AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
92.085

"V-Power ger 10 hk mer"

Sida 4 av 15
Knacksensorerna är i realiteten en typ av piezoelektrisk mikrofon (gammal teknik) tillsammans med ett stycke metall (resonator) som tillsammans lyssnar på det mycket speciella ljud som uppstår i motorblocket om motorn börjar spika. Signalerna (analoga) tas om hand i motorstyrningens elektronik och signalbehandlas mm. Det är HÄR det skett lite förbättringar på senare år.
Det hela är långt känsligare än örat och i realiteten förekommer hela tiden små ofarliga knackningar som systemet använder och mäter på och reglerar därefter. Därför kan motorstyrningen ligga precis på gränsning för "riktig" knackning och ta ut mesta möjliga ur varje typ av bränsle. Om man loggar motorstyrningens arbete på en PC (de som har faciliteter och utgång för detta) så kan man se att långt ifrån alla t.ex BF95 ställer förtändning mm i exakt samma läge eller område, det varierar och säkert finns det mera än bara oktanhalten som påverkar (förutom andra parametrar än endast bränslet naturligtvis).

FP
Helga
Tackar för det. Jag menade inte att dom lika moderna. Lite skevt skrivit. Men jag var mycket stolt för mitt emblem APC!!
Och APC kom hösten -81 som 1982 års modell. När fortfarande dom gamla årsmodellerna gällde. Men det fanns även -82 utan APC=snikmodellen.
Tycker att Collin och dom andra ovetande "biljournalisterna" skulle rådfråga
doctorn innan de satte pennan i handen.
Jag är mycket imponerad av din kunskap och även några andra med "värdelöst vetande" enligt hustrun. Men när jag gick in o kollade på forumet varför hennes startnyckeln på hennes 323 snurrade runt så ändrade hon åsikt! :-)
Man skulle vänta i läge 2 cirka 5 sek.

//Helga
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke.

"Därför kan motorstyrningen ligga precis på gränsning för "riktig" knackning och ta ut mesta möjliga ur varje typ av bränsle."

Ja, för det bränsle eller oktantal eller lägre som styrsystemets program är framkört för.

Nej, generellt sett inte för bränslen med högre Oktantal än programmet är framkört med eller för.

Det finns dock vissa tillfällen då det kan finnas andra faktorer som kan vara mer avgörande, men det blir för mycket tungrott teknikprat för att det ska beskrivas lättförståeligt.

Dr Tinnitus
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Lite offtopic kanske, men en liten undran bara:

Är mackarna på något sätt (oberoende) kontrollerade/reglerade när det
gäller vilket bränsle de faktiskt har i pumparna?

Kan det vara så att oktantalet i bensinen faktiskt skiljer sig rejält från pump
till pump, från mack till mack? Kanske har de fyllt på en gammal halvfull 95
tank med 98 och bytt märkning? Då köper man ju inte 98, utan en
blandning av 95 och 98?

Ja ni förstår säkert vad jag är ute efter? Det är ju inte speciellt svårt för en
Shell-mack att sätta V-Power/Ferrari klistermärken på en 95 pump?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
dyraste soppan måste ju såklart vara bäst? Körde en Saab 9-5 Aero idag för 3:e ggn ägaren hade tankat 99 för första gången och den gick märkbart bättre enligt mitt tycke men det var fortfarande en saab:)
Asken
Dr Tinnitus. Jag respekterar dina åsikter ang. "mappning" osv för den fabriksmonterarde motorstyrningen. Inget teknikprat är för tungt för detta eminenta forum...) Men som jag sagt tidigare, det är troligen inte så att det är en fix och precis gräns, i grader förtändning, i oktan eller i de andra parametrar som kan tänkas finnas och påverkas av knacksensorer och andra givare i systemet. Frågar man så säger säkert BMW eller Bosch/Siemens osv t.ex 98 oktan som max, och jag tolkar din åsikt som att t.ex 98,3 oktan (om sådan fanns) då inte skulle kunna "regleras in" av knacksensorer osv. Att tanka 99 eller 100 oktan skulle isf vara fullständigt meningslöst och likställt med att t.ex tanka vanlig 98 och lägga lite extra pengar i bössan som brukar stå vid kassan. Vilket iofs inte är fel för det.... men jag tror att gränserna för reglering/icke reglering i detta sammanhang är överlappande en bit åt båda hållen, och att dessutom som sagt en del annat än oktanhalten spelar in för slutresultatet.
Rille330: Att kolla dina funderingar ang. oktanhalten med sin bil är knappast möjligt, det är för mycket andra parametrar som påverkar osv. Men det går ju på ett lämpligt labb osv.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke.

