|
|
|
|---|---|
|
Hej. Min stötdämpare vänster fram har "läckt slut" och höger bak har spruckit under muttern längst ner. Sprickan glipar inte. Min fråga är: Hur bråttom är det att byta den spruckna dämparen? Vad är det för material den är gjord av? Törs jag alltså köra alls? Mvh | |
|
Du bör nog byta till nya dämpare ganska omgående, bilen får inte särskilt trevliga vägegenskaper med trasiga stötdämpare (läs trafikfarlig), speciellt inte en lastad touring. Den spruckna dämpare kan hålla 5 mil och 500 mil, varför chansa? Tänk på att stötdämpare alltid byts parvis och axelvis (alltså precis som däck). /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Tack för svaret. Lättare sagt än gjort då man ju ska beställa hem och boka tid etc. Det får bli mindre körning istället tills det är bytt. Visst ska de bytas axelvis, säg alla fyra, ca 7000:- hos BMW :( Tror dock att sprickan funnits ett tag men upptäckts först nu. Vet ni hur mycket arbete det krävs för byte? Mvh |
|
|
Hej Hasso, Hyggligt av dig med erbjudandet om s-dämpare. Har tyvärr inte M-chassi, inte heller automatisk nivåreglering. Dvs helt vanliga dämpare till E-39 touring. Undrar om de är annorlunda fr o m "face lift"? Skiljer dämparna sig mellan olika motoralternativ på e-39 touring? Ha i ö en trevlig solig lördag! Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är helt vanliga dämpare på en med nivåreglering också, nivåregleringen sköts separat av luftbälgar. det finns ett gemensamt reservdelsnummer 33521094057 för bägge modellerna men vad som är vad vet jag ej. Se bilder i min dagbok. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Tack Hasso! Jag uppskattar verkligen din generösitet. Ska höra med BMW snarast om vad som gäller. Jag ska som sagt byta dämpare runt om, kanske bäst att investera men visst var det bakre dämpare du hade? Min bil har rullat 12000 mil och jag är lite förvånad över att dämparna inte levde längre än så. Jag kör inte i terräng direkt. I övrigt kan jag tycka att bilen är mycket diskret "gungig" samt hör ett svagt klunkljud framifrån vänster vid gupp men mer än så känner jag inte av de dåliga dämparna. Hoppas jag får "nybilskänslan" som du lovar ändå! Mvh |
|
|
Nu var det bytt runtom till nya original. Undrar vilka av följande upplevelser av de nya dämparna är -min egen- inbillning: - mera direkt styrning - mera direkt gas- och bromsrespons - lättare undanmanöver - klart bättre väghållning med styvare, sportigare fjädring - alltså mycket trevligare åk mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.