|
Sida 5 av 15
|
|
|---|---|
|
Jag såg vridkurvan på den där Porschen och den är minst sagt taggig på alla tre bränslesorterna. Studerade man den noggrant så har jag faktiskt inget rimligt svar till varför V-power ger högre effekt. Varför orkar den hålla vridet (effekten) på riktigt höga varv när den i många fall är klenare på andra varvtal??? Men efter att ha läst testet så ifrågasätter jag inte testmetoden, däremot skulle jag vilja veta i vilken ordning bilarna bromsades. Flåklypa |
|
|
Lovade att återkomma med lite siffor. Hade tänkt köra ytterligare några veckor men då frun som lärare har höstlov kommande vecka och vinterdäcken ska på så är det lika bra att summera ihop det nu. Som jag skrivit tidigare... Bilen i fråga är en V70 2,4t Aut -02 med BSR steg 1 (252hk/410Nm) och är vad jag förstått optimerad för 98 oktan. Förutsättningarna är ganska goda för att jämförelsen ska ge ett rättvisande resultat då: * Bilen rullar 2 x 8 mil per dag samma sträcka. * Bortsett från någon km i vardera ände så är det landsväg 15% motorväg 85%. * Bilen används minimalt utöver detta. * Föraren (min fru) är omedveten om testen. * Föraren kör mestadels med farthållare Först kördes två tankar med 98 oktan (Statoil) 124,00 liter / 134,67 mil = 0,9208 l/mil Sedan kördes tre tankar på V-power 192,75 liter / 207,82 mil = 0,9275 l/mil Avlutade sedan med en tank 98 oktan (Statoil) 60,01 liter / 66,00 mil = 0,9170 l/mil Vid samtliga tankningar så har bilens färddator visat 0,89 liter/mil. Det jag kan konstatera är i alla fall att det i vårt fall inte lönar sig att betala 50 öre mer per liter för V-power. Om den verkliga förbrukningen verkligen varit högre med V-power är omöjligt att säga eftersom skillnaden är för liten och kan påverkas av en massa faktorer. Men för att det ska löna sig att tanka V-power så måste förbrukningen ner minst 6 cl/mil och jag tycker att mina siffror visar att så inte har skett. ___ //Ulf |
|
|
Bra Programmer, jag hade tänkt att fråga hur ditt test utföll sig ganska snart, men nu vet jag. Resultatet ligger ungefär i linje med mina förväntningar. Flåklypa |
|
|
Flåklypa: hade helt klart varit intressant att se hur resultatet varit med lite mer aktiv körning men det är ju som sagt lite svårare att mäta. Någon gång längre fram när jag vet att jag kommer att köra bilen lite mer ska jag tanka V-power för att känna om det ger någon mer effekt. Dom får gånger när jag kört bilen de senaste veckorna så är det omöjligt att känna någon skillnad mellan 98 och 99 oktan eftersom bilen i båda fallen skiljer sig markant mot 530'ns karaktär. ___ //Ulf |
|
Ulke |
En liten fundering... Om det verkligen är effekten man vill åt av Shells "Magiska" V-power, lönar det sig inte då att istället hinka i lite Oktanbooster i sin vanliga 98-bensin? //Ulke |
Ulke |
...Och en sak till.... Skillnaden i pris mellan V-power och 98 på Shell må vara drygt 50 öre, men i regionen där jag bor (kalmar) så skiljer det typ 2:-/liter mellan shells V-power och vanlig 98 på typ JET. Ponera att man kör 2000 mil per år, så är ju skillnaden 4000:- ungefär.....då kan man ju chippa en v70T och få märkbar efektskillnad istället och ändå tanka 98 :o) (bara på skoj) //Ulke |
|
Ulke: det är ju riktigt att det i dessa tider av priskrig kan skilja betydligt mer än 50 öre och kör man på V-power så är man ju utlämnad till Shells bemannade stationer medan man med 98 kan välja fritt och tanka där det är billigast för dagen. För någon månad sedan i Malmö så tog Statioil 12,28kr för 98 oktan medan JET 400m bort tog 10,07 för samma oktan. ___ //Ulf |
|
Ulke |
Programmer Japp det är likadant här... Statoil är alltid först att höja o ligger dyrast, JET ligger alltid lägst -och relativt stor skillnad är det också! Ulke |
|
