|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Clubsport: Både Ja och Nej.. Jag har slutat läsa däcktester eftersom samma däck kan få helt olika placering i två tester.. För ett antal år sen minns jag att Vi bilägares vinnare kom sist i Teknikens Världs test.. Så trovärdighet?? NF3 i sig är inget dåligt däck, men de har en förmåga att tappa såväl dubb som grepp i övrigt efter 1-2 säsonger 4st Hakka4 185/65-15 monterat och klart för 4400:- är inte fel! |
|
|
det ble uniroyal med dubb vad dom nu heter fungerar helt underbart på bakhjulsdriven bil MvH Bmw 4-ever |
|
|
E36: Man får titta på vilka som gör testet. AMS och Teknikens Värld tester brukar sluta med nästan samma resultat. Det är också dessa som gör dom mest seriösa och grundliga testerna. Sen kan man ju fråga sig om en vanlig bilist märker nån skillnad på vinnardäcket och den som kom fyra eller femma. Keep Your Distance! |
|
| Clubsport, blir det dubbade v-däck eller? | |
|
Clubsport: Helt riktigt! I slutänden är det trots allt jag som förare som vet vilket däck jag gillar och upplever som bäst. I vilket fall så gäller det att läsa ALLA tester med en nypa salt. Dessutom, tester gäller enbart nya däck.. och säger inget om funktion nästa säsong.. som ex.. NF3 som har en förmåga att helt tappa bettet (och dubb) inför säsong 2 eller 3.. Även här gäller ju att man inte ska snåla på däck.. det är ju än viktigare på vinterväglag! 10m är stor skillnad.. |
|
|
Både TV och AMS gör väl tester i Ivalo genom finska firman test world ( Länk ) vilket torde innebär kanske rent av samma tester?? en däck test kostar ca 100 000:- att göra tydligen... Själv är jag Nokian troende: Hakka Q, WR, CQ, NRW har jag haft på mina bilar och det har alltid funkat fin fint för mig... så det blir nog RSi till vintern nu på "X3-wannabeen".. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Andrè: Det blir dubbat. Dom 4-5 ggr dom behövs så är det skönt att ha dubb. Körde friktionsdäck när första snöovädret kom förra året, det vill jag inte göra en gång til... Kör även mycket till Gävle och där brukar det snöa rejält när det snöar så. Keep Your Distance! |
|
|
Gasar-Magnus: Gör dom det visste jag inte. Har för mig att Teknikens använde nått annat ställedom senaste åren, men det kan ju ha varit sommardäckstestet när man tänker efter iof... Keep Your Distance! |
|
|
Hej! Jag kör taxi och brukar averka 2 - 3 omgångar vinterdäck per sässong... Kan konstatera att Michelin Ivalo och Nokian Hakka 2 har likvärdiga prestanda. Förutom på en sak! Nokian går inte mycket mer än 2000mil... medans michelin går ca 3500mil !!!! Har även kört michelin maxi-ice och michelin x-ice. Dom är likvärdiga i prestanda utom just slskplaning där x-ice är klart bättre. Har provat två omgångar nokian och båda med samma dåliga miltal! Kommer att i fortsättningen åka michelin!! Då dessa är ca 200 kr billigare än nokia. Har beställt nya x-ice north och ska prova i vinter kommer väl rapport hit då... Jag provkörde en volvo.... |
|
| Erik T: Glöm inte att Hakka2 är det gamla däcket, nu åker man Hakka4, vet att många taxibilar här kör UG500, och är mer än nöjda! | |
|
Erik T: Måste ju vara ett väldigt bra däck Hakka2 eftersom dom hållt så länge... Kör också taxi och våra Hakka4 håller två säsonger, runt 12000 mil. Keep Your Distance! |
|
|
ErikThörn och Clubsport: Just miltalet tycker jag är väldigt intressant, däremot spelar dimensionen ofta en roll för slitstyrkan samt hur pass tung bil det rör sig om... finns det mer info att få? Hakka2 max 2000 mil eller hakka4 12000 mil, det skiljer väldigt mycket. Jag kan bidra med G-Y ultra grip 2 165/80-15: 17 säsonger och >10 000 mil, fortfarande mycket mönster kvar och 60% dubb kvar. //Stenback |
|
|
Nordfrost nu men det blir Hakka till 530in.. dubbade 16" på alufälg för kring 8600.. Ha en fin T |
|
|
Stenback: Hakka4 rullar på Mercedes Viano och Mercedes Vito. Rätt tunga bilar alltså. Kan inte dimensionen i huvudet, har för mig 205/xx 17". 10.000-12.000 mil rullar dom. Hakka 4 klart bästa dubbdäcket jag kört. Keep Your Distance! |
|
|
På vintern kör jag Pirelli Winter Snowsport 235x40x18 högfartsstabila och fina =) Hakka 4 och Gislaved NF 3 är bra. Fast NF 3 släpper dubben lätt om man inte kör in dem rätt... Gislaved NF II, håller dubben mycket bättre men är inte lika bra. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Har kört på alla stora fabrikat, för närvarande Good Year friktionsdäck 225/50-17 RFT. Det jag kan konstatera är att Gislaved NF3 är absolut det sämsta däck jag någonsin haft på en bil. Hållbarhet lika med noll. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Apropå inkörning av dubbdäck ! Jag som nyss köpt nya NF3, bör jag undvika att köra in dom på motorväg , eller har det ingen betydelse? Har läst att man ska köra lugna 50-100 mil utan hårda inbromsningar och acellerationer men funderar själv på om dubben kanske kan lossna vid högre farter som tex på motorväg vid 110 km/h. Tips? ///Foppa |
|
|
Kör Hakka 4 och Michelin dubbat på två identiska Caraveller på jobbet, runt 10-12 000 årsmil per bil. Får för mig att Hakka 4:orna bullrar något mer, dock tämligen marginellt. Annars helt underbara däck att köra på, även på asfalt. Jag får en helt annan känsla av kontroll när jag kör den Hakka-kittade bussen, man vet hela tiden vart man har den. Det som brukar slakta våra däck är avsaknaden av antispinn kombinerat med vridstarka dieslar, alla har inte känslan för när däcken tar stryk i högerfoten. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| foppa: Kör lungt ett par veckor innan snön kommer. Inga häftiga acc och inga kraftiga inbromsningar. Att NF3 skulle vara dålíga däck anser jag vara nys. Har haft två omgångar NF3 och ALLA dubb har suttit kvar. Dessutom tycker jag att fästet är suveränt även säsong 3 o 4. | |
|
Loctite: Jag tror dig, 2 kollegor till mig på jobbet har också NF3 och dom säger att dom har inte förlorat en endast dubb på 3 säsonger och det är mkt mönster kvar. ///Foppa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.