AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
92.078

"V-Power ger 10 hk mer"

Sida 7 av 15
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

V-power my ass. Ger inte ett märkbart skit i praktiken. Teoretiskt sett ja men aldrig att det spar några kronor eller ger märkbart mer effekt på en normal motor. No way.
to
207
toson
540iAT E39 -00
J.Dredd: Har kört sträckan flertalet ggr och alltid haft någon cl mindre förbrukning på nervägen men med V-soppan var det tvärt om och den har aldrig dragit SÅ mycket mer någon annan gång.
F.ö. tror jag inte att din sträcka går att köra så jämt att en rättvisare bedömning kan göras (bara en reflektion).

Bensinbolagen har i alla tider gjort nya dundersoppor för att lura på oss klentrogna, ALLTID med klent resultat för bilen.
I dagsläget vore nog det bästa dom kunde göra för den stackars bilen, att "ge fan" i att sälja den crackade soppan och HELT gå över till t.ex. akylatbensinen i stället. Men det blir ju både dyrare och besvärligare att få fram, men med "mördande reklam" kan man ju sälja allt.

Toson
Vantage
Konstigt att man bryr sej om "race-bränsle" då till tävlings-bilar, jag menar effekten ger ju inget enl. vissa här ???
Klart som f-n att det händer saker när man ersätter 95 mot karckelerat bränsle alá 99 oktan.
Om det uppstår en placebo-effekt som påtalas här så har man för lite kusar i spisen från början antagligen.
Har testat V-power och gillar det.
Tjänar inget på att byta från 95 till 99 snarare tvärtom.
So what ??
Bilen uppträder lugnare på tomgång och går renare....måste inbilla mej en massa saker då......

Vantage
Vantage
Bäst att rätta direkt " karckelerat " ska vara KRACKELERAT inget annat:-)))

Vantage
Saknar kanske betydelse, men du menar nog krackning, en metod som används vid tillverkning av motorbränsle sen gammalt. Krackelering är den sprickbilning som man kan se på färg på t.ex tavelramar. Sånt man inte ville ha förr men som nu säljs som "extra finess" och givetvis till dyrare pris...)
Personligen tror jag nog det är Shell som vinner mest på att försöka få oss att koppla V-power till F1 och mera extrema motorer, stegrande hästar osv. Säkert innehåller soppan nån tillsats som kan spåras i nåt lab, annars skulle de inte våga, men att det är t.ex oktanhalten som spelar avgörande roll motsägs väl av att V-power säljs med allt från 97 eller 98 till 100 oktan på olika marknader.
Återstår då att bevisa att Shell hittat en tillsats som inte nån annan har, annars har ju de olika större bolagen alltid haft nåt i sina produkter, Stimuli 2000 var väl en liknande produkt har jag för mig.
Placeboeffekt har nog rätt stor betydelse i detta fallet, och skall aldrig underskattas, annars kan nog byte mellan t.ex 95-98 oktan i vissa lägen och med "rätt" motorstyrning ge väl så bra resultat som t.ex V-power.

FP
Vantage - Att jämföra V-Power med racebränsle är ungefär som att jämföra en PET-flaska Pommac med en magnumflaska med Cristal.
Har testat är inte nöjd alls med V-Power. Det går lika bra med Jet´s 98 oktan

Det finns bara två familjebilar att välja på: BMW & Mercedes resten är bara plagiat
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har nu kört lite över en månad på enbart olika märken av 98oktan och förbrukningen har gått upp jämfört med V-Power! Har inte räknat ihop exakt ännu men enligt färddatorn så rör det sig om en ökning på ca 0,5dl/mil. Får se vad det blir när jag sammanställer tankningarna.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har inte läst tråden så det är möjligt att jag slår in öppna dörrar!

Att kunna mäta upp 10 hk mer effekt på en motor som ger 355 hk måste vara utomordentligt svårt om man vill påstå att "det är bevisat"!

Jag skulle tro att med en vanlig motor får man större skillnader än så mellan olika körningar. Tex beroende på temperatur, fuktighet, om motorn är kall eller genomvarm, om motorn körts kort eller lång stund på maxeffekt (bränner bort sotet efter ett tag).
Vem har inte märkt att ens motor behöver "blåsas ur" då och då för att gå bra (= "återställa" ursprunglig effekt). Det står till och med i instruktionsboken till min 3.0S att man behöver göra det då och då!

Skulle inte heller bli förvånad om själva bromsbänken visar olika effekt av en massa olika skäl också.

Sedan är det ju som jag såg i ett inlägg här ovan att 10 hk hit eller dit har man inte en suck att märka vid normal körning.

Per L
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Läs Dr Tinnitus och Folkes inlägg! De har framfört alla aspekter som behövs för att kunna dra en slutsats om V-powers "inbyggda mirakel" :)

Min summasummarum om V-power är att den är bättre än andra i labbet. Inte pga av oktanet utan för deras additiv eller jag skulle kalla det "högre" kvalitet.
I moderna bilar kan man ha nytta av det då styrsystemet är "adaptivt" medans äldre stånkor knappast kan ha det.
Den högre "renheten" ger i min värld färre antal missfire (styrsytemet behöver inte ställa ned tändning lika ofta). Det kan då kanske uppfattas som någon form av effekt.