Apropå placebo effekter. Min sambo (som för övrigt också är lärare ;), undrade vad jag hade gjort med bilen. Hon kände inte till att jag hade under en längre tid hade tankat med V-Power, hon visste inte ens vad det var för något. Trots detta så tyckte hon att bilen vart starkare på lägre varv samt går jämnare och allmänt bättre. Så någon självintalad placebo kan det inte vara. Numera så brukar hon vilja att vi tankar V-Power trots det högre priset. Sen så fick jag höra på en Shell-mack som jag har förtroende för att någon lägre bensinförbrukning inte infinner sig förens tidigast efter ”tre” successiva tankar V-Power. Dom påtalade också samma slutsats som min sambo upplevde. Alltså: starkare på låga varv, jämnare gång, samt i vissa fall minskad bränsleförbrukning. Sen så kommenterade dom att bränsleförbrukningen varierade starkt mellan olika bilar där vissa inte fick någon större effekt, däremot andra uppvisade markant lägre siffror. Detta baserat på deras egna bilar samt återkommande kunders kommentarer. Fast att det skulle ”löna sig” att tanka V-Power ur ren ekonomisk synvinkel kunde dom bestämt dementera. Och nej, det är inte ett mirakelmedel… ;) |
|
|
PowerMac: det skulle man i så fall kunna tolka som att bilens system behöver tid på sig att ställa om sig, eller? Själv hade jag högst förbrukning på den tredje tanken men det är för liten skillnad för att vara något bevis. Det är väldigt svårt att veta att man fyller upp exakt lika mycket varje gång samt ett antal andra faktorer som kan påverka. ___ //Ulf |
|
|
Det kan ju faktiskt vara så enkelt att din sambo upplever bilen piggare eftersom det är kallare ute nu. Jag märker själv skillnad om det är kallt eller varmt ute, däremot har jag inte märkt någon skillnad på V-power. Flåklypa |
|
| Det Flåklypa nämner är ett typiskt exempel på de svårigheter som kan förekomma då verkan av små förändringar skall undersökas. Någon inverkan har säkert V-Power, men mestadels torde den vara liten, i storleksordningen någon enstaka procent, eller kanske ännu mindre. Att identifiera förändringar som beror på V-Power och inte på andra faktorer (som också kan vara föränderliga, likt luftens temperatur) blir svårt utan noggrannt kontrollerade studier och ganska många försök. | |
| på en turbobil gör det troligen nytta med ett stabilare laddtryck som följd + att man kan ställa upp tändningen ett par grader , särkilt en varm sommar dag, sen ska man nog köra ett par tankar med VP å adaptera boxen för det. | |
Helga |
Tycker oxå att TV.s test av Shells 99 var med helt fel bil. Testet skall göras med minst tre vanliga bilar. Volvo V70 GLT, Saab 9/5 2.0 T och Passat 1.8T. Kan man sedan även testa BMW 320 och Toyota Corolla el Peggan 307 så voro det bra. Plus att de som genomför testet skall inte veta vilken soppa som är i för tillfället. Då kan vi förmodligen lita på - Vpower - utan vare sig placeboeffekter eller annat. Men att testa på en Porche 911 är allt annat än seriöst. //Helga |
|
Kan hålla med om att det skulle ha varit en annan bil som v-power soppan testades på, det hade varit mer intressant med en mer "vanlig" bil. Men i det här fallet så spelar det ju ingen roll om testaren vet vilken bensin man kör på, det är är ju siffror ur en dator, svart på vitt så att säga, och då blir det ju ingen placeboeffekt. |
|
| Har nu kört med V-Power en längre tid och tänker inte mera på det tills jag frångick bränslet och tankade vanlig Jet 98. Vilken skillnad!!! Bilen är betydligt svagare på låga varv, man får lätt "kärringstop" och bränsleförbrukningen har gått upp med ca: 0.6L mil mot vad den brukar ligga på!!! I normala fall så har vi 9.4 med mycket stadskörning på färddatorn, nu ligger vi på strax över litern. Och vi har inte kört annorlunda än annars. I och för sig så har det blivit lite kallare på morgonen men det kan väl knappast göra hela skillnaden? Skall testa att gå tillbaka till V-Power nästa tank så får vi se vad som händer. Jag är ingen V-Power anhängare rent ideologiskt. Men vad skall man göra när skillnaden är så pass uppenbar för min bil 523iM 99 M52TU. Vi får se... | |
| Är inte Shell V-power bara en reklamkampanj för Ferrari (som numera ägnar sig åt betydligt mer än bara bilar)? | |
|
Varför tanka något annat än 99oktan över huvud taget??? Asken som är poppis hos oljeshejkerna nu.... |
|
Helga |
Man är ju bara tvungen alltså - att hälla i den debatterade vpowersoppan, så jag tankade full tank SuperDuperExtraVpowersoppa. Betalade 11.09 för Vpower. Så får man se om den berömda placeboeffekten märks eller inte. Men nästan 800 spänn för full tank är inte kul. //Helga |
|
11.09... Det var billigt, sist jag tankade v-power kostade den snudd på 13 spänn/litern! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.