|
|
|
|---|---|
|
Tjenixen. Min beemer har en tendens att vilja jävlas med mig ibland. Ibland jävligt ofta och ibland nästan aldrig. Det är såhär att när jag ska starta motorn så händer det inte ett piss under huven, startmotorn går inte alls. Första gången den gjorde så så löste jag det genom att poppa huven och drämma till säkringsboxen. Funkade alltid, körde på det några månader. Men sen slutade det funka och jag kom på att om jag la den i växel och ruckade hela bilen lite fram och tillbaka så funkade det sen. Sen upptäckte jag att jag inte ens behöver ha någon växel i för att det ska hjälpa. Bara jag rullar bilen några cm och inte har kopplingen nertryckt så. Piss irriterande problem. Men iallafall, idag fick den för sig att jävlas igen, och jag rullade den rätt långt bakåt, både med växel i och utan, men det hjälpte inte. Så nu blir jag tvungen att komma på något nytt trick, eller se till att få det fixat. Skulle börja felsöka idag, men jag kunde inte hitta något relä som styr startmotorn. Finns det inget sådant eller? Borde väll finnas någonstanns. Testade att rycka dom tre olika reläna sidanom lmm men dom hade inget med startmotorn att göra verkar det som. Men men. Finns det något relä till startmotorn? Borde väll finnas..? Var sitter det isåfall? Eller ännubättre. Någon som vet varför min bil gör såhär och hur jag ska få den att sluta? Den har en tendens att alltid göra det vid fel tidpunkt, tex när man precis har tankat och man har en låång kö bakom sig, eller någon annan gång när man har bråttom. När jag har tid att leta efter felet så funkar den alltid perfekt. Bor den en sadistisk ande i min bil? Hur driver jag ut han? :P | |
Hälge |
Det kan bara vara något av dessa fyra ting: 1. Solenoiden på startmotorn kass. 2. Dålig kontakt vid pluspolen på startmotorn. 3. Glappis i vredet inne i rattlåset till tändningen.(mkt vanligt) 4. Dålig jordanslutning vid batteriet eller av motorn/blocket till chassi. Startmotorn jordas ju genom motorblocket till chassiet. Drag förslagsvis en ny jordkabel från startmotorn till batteriets minuspol. Då börjar även generatorn att ladda 100% Lycka till. |
|
Tack för svaret :) Får riva bort startmotorn någon dag och kolla solenoiden och anslutningarna. Men jag tycker att det hela verkar lite konstigt ändå, efterssom det gick att lösa genom att smälla till säkringsboxen (som inte ens har något med startmotorn att göra väll?) och sen genom att rulla bilen ca 10 cm. Startmotorn ska väll inte påverkas av något av det. |
|
Hälge |
Solenoiden sitter mont utanpå själva startmotorn, det är den där cylindriska klumpen som den grova pluskabeln från genaratorn går in i. Det kan räcka med att du "KNACKAR" till med ett skruvmejselskaft på solenoiden nästa gång den vägrar gå i läge. (Tändningen påslagen) |
| För att utesluta en del... koppla in en kontollampa i serie med manövern till startmotorn, eller koppla en tillfällig startknapp på startmotorn.. är det dött med nyckel men lampan lyser när du vrider på nyckeln.. då är det knas i starten, likaså om du vrider på nyckeln och inget händer.. men det funkar med din tillfälliga knapp.. så.. | |
|
Rev ner startmotorn nu i veckan och rengjorde den och satte tillbaka den igen. Har provat den fem gånger nu. Det händer något varje gång iallafall. Men den låter jävlar i det inte bra. Låter inte alls som en startmotor, utan den smattrar bara typ. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet, men det låter typ som om solenoiden drar släpper drar släpper. Vet inte om det kan vara det bara. Men motorn startade direkt efter ca max 1 sekunds test. Men det får bli till att riva ner skiten igen. :| Men är det någon som har varit med om något liknande? Att den smattrar men motorn startar. Hittade ni vad det var för nått isåfall? Och hur löste ni det isåfall? |
|
Hälge |
Byt solenoiden..så är problemet löst. Defekta delar "HELAS EJ" de bör istället bytas ut. |
| Jepp, får väll göra det. Om det nu är den som spökar. Har inte riktigt ekonomin till att köpa nya delar utan att veta om det är dom som jävlas. Så måste vara helt säker på att det är den som spökar först. Hade tänkt testa startmotorn på bordet i garaget, se om den skjuts ut som den ska och snurrar och så vidare. Det ska den väll inte kunna ta skada av? Att snurra obelastat.? | |
parolof |
när den smattrar som du säger är det ofta dålig kontakt/svagt batteri, prova på i bordet du, det tar den inte skada av |
|
Problemet är att det ofta funkar obelastat, när man provkör en startmotor i bänk så belastas de alltid just för att kunna testa ordentligt Felet behöver inte alls vara i solenoiden, utan kan lika gärna vara själva drevet som är kasst Likaså, dåligt med ström ram till starten, Prova mät så du verkligen har full spänning på den grova kabeln vid starten! Kolla jordanslutningarna också |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.