|
Sida 9 av 15
|
|
|---|---|
|
Tack för den genomgående förklaringen, Folke! :-) Läst allting tidigare om detta som du rekommenderat, och förstår att motorn anpassar sig efter vilket bränsle man kör med (så länge man håller sig inom tillverkaren rek. när det gäller oktanhalten). Och placebo säger du är största effekten. Nåja, möjligt att man kanske inbillar sig mycket, men att den drar mindre är inget jag hittar på. Tester som motortidningar gjort tycker jag är bevis nog att ALLT som gäller V-power inte är placebo. Tex bättre effekt (även om denna knappast är ansenlig)! Ang. Shell ja... allt dom sa var att V-powern innehåller fem gånger så höga halter renande additiver gentemot vad deras 95 oktaniga bränsle gör samt att den inte innehåller MTBE. Är något av det osant menar du? Och att deras V-power renar motorn bättre än deras 95 oktaniga bensin är väl inte något negativt? Jodå! Visst finns nåt som heter petroleum institutet! Här är deras hemsida: Länk men dom verkar inte ha några upgifter överhuvudtaget gällande kvaliteter mellan olika bensinsorter. Inte på websidan iaf. Okej att energiinnehållen inte skiljer sig, men hur vet man hur det är med kvaliteten mellan dom olika bränslena och bensinbolagen? Du har påstått att den är densamma. Det kanske är så, men kan det inte skilja sig beroende på hur oljan hanterats vid utvinningen av oljan osv? All olja utvinns ju som bekant inte på samma ställe på denna planet (detta kanske är en dum fråga, men jag har ju ingen aning, det är därför jag frågar) "Du är inte den första som tror att bränsle med högre oktanhalt är bättre eller innehåller mera energi än bränsle med lägre". Att det innehåller mer energi har jag aldrig påstått, Folke, om du inte tänker på mitt första inlägg där jag sa att det förbränns lättare. Var då lite inne på att bränslet tål högre temperatur. Konstigt formulerat, och mitt misstag. Men att det är bättre? Ja, det är klart som tusan att det är bättre om det renar motorn bättre än något annat bränsle (som shell säljer)! Detta bygger ju då på att Shell talar sanning. |
|
|
Jag provade V-shell också nu. Faktum är att min bil drar nu enligt färdatorn 0,74 mot 0,81 förut med exakt samma körning på samma väg. Någon skillnad i prestanda har jag inte märkt eller tänkt på. Jag är normalt Statoil kund men tankade upp en tank på shell. Bara för att testa. |
|
kilroy |
Svenska Petroleuminstitutet är en intresseorganisation för de olika branschorganen i Sverige. Mig veterligt publicerar dom inga företagsspecifika kommersiella uppgifter. Mina kunskaper när det gäller oktantal är nog rätt begränsade ( framförallt jämfört med Folkes kunskaper) men jag vet så mycket att en del bilar som exporteras från USA till Europa mappas om eftersom bensinkvaliten tydligen är något sämre i USA än i Europa. Därigenom får motorn något högre effekt. Jag vet med säkerhet att några Dinanmodifierade BMW som rullar i Tyskland har mappats om med avseende på skillnad i bensinkvalite. På min BMW betydde det 14 "extra hästkrafter" enligt Dinans protokoll. Vad som händer om jag skulle köra på 95 istället för 98 eller 99 oktan har jag ingen aning om. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag tror säkert Shell har lite argument i rockärmen för sin v-power, säkert har de kanske större mängd renande additiver osv. Ingen normal användare utan tillgång till avancerat bränslelab osv kan bemöta eller kontrollera om det är t.ex 3 eller 5 eller 6 ggr mera än i nån annan tillverkares bensin, mao svårt att kolla. Ang. råoljan, man skall kanske inte tro att varje bolag kör färdig bensin i olika "kvalitéer" över världshaven i egna fartyg osv, det skulle bli himla många...) Råoljan kommer hit i bulk och raffineras på plats, i många fall får inte soppan nån "label" förrän den körs ut till pumpen, och i vissa fall inte ens då. Nu påstår jag inte att det fuskas med just v-power, men alla har vi nog sett no-name tankbilar köra t.ex från Shellmacken till Statoil i nästa kvarter osv. En annan gång är det eget märke på tankbilen osv, det är lite olika från fall till fall, givetvis skulle de bli himla oekonomiskt om alla fyllde egna bilar och körde parallellt från ett raffinaderi ut till landets alla delar osv. Det inget negativt att Shell kör utan MTBE i sin v-power, men knappast unikt om de nu påstår detta, i Danmark vill jag minnas att alla bolag kör utan MTBE, troligen följer flera länder efter så småningom. Jag har också testat v-power, de hade en drive för nåt knappt år sen med samma pris som standardbränslet så det blev en full tank. Det var på en rundresa i mellansverige då jag körde runt 150 mil eller nåt på ett par dagar. Minns inte att det gick att påvisa nån större skillnad, jag har märkt vissa skillnader andra gånger då jag jämfört mellan t.ex 95 och 98, och även 95 och 100 i Tyskland. Jag förnekar