AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
92.083

"V-Power ger 10 hk mer"

Sida 6 av 15
Helga
Har kört 40 snabba mil med VPower. TYcker faktiskt att motorn går ännu jämnare och den känns ännu lite piggare. Placebo eller??
Förbrukning motorväg 0.93. 130-140 kmh.
Bil E39, 528 -97

//Helga
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
För oss som har BBC eller ett ganska rymligt samvete så att vi vågar fildela kan jag tipsa om ett program som heter Fifth Gear (TopGear ripoff?).

Det 6:e avsnittet avhandlar Englands varianter på V-Power med ganska intressanta resultat.

En motor med högre effekt (än en standardbil) ger både bättre vrid och mer hästar med "premium" soppa.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
I danmark har de bara 97 oktan på V-powern. Igår kostade den 10.29 som lägst.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Man ska inte tro på allt man läser i en svensk motortidning.
Är någon mer som har gjort tester md V-power?
Helga
Har kört ett par tankar nu med W-power (E39, 528) och tycker att bilen blir lite rappare.
Samma bensinförbrukning men känns som ett par hästar till har hoppat fram. Möjligt att jag gasat lite mer för att känna efter. Hade jag kört exakt samma körcykel med 95 och 99 så hade det förmodligen varit 1-2 centiliter lägre förbrukning med W-pover. Menmen, inte lätt med placeboeffekten.

//Helga
Är nog mest placebo effekt skulle jag tro då bilen inte utnyttjar allt den får om den itne är chippad för att köras med 99oktan soppa,,, tex effekten man kännar på att chippa en bil är för att man optimerar om den för att gå på 98 oktan
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har kört 540:in på både 95 och V-Power. Kan inte direkt säga att det känns som att bilen får mer kraft med V-Power men den drar i medel ca 0,5dl mindre bensin per mil jämfört med 95.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nemesis: Dom flesta nyare bilar ställer om sig för den bensinen man har i tanken. Detta sker kontenuerligt med hjälp av knacksensorer. Denna funktion har funnits ganska länge i BMW. Jag vet inte exakt när man började med det, men e34 540 har funktionen åtminstone, så det är ju några år.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Personligen tror jag att det hela är ett reklamjippo från Shell.
Teknikens Värld och deras "tester" har jag asolut inget förtroende för efter historien med det sk. älgtestet. De valde att göra testet med en bil på över 350hk, varför? Jo för att visa att V-power ger hela 10hk extra. 10 hk må i och för sig vara sant, men detta beror helt enkelt att bensinen har högre oktantal och inte för dess "magiska" egenskaper eller att den skulle vara utvecklad i sammarbete med Ferrari F1. På shells.se står det ingenstans att bensinen just är avsedd för "sportbilar" utan för alla bilar som körs på 95 eller 98-oktanig bensin. Hade Teknikens Värld verkilgen varit intresserade att göra ett riktigt test av "V-Power" så hade de valt ett antal standardbilar. Nä, detta sk test är bara reklam för deras sponsor.
I stutet på 80-talet så hade Statoil en bensin som de kallade Stimuli 2000, "som skulle va så bra". En sökning på Statoils hemsida ger idag 0 träffar på "stimuli". Var tog den vägen?
Ci
531
CiM
325ciM-04
har tankat V-power sdan den kom, men har inte märkt något effektökning, och förbrukningen är detsamma. däremot, när jag har varit i bl.a tyskland, då har jag märkt av mera kusar av deras soppa.
undrar om vi blir lurade på bensinen också?
appropå bensin, har en vän från irak, han tankar c:a 60 liter för endast 12:99. :-) det är vad shell tog för v-power/liter när det kom. :-)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Tankar v-power i min och det enda jag märkt är bättre bottenvrid. Sen att v-power här i stan inte är dyrare än någon annan konkurents 98 är ett klart plus då shell och jet har haft ett milt priskrig ett bra tag.
al
499
alaska1
118dA-13
Att det skulle ge en racermotor var väl inte min tro, men jag kunde inte motstå att prova 99 oktan! Gick bilen bättre - jag tyckte nog det! Gick bilen sämre när jag gick över till 98 oktan - nej inte så jag märkte det! Har provat en tank 50% E85 och det är helt klart att bilen går jvla bra på det och när jag gick till 95 oktan i nästa tank så kändes det att det var skillnad!

