Skoj när man lyckas pricka rätt och beställa testvinnaren innan man läst testen;)
Di
29
DigiMan
BMW E39 530d Touring -01
BMW E60 520i Sedan -04
I Motorförarens (MHF) test vann också ett odubbat däck, Gislaved SoftFrost 2
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Köpte nya däck idag, hade tänkt köpa Gislaved Softfrost eller Continental TS 810 eftersom de har legat i topp i flera tester. Fick dock bli Michelin X-Ice istället, de har bedömts som ett medeldäck i de flesta tester. Jag fick 1000 kr rabatt/däck så det var svårt att inte välja dem :)

Man ska sikta på att vara bra!
Själv kör man på Hakka 4 och det funkar riktigt bra. Inga som helsta problem med framkomligheten oavsätt väglag.
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Hej!

Har varit på verkstan idag och frågat om dubbdäck till min 15" fälgar. Han hade följande Kleber att välja på. Priserna är per däck, klart på bilen, och gäller 195/65 15".

910:- Kleber Kapnor 5 (91Q)
975:- GoodYear UG500 (91T, finns även som 95T)
1080:- Gislaved NordFrost 5 (91T)
1080:- Continental WinterViking 2 (91T, finns även som 95T)
1080:- Michelin X-Ice North (91Q, finns även som 95Q)

Nån som vill råd om vad jag bör välja? Kleber Kapnor 5 är helt okänt för mig, men priset är ju bra. Jag läste nånstans att Goodyear UG500 är bullriga annars sparar man ju en slant på dem också.

Har kollat på näthandlarna men tänker det är bra att köpa lokalt om det blir strul med obalans. Har haft en del problem med det.

195-däck är kanske i smalaste laget, men det är många som kör med smala vinterdäck, även till E39 touring som jag har. Men måste man i så fall välja XL-däck, alltså Extra Last. Väghållningen blir väl bättre då?

Jag bor i Skåne och eftersom vinterväglaget kan vara förrädiskt här vill jag ha dubb, även om det mest är barmark. Så förutom trygga vägegenskaper vid is och halka så får däcken gärna vara hyggligt tysta på asfalt. Och gärna slitstarka för ekonmin skull.

Förmodligen är det bra däck allihopa...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mats:
Köp Continentals däck..

Mvh Janne.
Kléber är Michelins budget märke ( med medelmåttigta budget prestanda tyvärr..)

195 eller 205 funkar bägge dera på E39an ang. dubb väljer du ju själv men jag kör ca 6000 mil/ år i så gott som bara Skåne ( i firma vagnen) och det funkar i 99,9% av fallen alldeles utmärkt
Har inte kört dubbat sen jag flyttade till Skåne för över 10 år sedan och inte fastnat/kört av än....

XL är mest att det har högre LoadIndex än normalt för dimensionen, inget problem med E39an och inget att betala extra för således, då gör det mera för stabiliteten att låta Q märkta däcken vara och gå på T märkta i stället!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ma
110
MatsOlsson
520i Touring -00
518i -90
Tack för svar! Låter som om det får bli Continental 91T då.

Läste precis om Teknikens världs vinterdäckstest och där var Continetal bäst, och Michelin X-Ice kom rätt långt ner. Länk

Å andra sidan var det omvända förhållandet i Aftonbladet / Auto Motor Sports test. Vad ska man tro egentligen...
Kör på Michelin Maxi Ice North för andra säsongen nu.
Kommer nog att byta märke till Nokian eller det märke som anses bäst på dubb till nästa vintersäsong.
Mats: Köp Mich :)
Ta
29
Tatar
523i-00
Jag kör med kumho KW 11 dubbade däck-205/65/15

Imorgonbitti ska Jag till BMWhandlaren för att få lagt på mina ContiWinterContact på 325:an.

Det trista är att Jag sen inte får använda mina RFT sommarsulor igen, då de kommer att monteras av fälgen.
Detta gör att Jag står med en uppsättning Michelin PilotSport i 225/40/18 resp 255/35/18 som gått 249 mil...

Nån annan som hört att RFT inte ska återmonteras?
Iofs ett skönt sätt att slippa RFT-däcken, då Jag köper Continental ContiSportContact III UTAN RFT-teknik istället. En burk i bagageutrymmet duger gott åt mig:)
Continental: de låter skumt faktiskt.. jag vet att man inte får laga ett rft däck om man fått punktering, men de andra har jag inte hört ngt om. jag jobbar på en däckverkstad så jag ska höra med dom andra imorgon om dom vet ngt om det.
Det var BMW-handlaren som sa det. Det var nya direktiv från BMW. Det gäller tydligen giltigheten på garantin bland annat, så det är ju mindre skoj om det händer nåt och däcken är re-fitted.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.