|
Sida 14 av 15
|
|
|---|---|
|
Alex84 : Nope, inte heller i 98 oktan. Folke : Det tas en hel drös med prover på bränslet innan det lämnar tankfartyget och hamnar i depåns cisterner så vi får hoppas dem kollar upp det ordentligt. Men det är intressant hur det verkar lekas med siffrorna i produktbladen, det kan jag hålla med om. Men som sagt skulle jag vara mer orolig för hur cisternerna ser ut på vissa mackar, eller hur beställningsrutinerna är där. Kan tänka mig att v-power soppan ligger kvar ganska länge på vissa Shell mackar ute på landsbygden :) |
|
|
Tack DavidT86 :) Provade att maila Svenska Shell om detta och svaret var som Ditt dvs nej ! Fick några faktablad i pdf format om V-Power oxå,troligen samma som på Shells sida om V-Power. Anledningen till min fråga är den rådande debatten om Etanolet som finns på marknaden där flertalet eller rättare sagt tusentals Flexi-Fuel bilar fått problem orsakat av Etanolets försämrade kvalitet den sista tiden. Av svttext kunde man både igår och idag läsa om problemet där varken tillverkare av bränslet dito bilar vill stå för notan med havererade motor etc. Enbart av den anledningen kommer jag att köra på V-Power soppan i min sommar kärra eftersom den rullar max 1000 mil/år och när jag räknat på kostnaden för att köra på V-Power soppan istället för 95 så är skillnaden typ 10-12öre milen dyrare med V-Power,men som jag själv skrivit tidigare så känns bilen piggare på de lägre varvtalen. Att sedna min bil svarat så positivt rent bränsleekonomiskt oxå gör inte saken sämre,från 0,85 till 0,79lit/milen säger väl en del angående den utspädda etanol 95an. Frågan är om hur stor andel av etanolen som finns i 95an,jag menar hur kan Vi kolla detta ??? Det sägs max5% men variationen är nog större tror jag,kanske pga avdunstnings effekter? Jag är långtifrån någon kemist,men dunstar inte bensinen snabbare än Etanolet ? |
|
|
Det får max vara 5% etanol inblandat i bensin i dagsläget, du behöver inte oroa dig för att bensinen ska avdunsta snabbare, det är ändå ett slutet system :) Men jag har ändå för mig att etanol är ännu mer flyktigt? Annars är 98 oktanigt som sagt ett bra alternativ, för det mesta lite billigare än v-power men i princip samma fördelar. Avsevärt mycket miljövänligt med tanke på alla extra transporter v-power kräver. 98an körs ut samtidigt som dieseln och 95an och kräver därför inga extra transporter. |
|
|
Tack igen DavidT86 !! Som Du skriver så är 98an oxå befriad från Etanolet och ett klart billigare alternativ till V-Power soppan. Blir att köra 98 framöver för att slippa bli alkis ;) |
|
|
Bevisligen är det så att 5% etanol inte påverkar egenskaperna negativt vid vanlig användning av motorbränsle i bilar eller andra normala förbränningsmotorer. Man kan knappast kalla den utspädd eller liknande, och till fördelarna hör att kondens som utfälls pga temperaturskillnader automatiskt "absorberas" eftersom etanol och vatten lätt låter sig blandas, och följer med genom förbränningen utan några som helst bieffekter. Det är heller inte bara vintertid som kondens är ett problem, snarare är det så att den kalla soppan från den underjordiska cisternen genererar en hel del kondens när den hamnar i tanken på en bil uppe i den goda sommarvärmen osv. Vintertid har vi problemet med att kondensen kan bilda isproppar osv, och som vi slipper med den 5%-iga etanolinblandningen, men många tänker inte på ev. kondensproblem sommartid. Skillnaden i förbrukning är inte mystisk i sig, högre oktan ger möjlighet för motorstyrningen att ställa om tändläge och andra parametrar för bättre effektivitet i motorn. Det är detta som är hela poängen med adaptiv motorstyrning med knacksensorer osv, och det behövs definitivt ingen speciell soppa typ V-power för att åstadkomma detta. FP |
|
|