Njä, gränserna är inte överlappande åt båda håll.

I systemen kan det finnas vissa funktioner för ändring av tändning då motorn är kall, under en viss temperatur. Då denna funktion är aktiverad så är tändoffset:en höjd någon grad. Då är det den maxtändningen som gäller och ingen annan, oavsett vilket bränsle man tippar i. När sen motorn blivit varm nog så återgår systemet till "normal warm map" för tändningen, och då är det de värdena som är max. Så står det t ex. 15,4 grader vid 4750 rpm, och ett visst tryck i insuget eller luftmassa. Och den tändningen gäller då som max oavsett vad man spillt i tanken. Om något problem uppstår så kan systemet sänka tändningen och eller feta på för att ta sig ur t ex. spikning. Men det kan inte gå över dessa 15,4 grader om man så häller i bästa racesoppan.

Dr Tinnitus
Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
Är V-power ren Bull...?

Tankat det 2 ggr nu och märket ingen skillnad vare sig i effekt lr förbrukning?..

Nicke
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nicke_M

Du har inte läst hela tråden va??

Där står det att man kanske inte ska förvänta sig stora skillnader. Vissa bilar svarar bättre än andra på V-Power, och för att kunna utnyttja det bäst så bör styrsystemet mappas för just det bränsle man tänker köra på.

Dr Tinnitus
Dr T: Taget. Men om vi som exempel säger att min bil ligger runt 12 grader vid ett visst tillfälle under vissa omständigheter och med 98 oktan i soppan, då skulle den kunna stretcha sig lite till om man släpper på 100 oktan eller hur (om vi tar din siffra 15,4 grader som exempel)? Det finns ju inget som säger att man ligger och trummar på gränsen för tändläget osv just när man tankar 98 oktan, då kan man ju riskera spikning osv om andra parametrar skulle samverka åt "fel" håll psv. Jag tror det finns lite marginaler, om än olika på olika bilar osv.

FP
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Folke.

Nja, förstår jag dig rätt nu!?

Menar du att motorn vid dessa 12 grader på 98 och i den situationen hejdas vid just 12 grader för att det spikar med högre tändning? Om så, ja då kommer 100 Oktan att möjliggöra högre tändning och om det är mappat för 15,4 grader i det läget så kan systemet i så fall höja upp dit som mest eller stanna någonstans på vägen om spikning uppstår.

Skulle det bara vara mappat till 12 grader så händer egentligen inget om man byter till högre Oktan.

Man måste även komma ihåg att alla moderna bilar faktiskt spikar lite då och då, för att man försöker att ligga nära spikgränsen så mycket som möjligt över så stort varvtals och belastningsområde som möjligt. Då får man räkna med att motorn ganska ofta råkar ut för spikning och tvingar reglersystemen att agera med div. "åtgärdspaket" för att få motorn ur spikning. Det kan handla om att feta på bränsle, sänka tändning, sänka laddtryck. Enskilt i viss ordning eller kombinerat, allt beroende på hur det spikar och när. Lätt spikning kanske helt nonchaleras, medium knock kräver lättare åtgärder, hård spikning radikala åtgärder.

Ju oftare och ju mer motorn råkar ut för spikning som kräver åtgärder, ju mer bränsle går det åt och man förlorar effekt.