inte att det går att påvisa små skillnader i prestanda och/eller bränsleförbrukning, detta har vi ju diskuterat grundligt tidigare, när bilarna har motorstyrningar som ställer om sig osv. Detta beror på oktanhalten, om sen minskad förbrukning svarar mot det högre priset är en annan femma, och i synnerhet i fallet v-power där man tar ut ytterligare extra jämfört med "vanlig" 98 osv. Klart att Shell vill tjäna en extra hacka, inget fel i detta kanske men jag personligen tycker inte det är prisvärt alls eftersom vanlig 98 presterar lika bra. Alf: Full respekt för din test, jag har också fått liknande resultat vid andra jämförelser, men nästa gång kan det väga över på andra hållet igen. Det finns många diskussioner vid A-B tester som dessa, men det går inte riktigt att göra så även om man tycker man kör likartat på samma väg osv. Man kör sällan tanken tom innan byte, det blir en mix osv som man testar med, det måste förflyta en tid innan man kört upp tanken, knappast samma dag osv. Nya förhållanden, vindriktning, temperatur, luftfuktighet osv kan lätt råda, förutom snitthastighet, last osv, det blir sällan likartade tester. Faktum är att en A-B test skulle behöva göras som Paap Reeder skrev tidigare, eller kanske mera seriöst i testbänk där olika bränslen snabbt kan växlas in utan att någon annan parameter ändras. FP |
|
|
Det är imponerande kunskaper på detta forum :) Folke: Nja test och test? Ville bara kolla vad ni pratade om här på forumet, några jätte tester har jag då inte gjort, och det är inte så att jag blir shell kund för V-Power skull. Du har säkert rätt att nästa gång så lutar det åt andra hållet. Vart jag tankar bilen spelar mest roll på service på stationen. Den statoil stationen som jag tankar på är den enda macken kvar som är värd att kallas mack. De har verkstad, gör det själv hall och sedan kan man faktiskt köpa olja och svampar där. Och att medelåldern är +50 år där är också coolt! Precis som förr i tiden fast i nutid. Obetalbart! |
|
| Jag är böjd att hålla med angående service, dom får ha lysfotogen i pumparna bara dom är trevliga och något sånär kunniga om sina produkter. Dom som jobbar på mack och är 40+ har väl insett att modellagenturen inte kommer att ringa... Jag menar att dom tar sitt arbete på lite större allvar. V-power är inte allt. | |
|
Intressant och lång tråd att läsa igenom. Min ekonomiske svåger berättade för mig att han alltid brukade köra på 95 oktanig soppa i sin Peugot med 3.0liters sexan på 210 hästar. I somras råkade han tanka en tank 98oktan av misstag, det visade sig att bilen helt plötsligt drog en dec mindre per mil i medelförbrukning och kändes starkare. Numer kör han bara på 98oktan.:) |
|
|
Jag läste denna tråd för ett tag sedan och kände mig nödgad att göra ett eget test . Som dagspendlare så kör jag samma sträcka 2 ggr dagligen med i regel likartad körstil och ungefär samma mängd trafik. Jag tankar oftast 95 på Jet och ibland på Statoil eller Shell lite beroende på vilket u-land jag vill stödja just den dagen. fast besluten om att testa hur detta raketbränsle skulle fungera för mig (vem vill inte köra ferarri) så fyllde jag upp med v-power och körde som vanligt. Hör och häpna, för mig kändes det ingen skillnad över huvud taget. Bilen drog precis lika mycket bensin och placeboeffekten uteblev. Men om jag blandar i lite etanol i min vanliga soppa från Jet så tycker jag att den går lite finare och renare. Hade en plan på att köra på blandat men lade ned det då den reella miljövinsten och prisvinsten inte motiverade krånglet. Helt ovetenskapligt, jag vet, men så blev det för mig i alla fall. /Fredrik |
|
| Man kanske skulle slå lite arsenik i tanken det ska ju sätta fart på gamla hästar.:) | |
|
Bränsletillsatser har funnits mycket länge! Alltsedan dom första bilarna skapades. Många av tillsatserna fick namnet "snakeoils" p.g.a. ingen eller liten positiv verkan. Järnoxid som bränsletillsats har funnits sedan 2:a världskriget. Ingen ny fantastiskt produkt alltså. Utan gammal beprövad teknik, kemisk bränslekatalys. "Fuel Booster" Denna teknik användes av NASA på 70-talet för att få större effekt i fasta bränsleraketer. NASA bör ha all kompetens i världen att angöra om en bränsleteknik verkligen fungerar eller inte (eller till och med är skadlig). Det NYA revolutionerande med MPGCaps, som jag förstått det, är att nanoteknikens förmåga att göra produkter som är atomtunna, järnoxiden i cylinderväggen är enl. Jack uppfinnaren ca. 10 atomlager tjock. Den atomtunna järnoxid "hinnan" ökar verkningsgraden dramatiskt. Densamma järnoxid teknik som redan funnits och fungerat men med betydligt lägre resultat i ca. 50 år. (jag skulle gärna villa veta hur mycket lägre) Dom ovanligt höga värdena på bränslebesparing, och utsläppsreducering förklaras med just denna NYA nanoteknologi. A. 