AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.047

Startproblem 325 TDS

32
101
325 Tds
525D M-sport Touring -05

Har ett problem med min 325 Tds -94 när den har stått några timmar eller över natten så vill den inte starta, de är just så pass den vill igång men sen får man nöta i omgångar 2-3min med startmotorn innan den går igång.. Då går den hur fint som helst inte ojämt eller nåt.. Så de är ju precis som att den inte för soppa, att soppan rinner tillbaka till tanken igen..

Men ännu konstigare är att ibland kan den starta utan problem en hel veckas tid..

Har lämnat in bilen på El&Diesel i Skellefteå de packade om pumpen å har provkört den i provbänk me bra resultat, inga felkoder finns om man läser av heller, de kan inte förstå varför felet bara uppträder ibland de har kollat igenom allt utan att hitta något fel...

Är de nån som haft något liknande problem ..??

Ke
114
Kenna

324 TD (tävlingsbil)
324 TD -90
324 D -86
324 D -87
315 E21 -82
535 -89 (motorlös)
524 TD -86 (motorlös)
Jag har haft liknande problem på min 92:a TD Finns en elpump i tanken (monteras ur genom "svarta luckan" under baksätet) endera e pumpen trasig eller så e det en spricka ovanpå pumphuset där den tar luft ibland. För mig var det så att om jag hade mer än 30 liter bränsle i tanken var det aldrig några problem men när det sjönk under kunde den stanna när som helst ( eller va svårstartad) Ny pump borde ligga runt drygt 2000 skr. sträcket.
Jo
465
Johnte
530 D M-sport -05
X5 3,0Sd M-sport -08
Jag hade samma problem. Det var pumpen i tanken.

Livet är för kort för att köra diesel!!!
aj
8
ajken
325 tds touring -96
Jag hade liknande problem med min tds men det var tempgivaren till glödningen som tjorvade den glödade bara ibland !

32
101
325 Tds
525D M-sport Touring -05

Pumpen i tanken fungerar som den ska, när man vrider på tändningen hör man hur den går i ca. 20 sekunder...

Fast de kommer en massa luftbubblor i matarledningen från tanken när man vrider på tändningen.. frågan är om den tjuvsuger luft eller om all soppa rinner tillbaka till tanken när den stått en stund.. iallafall måste man vrida på tändningen några gånger i rad efter varandra tills man byggt up trycket igen å då starta den utan problem.. så problemet bör ju inte vara nåt fel med tempgivaren som styr glödningen.. eller har jag fel..??
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
325 Tds: Jag har exakt samma symtom! Min slutsats är det föga chockartade: pumpen i tanken!
I slangen från filtret kommer det plötsligt massor med luft, sen bara bränsle. När motorn slocknar blir det ett riktigt baksug där luft sugs tillbaka ner till filtret igen. Jag har kollat upp pumpen, o den får tjuvluft, även slangarna under bilen ser ut att vara otäta vid rörkopplingarna. Så två probl. uppstår: Pumpen matar luft vid låg bränslenivå i "puffar" trol pga. skvalp i tanken, o diesel rinner tillbaka ner i tanken igen o man måste dra på starten för att pumpa tillbaka.
Jag tror att när det är hög nivå i tanken hittar pumpen inte luft, men vid skvalp, uppförsbacke el nivå under otät pumpdel kommer luften, därav att det blir så bara ibland.
NY pump eller kanske bara ngn o-ring i pumpen o nya rör/slangar gör bilen trevlig igen! En backventil på matarslangen vid tanken (ej returen) kan monteras för att utesluta pumpen. OBS! Även reläet som styr pumpen kan vara en bov, kolla!
Men på en bil från 94 kommer nog inte undan matarpumpsbyte :/ (ca 1500) och jag vill gärna anklaga vår svenska sämsta miljöparti-diesel.
Kolla in de många trådar som finns i just detta ämne, detta är bara ett av mängder av förslag. Lycka till för det tänker jag!

Bearclaw
E3
1.828
E36
USA bilar
Helt klart sugs det in luft i systemet, otäta slangar under bilen måste givetvis åtgärdas först! Tror att matarpumpen har någon inbyggd backventil, och det innebär att om bränslet rinner bakåt, så är backventilen kass
De pumpar som främs tar stryk av vårt miljöbränsle är insprutningspumpen och inte matarpumpen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.