Har försökt att följa upp med mätningar på förbrukningar men det är svårt på vanligg körning! Det blir för många osäkra faktorer som spelar in, däremot kan jag säga att det verkar vara något högre förbrukning med 95 oktan än 98/99 och cirka 15% högre förbrukning med E85 som har ett lägre energiinnehåll!
Helga
På Shell i Halmstad o Laholm så har dom tagit bort 98 oktan. Och även 96 oktan. Mao så får man välja mellan 95 eller 99 som är 80 öre dyrare. Om man sparar in dessa 80 öre betvivlar jag. I varje fall märket jag ingen lägre förbrukning men däremot tyckte jag att den blev lite smidigare (om nu en BMW kan bli det) och även lite rappare. Men skulle vara kul att köra den och inte veta om det var 95 eller 99 i tanken för att eliminera ev. placeboeffekt.

//Helga
Som jag förstått det rätt finns endast 95/99 (och diesel) på bemannade Shell.

/Manray/
Testade också, märkte inget på effekten, men enligt förbrukningsmätaren så låg snittet under vad det brukar ligga på med vanlig 98.
Även jag tycker att bilen går bättre med V-power. Den känns rappare helt enkelt. Vet inte om den går snålare direkt om man jämför mot 98oktan.

Mot 95oktan skiljer det 3cl/milen till fördel V-power.
to
207
toson
540iAT E39 -00
Körde Sthlm-Gtb ToR med V-p åt ena hållet och 95 åt andra...... drog 0,5dl MER med V-p med cruise till 95%åt båda håll. Inte en enda känsla av mer POWER med "V-power"!!!
Det enda "undermedlet" jag provat som gett VERKLIG effektökning är "Diesel-Additiv" från Nitro-Nobel på 60-talet. Den sörjan ger ÖVER 10% mer effekt på en bensinare med förödande resultat med bara några centiliter i en tank.
Det påstods att Picko och grabbarna "fuskade" och hällde i det då det begav sig. Testade i en Lotus-Cortina som gjorde c:a 155kmh på topp i vanliga fall men med D-A vågade jag inte fortsätta längre när den passerade 170 och bara ÖKADE......

Toson
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
toson: För att få en mer rättvis jämförelse så måste du nog köra en tur och retur Sthlm-Gtb med 95oktan och en till likadan under samma förhållanden med V-power. Det kan ju vara så att det tex är mycket mer uppförsbackar åt ena hållet, motvind mm.
När jag har testat så har jag kört Värmdö-Kista varje dag i en hel vecka (5ggr t&r med 95 och 5ggr t&r med v-power) och då har det visat sig dra mindre soppa när jag kör på V-power.

/Jesper

An
291
Antiloop
E38 728iA
Till er som gillar V-power:

Fick ett tips när jag var på Shell o köpte kaffe idag. 30/3 mellan 7-22 skulle dom ha "V-powerdag". Dvs samma pris som på 95-oktan. Vet dock ej om det var något lokalt jippo, eller en rikstäckande kampanj. Kanske något för dom som fortfarande inte provat. Fick dessutom en 50-öreskupong med senaste räkningen, så det lär bli 99-oktan de närmaste veckorna.
An
291
Antiloop
E38 728iA
Håller för övrigt med J.Dredd, för egen del kan förbrukningen skilja upp till 2 dl / mil fram o tebax till jobbet trots samma hastighet. Jag har fått känslan av att det främst beror på vindförhållandena. (95% motorväg, 5% 90-väg o 1% 50-väg. Inte ett enda rödljus)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.