AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
61.198

Vilket vinterdäcksmärke kör ni på?

Sida 3 av 7
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Har haft tre omgångar NF3 och det har varit samma skräp alltihop. Nu kan det ju tyckas korkat att man efter första gångens misslyckande köper samma sak igen och igen. Och det ligger väl en del i det...;-). Tredje omgången levererades tillsammans med ett nybilsköp. Säljaren bedyrade att numera var NF3 ett kanondäck....har aldrig, varken förr eller senare, blivit så lurad av en bilförsäljare.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
E3
1.828
E36
USA bilar
Många har samma erfarenheter av NF3, dvs att dubben släpper. Men som med allt annat, finns de med motsatt uppfattning
Ang inkörning, vill man göra det riktigt riktigt, så är det förs och främst bra att få ett antal mil på bara vägar innan snön kommer, detta för att sätta dubben ordentligt. Givetvis inga hårda accelerationer och inbromsningar! Och för att då göra allt riktigt.. 2mil i 50km/h, 2 mil i 70km/h, 2 mil i 90km/h
Sen sitter dubben!
Inte lätt det här att välja vinterdäck...
Står själv och funderar på vinterdäck till min E90 330.
Det blir dimenision 225/45/17, antingen Nordfrost-3 eller Hakka-4. Det som talar för Nordfrost-3 är priset, blir nästan 3000:- billigare totalt i denna dimension.
Har hört från en del att de upplevt Nordfrost-3 som något ostabila, tycker dock att detta borde yttra sig mindre om man kör lägre profil tex som 225/45/17. Någon här som kör på denna dimension?

Hade Hakka-2 på min gamla bil, E46 330. Tyckte dessa var bra men upplevde att de var som bäst när det blev riktigt kallt (-15 eller kallare). Någon som har erfarenhet av skillnaden mellan Hakka-2 och Hakka-4?

E36 - Så enligt dig räcker det med sex mils inkörning? De flesta rekommenderar 200 mil, vad jag har sett de senaste veckorna...?

Mitt favoritvinterdäck var tidigare Michelin Ivalo, men inför denna säsong blir det Gislaved NF3 eller GY UG500. Får båda uppsättningar för samma pengar, så jag har svårt att välja. :)
Verkligen en djungel det här...

Var till Vianor och skulle ha pris på Michelin Maxi Ice North, fick det och frågade mest på skoj om priset på Nokian H4 igen och nu blev dom 200 kr billigare per däck. Det var en vecka sen jag fick det förra priset och av samma kille. Jag tror jag åker dit ett par gånger till och får ett ännu lägre pris!

Michelinarna var slut på Vianor i hela Sverige och hos Michelin själva.
Kan väl aldrig bero på att dom vann Aftonbladets test?
Imorrn kommer Teknikens V. test ut för oss pren.

Keep Your Distance!
I Teknikens Värld vann Conti före Nokia med Gislaved som trea och Michelin först på fjärde plats. Dom vann ju Aftonbladets test.

Skumt, hur kan det skilja så mycket?

Keep Your Distance!
E3
1.828
E36
USA bilar
AndersN: Nej, det räcker inte med 6mils inkörning! Jag kanske uttryckte mig luddigt, men börja med denna cykel, sen ytterligare ca 50 mils körning på bara vägar utan häftiga starter och inbromsningar
Ang ditt däckval, Ta UG500! Du blir inte besviken!

Clubsport: Se mina tidigare inlägg ang däcktester! Jag har skrivit några ggr exakt detta! Ta tester med en stor nypa salt, ett däck som vinner en test kan hamna sist i en annan!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kumho Zen Stud 16/205!
Jo jag vet men man tycker ändå att eftersom Teknikens V. och Aftonbladet/AMS gör så grundliga och noggranna tester att slutresultatet borde likna varandra mer.

Ett däck som vinner ett test ska ju inte kunna komma fyra och kallas en besvikelse av den andra tidningen.

Keep Your Distance!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det inte så att däcken är så lika i jämförelse i testerna? ibland blir det ena däket bättre än det andra och tvärt om.

MvH Bmw 4-ever
peter78w:
Kan vara så, ska sätta mig och lusläsa testerna nu.

Keep Your Distance!
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Har vart ute och kört in Nordfrost dubbdäcken lite idag under 16 lugna mil.
Någon som har tips på vad man bör ha för däcktryck fram och bak på 205/55/16 ? I handboken och dörrstolpen finns bara däcktrycksrekommendationer till dimensioner på 15 tum. Antar att jag ska ha lite lägre tryck fram för att få bättre fäste då bilen är lite understyrd?

///Foppa
ch
13
chevyman
540iA Touring -97
Vad rekomenderar Ni för dimension och däck (dubb) till
540 iaT?
Hade tänkt köpa NF3 215.55.16
Är det OK med 215.55.16 ?
Står väl 225 i regbeviset om jag inte minns fel.
mvh//mats s

Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Jag kör nokian hakkapelitta 4 195/65-15" till 525an och jag måste säga att det är bra bett i dom både på snö och is....

Mvh Andreas
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Hej!
Har hittat en intressant forskningsrapport om dubbdäck, och där tar man också upp hur viktigt det är med inkörning. Slutsatserna finns på sid 49, 50!
Länk

Vixit, dum vixit, laetus
bu
85
buzz
325i sedan -05 e90
foppa: 2,4 fram och 2,7 bak om du inte ska köra med full last hela tiden...

Gislaved nordfrost 3 är de tystaste dubbdäcken enligt testerna så för mig är det ett givet val, de är ju billiga och kom på en delad andraplats i flera tester så...
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Hakka 4. 225-55-16. Nya förra vintern. Kändes bra. Snart ska dom väl på igen.

//TheHenk
man kan få 4 st nokian hakkapellitta 2 för 3000:- på Länk
i alla fall om man ska ha 195/65/15 som jag kollade efter.
priset är inkl frakt!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Jag kör på Gislaved Nordfrost III! Jag fick dem med bilen, o nu i morse läste jag att de fått bäst i test vad gäller dubbar o dess hållbarhet! Då blev jag litet glad, då man ju trots allt sladdar omkring med två tons 7:a i snön o isen... ;-)

De har rullat en säsong, så jag sprang ut o kollade, o det fattas faktiskt bara 3 dubb totalt (4 däck)! Det tycker iaf. jag är bra för att har körts på en 7:a!

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
kan man ersätta förlorade dubb?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.