AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.163

Vart ska man "Jorda" Stereo + slutsteg i bilen ?

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
Hej!

Alla säger olika tycker jag, Så tänkte kolla vad experterna på detta forum tycker :) Vart ska man jorda sin bilstereo och slutsteg ? Vissa säger både + och - direkt från Batteriet !! Andra säger : bara + från batteriet - från chassiet !! Vissa säger att BÅDE stereo + slusteg ska jordas på samma ställe !! andra säger det spelar ingen roll ?? Är det någon som verkligen vet vad som är bäst ? och hur dom proffesionela gör ? om man får "generator störningar" vad beror det på ? lågnivå och ström är sepererade från varandra !! kan det vara för att jord punkten är olika ??

Mkt tacksam för alla svar!
Sättet att använda en struktur som en byggnad av stål, ett båtskrov, flygplan osv som ena ledaren för matning av ström till en förbrukare är helt förkastligt eller till och med förbjudet i vissa fall om du frågar en proffsinstallatör. Konstigt nog gör man ofta så i bilar ändå, och i många fall innebär det inga eller endast små problem. Att jorda direkt på strömkällan/batteriet är alltid OK.
Problemet som ibland uppstår oberoende av jordpunkt är jordslingor (ground loop) pga två eller flera jordpunkter i systemet med huvudenhet, slutsteg osv.
Stereon blir i 99 fall av 100 jordad vid sin montering oavsett man vill eller ej, och även via sina systemkablar, databuss, anntennens skärm osv, förutom strömmatningens minus. Att även dra fram slutstegets minus till samma jordpunkt går teoretiskt men brukar inte vara praktiskt, i synnerhet inte om det är lite grövre kaliber på kablar osv. Bättre att dra både plus och jord till steget till batteriet, glöm inte säkring på pluskabeln nära batteriet. om det uppstår generatorstörningar så brukar en jordavbrottsenhet på signalkablarna till steget lösa problemet. Se även mängder av liknande trådar i ämnet.

FP
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Min åsikt (obs ej professionell) är att kortast möjliga väg till jord är bäst.
Vidare bör inte två (via signalkablar) sammankopplade enheter med olika
långa jordkablar jordas i samma punkt (batteri eller annan).
Vid störningar prövar man att flytta signalkablar eller jordpunkter eller
kopplar ur antennen eller förlänger huvudenhetens jord t ex.
Sedan kan enkelskärmade kablar funka där trippelskärm har störningar.
Det som funkar på en installation behöver inte funka på nästa,
är min erfarenhet...

mvh fredde
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Till detta kan nämnas min gamla G60, som jag bråkade med lääänge.
Till slut provade jag att jorda den tunna kabeln mellan signalkablarna enbart i steget, och vips blev det tyst!

/ fredde
AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
931fredde: Till slut provade jag att jorda den tunna kabeln mellan signalkablarna enbart i steget, och vips blev det tyst!

Hur gjorde du på andra sidan av RCA kablarna ? jordade du den tunna kablen nånstans bakom sterion ? eller du gjorde inget där ?
Och vart gick denna tråd i kabeln? Skärmarna på höger/vänster jordas ju genom sina resp kontakter. En del signalkablar har en tredje separat ledare som ursprungligen är avsedd för remote start av slutsteget, ingen jordkabel.
Jag misstänker att du har en signalöverföring som funkar OK pga riktigt utförande i huvudenhet och slutsteg, sen kom du och "förstörde" det hela genom koppla ihop enheterna med denna ledare, dvs du skapade en typisk jordslinga. Sen lossade du jorden framme vid stereon och jordar enbart bak vid slutsteget, right?
Iofs en riktig åtgärd i de fall som detta verkligen var den enda jordförbindelsen, men så är ju inte fallet här. Skilj också noga på jordförbindelse för strömförsörjning osv (vanliga enkelledare) och för avskärmning av signalkablar.

FP
93
96
931fredde
E46 320iT -04

Folke: Jag använder alltid en separat kabel för remote!

Den inbyggda använder jag aldrig annars, i detta fall provade jag att jorda den dels i båda ändar, dels i endast huvudenhet och dels i enbart steget (monoblock). Stereosteget jag hade innan var inget problem.
Det kan ju handla om dålig kvalitet på steget, men uppenbarligen är ju varje installation mycket individuell, och antagligen är det därför ingen lyckats
beskriva ett "perfekt" installationsförfarande...

mvh fredde

AC
97
ACS
M3 -01 AC Schnitzer
M3 Cab -96
M5 -90
folke:: Jag har sökt och läst många av dina svar på generatorstörningar, och gjort precis som du föreslagit: Jag har provat att koppla bort RCA sladden vid slutsteget och då får jag inga störningar...!! Så jag köpte en "Ground loop isolator" på MDS, en sån man kopplar in mellan RCA och slutsteget och det enda jag fick var ännu mera generatorvin specielt när motorn står på tomgång! Det hörs inget knaster när jag slår på/AV Sterion/slutsteget. Och det konstiga är att vissa gånger så hörs det inte alls på tomgång, utan enbart när man kör bilen på vissa varvtal främst under 3000rpm. Plus + är direkt från Battriet och har nu även Jordad steget direkt i chassiet. PLus+ går på ena sidan av bilen och RCA på andra sidan. Sterion är kopplad till bilens original ISO. Kanske man skulle prova att jorda om sterion ? kan det vara problemet ?

Mycket tacksam för alla hjälpsamma svar :)
93
96
931fredde
E46 320iT -04

I ditt fall skulle jag först prova att byta plats på RCA och matning till steget,
Om stereon vore dåligt jordad BORDE den blinka lite på displayen även vid moderat belastning tycker jag.
Annars köp den sketnaste signalkabeln du kan hitta & dra utanpå bilen
eller om du redan har en sketen så låna en riktigt bra av en välförsedd
polare.
Själv har jag aldrig fått en lågnivåavstörare att funka 100...

MVH fredde
Jag skulle föreslå följande test: Koppla in en isolerad signalkälla till slutsteget, ex. en liten batteridriven CD-spelare eller batteridriven tongenerator. Slå på allting, starta bilen och lyssna, fortfarande utan generatorstörningar? Använd gärna några meter vanlig signalkabel med RCA-pluggar osv, nu kan man lägga kabeln på olika ställen i bilen och se om närheten till annat kablage tillför störningar, det är mycket ovanligt att så är fallet.
Om allt funkar så långt så återstår att koppla in till huvudenhetens uttag, om detta ger störningar så bör en galvanisk skiljare hjälpa, har konstaterat detta i flera av egna och andras bilar. Om det inte hjälper så skulle jag börja från andra hållet, koppla in en isolerad förtärkare, t.ex vanliga enkla datorhögtalare med batterier inbyggda, på uttaget från huvudenheten, starta och lyssna. Om störsignalen redan finns där så hjälper ju så klart inte galvanisk skiljare (jordisolator), då måste man kolla upp varför stereon ger generatorstörning ut osv.
Det cirkulerar mycket skrönor osv om jordningar och annat i bilstereosammanhang. Se först till så att all strömförsörjning är noga utförd, på både plus och minussidan och att det är fritt från störningar utan signalkablar. Sen får man anslutna, och om nödvändigt göra logisk felsökning enligt ovan, det lönar sig inte att rusa på och chansa osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.