7-14% fuel-saving! B. engine-saving! (less cylinder friction) C. 11-16% horse-power boosting! Quote: "We have seen an increase of about 22% in cylinder pressure. This equates to an 11% to 16% HP improvement with variables that must be considered." D. 75% exhaustreduction Quote: "Here in the US, we do a smog test, which is a test without revving the engine . We are seeing a reduction of 75-90% of NOx, CO and unburned hydrocarbon, all of which are harmful to the environment as well as to health. Test Protocol! We are experiencing this with all fuels." E. Increase in Octane! Citat från en av många testare: "Tidigare så har jag legat på 0,96/mil om jag kör på 95 oktan och 0,9 på V-Power som ju ligger runt 100 oktan om jag fattat rätt, den här veckan så ligger jag på 0,87/mil Det som är en mycket positiv sak är att min bil numer inte har några somhelst svårigheter med att ligga i 50 på 5-an som den aldrig har gillat tidigare utan gärna hackat lite eller inte gått riktigt rent där" Tack, vetten att du ville och vågade testa... 0,87/mil är alltså både bättre än V-power och mindre kostnad. Trevlig Midsommar Alla! Mvh /B |
|
|
Har Reklam-Nisse hittat hit också? Kul för dig, trist för oss andra med ett skitinlägg som detta. Men Glad Midsommar vill jag önska hur som helst. |
|
| Autopower börjar bli en riktigt stor site. Bästa beviset är besök av provisionskåta nasare :) Öhh...Trevlig midsommar!! | |
|
Haha.. Sant. |
|
|
Bensin var cancerframkallande redan för 100 år sen, det sket väl NASA i då med eller... Bara för att någon med mer studieskulder än du själv säger hoppa så gör du det? Även detta är ett meningslöst inlägg. Trevlig midsommar önskar jag mina tyska bröder! I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way |
|
Paap Reeder |
.... bilen drar mindre soppa och ger mer effekt om man gasar med hälen istf fotbladet. Så utbildades de bilförare i US-army som under VKII luftandsattes bakom Umaha-beech och som snabbt skulle ta broarna i bakre området när den 1:a landstigningsvågen kom i land. Willys-Jeeparna var kraftigt överlastade och man hade bråttom!! ... således gasade med hälen. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... det är förresten från Umaha-beech som det berömda uttrycket: "You got to step on it man" ... kommer. Skapat av Willys-förarna. MVH /// Paap R |
|
Jag kör exakt samma sträcka till och från jobbet, ca 8 mil totalt, varje dag, blandad landsväg, motorväg och stadskörning. Efter att ha testat med V-power en månad och vanlig 95-oktan en månad (dvs ca 170 mil med varje) visar mina beräkninga på en minskning av förbrukningen med ca 9% med V-power. Då prisskillnaden ligger strax därunder så borde det, åtminstone för mig, vara bättre med V-power. Nu ska dock sägas att detta inte är med en sugmotor, utan en chippad turbo. Jag vet inte säkert, men borde inte en överladdad motor kunna tjäna mer på högre oktantal än en sugmotor? |
|
|
Hur som helst så säljs det många liter V-Power i Sverige idag. Många tankar det regelbundet. Shell har på de flesta områden uppnått sitt mål att V-Power ska stå för 14% av bränsleförsäljningen. "Kloka Tankar" (Gammal shell slogan, mycket bättre än den nya "People makes the differens real") |
|
|
Svenska Shell har länge marknadsfört sitt 99-oktaniga bränsle V-Power med orden ”som adrenalin för din motor”. Men nu är det slut med reklamen efter att Konsumentverket har sagt stopp till den vilseledande marknadsföringen. ”Som adrenalin för din motor” – så har Svenska Shell marknadsfört sin 99-oktaniga bensin V-Power under en längre tid. Av reklamen kan man lätt tro att det är ett superbränsle det handlar om, men så är inte fallet. Shells egna testsiffror visar att effekthöjningen är ytterst marginell. För 18 av 31 testade bilar var accelerationsförbättringen blygsamma 1,5 procent i jämförelse med 95- eller 98-oktanig bensin. Som mest uppmättes en förbättring med fem procent. Reklam innehållandes påståenden som är vilseledande är förbjudet enligt marknadsföringslagen. Därför går nu Konsumentverket in och förbjuder Svenska Shell att fortsätta sin reklamkampanj av Shell V-Power. Böter på 400 000 kronor hotar bolaget om de skulle fortsätta med reklamen. Svenska Shell har enligt egen uppgift upphört med reklamen för V-Power. Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Jag måste säga att jag var tveksam till V-Power länge men efter att ha köpt en M-bil bestämde jag mig för att testa. Först körde jag dock med Preems 98 oktan i några veckor. Resultatet är att bilen går jämnare vid kallstart och känns inte lika kinkig som med 98 oktan. Effektökningen har jag väl kanske märkt av men ytterst marginellt. Summa summarum: bilen går mycket renare och jämnare och prisskillnaden gentemot 98 oktan är försumbar så jag fortsätter nog med V-Power. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.