Ju lägre Oktan ju oftare sker detta, i synnerhet med körning som belastar motorn hårdare. Ökar man då Oktanet så kommer motorn att spika mindre och åtgärder mot spikningar krävs mer sällan.

Funderar man på detta så kanske det inte är så märkligt att man trots standard styrprogram, alltså inte mappat för just V-Power utan 95 eller 98, ändå kan se en förbättring på både effekt och förbrukning. Just därför att det blir slillnad i hur ofta styrsystemen måste åtgärda spikningar, vilket direkt påverkar effekt och bränsleåtgång.

Skulle man gå in i en helt standard motors styrsystem och läsa av spikräkningen för senaste året så skulle man se att den trots normal körning och den Oktan den ska ha, ändå kan ha spikat tusentals gånger utan att förare märkt det eller att det skulle vara nåt fel.

Dr Tinnitus

Ni
430
Nicke_M
850 CSi
M5 E39
"tinnitus"

Nej jag har inte läst hela, sorry:-)

Men det känns coolt att tanka v-power med Ferrari-loggan, dum som man är;-)

Nicke
Nicke varför är det ballt med ferarri logga?

Har också testat med V power på skoj. Har öppet filter och suger in mkt varmluft dum som jag är. Tycker den går renare när man står still och suger varmluft nu än innan med 95. När jag körde på 95 så kände man två tydliga effektsvackor under acceleration... nu känner jag inte dessa...
Skall återmontera min luftburk med orginalfilter och nolla bilen se vad den säger. Kanske går så in i he....

Inbillar mig också att förbrukningsmätaren ligger lite lägre vid vissa jämna hastigheter.

Placebo eller ej tycker det känns ganska bra att hinka i den bästa soppan som man kan köpa oavsett fåning häst.

-Phil
Dr T: Jag tror du resonerade lite där som jag menade, ja.
Att motorerna i realiteten spikar lite (och änvänder detta för mätning/reglering) som du säger skrev jag också tidigare.

FP
Lite att tänka på !

Energi inehåll vpower 9,2000 kwh/l
Energi inehåll preem 98 9,1323 kwh/l

Nu vill jag se lite uträkningar vad detta inebär i Hk.
Shells kraftfullaste bensin ?

Energi inehåll Shell 95 ca. 9,2 kwh/l

Obs att shell anger ca 9,2
Förhållandet kW-Hk är 1,36 så det blir då c:a 12,5Hk. Eller från kWh: 12,5Hk under en timme per liter soppa.

FP
Paap Reeder
... kolla på mitt testrersultat under 7-serie förbrukning.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Jaha! ..
.... så är mina test med V-power avslutade.
122 knyck / 2200 rpm med cruiseControlen i 5 mil åt gången.
Samma väg. Samma tider på dygnet. I övrigt så lika förhållanden som möjligt.
95 - 11,3 och 11,6 och 11,4
V-power 11,7 11,9 och 12,0 (imorse).

Sedan tankade jag 91 pannor 95. Efter 5 mil nu i em gav det 11,3!!??

Har tidigare skrivit att jag tyckte att den var "rappare" kring 50-80 med V-power. Det tar jag tillbaka. Den är precis lika pigg med 95.

Slutsats: min M70 kan inte tillvarata V-powers effekter. Jag påstår INTE att den tar mer bränsle med V-power men heller absolut inte MINDRE!!

Eftersom jag inte kan finna några omedelbara fördelar med att betala en 50-öring extra per liter .... så återgår jag till 95.

Jag påstår inte att mätningarna på den där Porschen inte gav rätta värden men på en M70 är jag inte övertygad om vitsen.

MVH /// Paap R
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror nog att mätningarna på Porschen var korrekta, men de procentuella skillnaderna var ju verkligen inte stora mellan vanlig 95 och V-Power. Så små skillnader som mätningen uppvisade drunknar lätt i alla andra omständigheter som påverkar hur bra bilen går, vare sig vi talar om objektiva mätningar eller subjektiva upplevelser.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.