AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
92.088

"V-Power ger 10 hk mer"

Sida 15 av 15
Folke : Det är troligen samma etanol i bensinen som i E85, så är det problem med E85an är det (även om mindre) problem med 95 oktaniga bränslet. Är därför jag nämner E85 och 95 oktan i samma andetag. Jag vet iaf att etanolen som blandas in i 95 oktaniga bränslet lagras seperat på depåerna. Det är alltså inte inblandat från början. Däremot är det 1-3% bensin inblandat i etanolen, fick höra att det är för att folk som hanterar det inte ska ta hem lite och dricka av det :)
Bensinens innehåll (E85) är väl inblandad för att underlätta uppstarter under 0 grader?
I Mexico där man kör runt på ren etanol har dom löst problemet med en liten separat tank med vanlig bensin för uppstartens skull !

Förövrigt så snurrar jag fn runt på Gotland och har märkt avsevärd skillnad på förbrukning mot tidigare år då jag kört på vanlig 95 oktan mot nu V-Power.

Med takbox monterad samt 2 Cyklar på taket jämte boxen så drog bilen i laglig fart (90Km/h) ca 0,95 i snitt ner till Gotland, men i år stog mätaren på 0,87 och detta stämde vid pumpen/trippmätaren oxå !

Med bara takboxen monterad så åker vi runt ön nu på stadiga 0,83 mot tidigare 0,9 och utan boxen stadiga 0,79 mot tidigare 0,83-0,85.

Så inge mera 95 i mina bilar så länge det finns alternativ såklart (98,V-Power).
Det stämmer att man kan få lite lägre förbrukning med högre oktan osv, när man har adaptiv motorstyrning, det är helt enligt "regelboken" så länge man inte gasar lite extra osv.
Sen är väl frågan om totala driftskostnaden blir lägre med tanke på ökat inköpspris för soppan?

FP
Näe folke,jag tjänar inte alls på denna mix tyvärr,tror jag räknat på runt 10-30öre i förlust per mil att åka på V-Power.

Priserna varierar mer på 95 oktanet än på V-Power som alltid verkar ligga på 13,70kr/Lit oavsett vad 95an kostar?

Diffen mellan 95 och V-Power är mellan 0,80 och 1,20kr/lit på de olika ställen jag tankat bilen.

Intressant är dock att vid Visby shell ( Vägen mot Fårösund ) så hade man bara 95 eller V-Power att erbjuda vid Sedel/Kort pumpen.
Tänkte tanka 98 istället för V-Power,men som sagt det blev Oktan ala Royal istället ;)
Alex84 : Syftade på etanolen som lagras för att sedan blandas in i 95 oktaniga bränslet vid utlastning.

Men det stämmer att bensinen i E85 finns där för bland annat uppstartsproblemet i kalla temperaturer, på vinterhalvåret ökas dessutom halten bensin i E85 (så att det i själva verket blir E75), därför brukar också priset stiga den tiden på året...
The efficiency boost you see is proven and easy-to-understand, given the fact that Shell's V-power fuels deploy lubricity additives which reduce friction between the top ring and cylinder bore. The same additives clean and lubricate the injection system. I use it time-to-time to trim my V8. By the way, additivated fuels are very common in racing, which is reflected in Shell's marketing campaign for V-power.
Aha, smörjmedel i bensinen... lite som på gamla 2-taktstider, fast light kanske..
Nja, tror inte på friktionsteorierna speciellt mycket.
Additiver har i sina bränslen, och har haft länge, inte bara inom racing. Saligen avsomnade Esso var tidiga med marknadsföringen, Statoil hade väl sitt Stimuli 2000 som trummades ut några år. Shell har redan nämnts osv, alla har additiv.
Man måste förstå att det inte är nån större skillnad på soppan från de olika mackarna, dvs de har olika namn på skyltarna men kolla gärna upp hur många "olika" tankfartyg som anlöper Sverige, hur många raffinaderier som finns osv. Man får heller inte förledas tro att allt som landas på västkusten eller annan större oljehamn körs med separata tankbilar långt upp till Norrland t.ex.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.