Problemet är att vi rör oss i "marginalerna" med några få % eller komma hit och dit (som i labbet syns tydligt) map på renhet effekt och dunderfaktorer. De här "marginalerna" kommer med största sannolikhet att bli än mindre när shell pytsar ned bensinen i tanken hos resp. station då kvaliteten på tankarna är varierande och klart sämre än den "tanken" som finns i labbet.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Visa användare
36
gecko
318is Coupé -93
518i -95
K 1200 S -05
Jag har jämfört V-Power med vanlig finsk 98 oktan med mid hoj som är utrustad med knacksensorer. Det är ingen skillnand mellan V-Power och 98 oktan. Dessutom känner jag ingen sakillnad mellan V-Power och vanlig 98-oktan.
När testen som redovisas i början av detta inlägg genomfördes, så lär dom ju ha inte ha gjort ett test med 95oktan ett med 98 och ett med v-power.

Utan snarare 5 eller fler med samma oktan och sedan räknat ut ett medel.

/Fredrik
Glömde lite, meningen var att alla ni som säger att lufttemperatur osv skulle göra samma skillnad om man bromsat 95oktan i 25+ och v-power i 15+ skulle lägga ner.

/Fredrik
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
Klart man låter åttan dricka gott... har man köpt en BMW (med r6/v8/v10/v12) gjorde man det väl knappast för att sänka sina soppakostnader!? Skitsamma om det är en krona dyrare, hur det än är så är det bättre med 99 oktan än 95, sen HUR MYCKET bättre är väl struntsamma. Man vill ju ha det bästa till sin BMW.
Hur resonerar du här? Klart man kan köpa en BMW för att sänka bränslekostnaden, i mitt fall ganska markant (från 5 cyl 2,5 till 6 cyl 2,8). Många fördommar frodas tydligen fortfarande...) På vilket sätt menar du att 99 är bättre än 95?

FP
Paap Reeder
Det är med V-power är som med bibeln:
Några lanserade den för 2000 år sedan ... och många säger sig ha mött gud men ingen har egentligen fått en riktig koll på honom - trots att man byggt en massa stenhus dit han kan komma.

... undras hur länge Shell lyckas hålla igång denna nisch ... balanserandes mellan ARN och att kunna ta ut ytterligare några kronor litern.

... men å andra sidan så har damerna säkert 500 olika krämer att ta till som säger sig släta ut skrynklor ... utan effekt!
Och ingen krämtillverkare har väl heller torskat i ARN??

Jag tycker så här: tanka vanlig 95 men sätt in 2 spänn per liter på mitt OKQ8- kort så skall ni klart märka att motorn går avsevärt tystare, drar bättre på lågvarv och drygar ordentligt ut milen.

MVH /// Paap R

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På V8:an så är det en markant skillnad på 95 och V-Power. Bilen går betydligt lugnare på tomgång och drar en skvätt mindre soppa med V-power. Skillnaden mellan 98 och V-power är däremot knappt märkbar. Ibland drar det mindre med V-power och ibland inte, vilket säkert kan härledas till dom yttre omständigheterna.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
126
Alucinor
Folke: Köpte du BMW:n enbart för att sänka din sopparäkning? Tveksamt. I så fall skulle du väl köpt en VW Polo diesel istället? Det var det jag menade med att man inte köper en BMW för att få låga sopparäkningar. Sen att man KAN göra det som du säger, säger jag inget om. Det beror ju bara på vad man hade innan.. :-)

Vidare, Folke, förstår du väl att högre oktantal ger bättre förbränning? Det är det jag menar med att 99 är bättre än 95. Hoppas du är nöjd med det enlka svaret.
Notera att jag säger att det är skillnad mellan 95 och 99. Det har många påpekat i denna tråd, och många märker faktiskt skillnader mellan 95 och 99, däribland jag själv! 98 vs 99... inte så stor skillnad, men shell säljer inte 98, och det är där jag tankar.

Slutord: Teknikens Värld har ju bevisligen undersökt detta, och kommit fram till att 99 är bättre än 95. Varför förnekar så många resultatet?
Visa användare
126
Alucinor
Måste bara få säga några ord till om shells V-power bränsle. Har ni inte tänkt på hur ofta Ferrari nämns i kampanjer om V-power, och om hur dom "skryter" med att det har utvecklats tillsammans med Ferraris F1 team (Bla på deras hemsida). Tror ni skeptiker på fullaste allvar att ett så extremt starkt varumärke som Ferrari vågar sätta sitt goda rykte på spel, om detta bränsle nu inte är något att ha???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och hur många miljoner tror ni Shell sponsrar Ferrari med, både deras F1-team och i rena pengar för att få använda deras goda "Ethos" i reklamen?

Givetvis ger 99 oktanig bensin högre effekt i en modern motor, i förhållande till bensin med lägre oktantal....men frågan är hur mycket som märks i praktiken.

Skillnaden mellan 98 oktanig soppa och 99 oktanig dito är förhållandevis liten, även om den finns.

Om den högre verkningsgraden är värt pengarna är en annan fråga...

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan 98-oktan från OK/Q8 och V-power, de gånger jag provat. Skillnaden är betydligt större och märkbar mellan 95-oktanig och 98-oktanig bensin i E46:an. Lugnare motorgång och jämnare kraftlöde genom varvtalsregistret och något lägre förbrukning, tycker jag mig märka mellan 95 och 98-oktan. Någon kännbar effektökning kan jag dock inte märka. (kanske maskeras det av den lugnare/mjukare motorgången?)

Jag tror personligen att det finns en tillräckligt stor kundgrupp som är beredd att betala ganska mycket för "den bästa bensinen" (som V-power sägs vara i reklamen), bara för att må lite bättre rent mentalt när de sköter om sina ögonstenar till bilar- ;o)
Denna grupp har nog Shell lyckats fånga in med V-power!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.