AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
830

AC problem

Visa användare
21
Fredda67
528i -96
Hej! Min bmw 528 -96 har börjat att låta som en helikopter...

Jag har upptäckt att det är ac kompressorn som låter, det är nämligen tyst när "flingan" är avtryckt. Låter som om ett lager har skurit. Vet någon vad detta kan kosta att laga? är det något som en amatör som jag kan fixa själv? Tacksam för svar. Kan oxå tillägga att problemet uppstod plötsligt och att jag bor i Örebro.
MVH Fredda
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Du Kan fixa det själv (om du kan skruva överhuvudtaget)... vet inte vad en pump kostar, men en begagnad går att ordna på nån skrot. Inte alls svårt att byta. Bytte på min Alfa 164 V6 Automat häromdagen- Det var värre...

Visa användare
21
Fredda67
528i -96
ok,tack. vad skulle det gå på om jag lämnar till bmw verkstad tro? Är ganska dålig på att meka själv.... klarar att byta olja och filter, sen blir det värre.. :(
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
2- 3 timmars jobb- Max, på verkstad + lite vätska och en fyllning..

Åtskilliga tusenlappar tyvärr för kompressorbyte, vacuumsugning, gasfyllning osv. Torkfiltret brukar bytas också när systemet varit öppnat, risk annars för nya problem efter en tid. Men be verkstaden kolla först så det inte bara är kompressorns koppling som gett upp.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Vet du folke om det är on/off kompressor i hans bil eller den som snurrar hela tiden? Är det on/offaren så kan kopplingens belägg ha slitits så den småslirar lite och låter illa. Annars kan det även vara för lite olja i kompressorn, men då brukar det mest knacka från ventilerna.

//Simon
Det bör vara en variabel kompressor i denna, snurrar normalt hela tiden.
För lite olja borde det knappast kunna vara, om den läckt så är gastrycket också lågt eller noll, då skall den inte starta. Ventiler är väl av typ bladventiler, vet inte om de kan låta så speciellt mycket. De kan brännas och därefter läcka osv. Det lutar nog åt nåt lite värre om den låter mycket, tyvärr.
Jag kikade på en isärtagen 6-kolvs kompressor idag faktiskt. Tog en funderare på hur många slag de stackars små kolvarna har gjort efter t.ex 8-10 års drift....

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Givetvis menar jag inte att oljan läckt ut nu, men kanske vid tidigare ac-läckage att man inte fyllt på olja. Har skruvat i en bil som hade såpass mkt oljebrist pga. tidigare läckage. Och den knackade nå fruktansvärt på ventilerna (okej de lät inte knack, utan mer klick klick), dock endast då motorn låg på lägre varv, på högre så skvätta lite olja så den sluta låta.

Men jag tror också problemet är allvarligare än så

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.