@folke: Måste inflika ett tillägg till Ditt senaste inlägg bara.. 1) Med tanke på att Etanolets nyligen bevisade sämre kvalitet är av sådan art att motorer ( Flexifuel ) skadats så svårt pga hartsbeläggningar på kolvar,ventiler samt spridare mm så menar jag att det är risk även vid 5% inblandning !! 2) 5% vid 60liter är 3liter Etanol. Skulle någon här vilja hälla i 3liter i en full tank som kan skada ens motor ? 3) Sant är dock att Etanol förhindrar isbildning ( proppar ). Det finns då betydligt mer raffinerade produkter som förhindrar isbildning och även bidrar till att rengöra bränslesystemet samtidigt. 4) Om nu Etanolet skall medföra en renare miljö som det är tänkt så brister denna bubbla på så många punkter redan idag att tanken med Etanolet är ett stort skämt !! Ta det senaste exemplet på de sk miljöbilarna som rent tekniskt skurit eller fått allvarliga defekter orsakad av Etanolet ( E85 ). Inget nytt då tidigare rapporter visat att serviceintervallen fått tidigareläggas pga de skadliga effekterna som Etanolet haft på motor,oljan etc. Vad är miljövinsten här tro? Skulle den totala miljövariabeln beräknas hamnar vi på det skitigaste bränlet som vi människor skapat för en förbränningsmotor. 5) Eftersom 98oktanet oxå är befriad från Etanolet så är detta bränsle mer skonsamt för bilmotorer i längden,frågan är hur länge miljönissarna i riksdagen kan hålla fingrarna borta från detta? Kontroversiellt i detta är att Peter Eriksson (MP) åker Suv Diesel som hans parti hatar mest av allt !!! Samtidigt flygs det hejvilt bland våra riksdagsmedlemmar och miljöpåverkan är stor,så inte lever man som man lär i vårt avlånga land !! |
|
|
Jag tror du blandar samman 95 oktan med 5% etanol med E85 som har 85% etanol, en viss skillnad eller hur? Tanken är ju inte att köra inte flexifuelbilar eller motsvarande med vanlig bensin (95 eller 98 spelar ingen roll), men det är klart att om etanolen inte är av den avsedda kvalitén eller ger dessa problem så kan det uppstå beläggningar osv. Men som sagt, detta gäller för E85, och en 5%:ig inblandning ger inte dessa symptom, och du får gärna lägga fram siffror som visar liter etanol per full tank osv, det är och förblir ändå max 5% och om du vänder på situationen så är det bara några ynka centiliter per mils körning osv...) Angående miljö och annat politiskt runt hela etanolkarusellen: Du behöver inte övertyga mig om detta, jag har aldrig köpt något resonemang som pekar på miljövinster osv i denna diskussion. Rent tekniskt kan man alltid diskutera hur 5% etanol kan påverka eller ej, men det är en helt annan sak. Det är lite fel att påstå att etanol generellt påverkar en förbränningsmotor negativt. Man har använt sprit som motorbränsle från och till långt innan du och jag var födda, och det handlar mera om att materiel och bränsle är av rätt typ och kvalité. Även vanlig motorbensin kan få fel i tillverkningsprocessen eller under distribution/lagring, man kan aldrig veta... Diesel har t.ex hamnat i bensincisterner på macken och vice versa.. FP |
|
|
Att det är problem med etanolen har det väl pratats om i media ett tag tycker jag. Se t.ex Länk En bekant fick rådet av verkstaden att köra typ var femte tank på bensin istället för att bara köra sin biopowerSAAB på etanol när han hade problem med ojämn motorgång. Att tanka bensin löste problemet. Då kan man ju bli fundersam när inte ens en bil som är gjord för etanol klarar av det. Läste för några dagar sedan att Ford har gått ut och uppmanat sina kunder att bara tanka bensin i sina etanolbilar pga dålig kvalite på etanolen. |
|
|
@folke: Nejdå jag blandar inte samman E85an med övrig bensin,utan ville påvisa sambandet med skadlig Etanol som nu cirkulerar i bränslet. Precis som GE skriver och länkar till är kvaliteten nu så dålig att man avråder helt att köra på E85an till Flexifuel motorerna,och då skall vi ha klart för oss att dessa motorer är framtagna med material som skall ha resistans mot det korrosiva Etanolet ! När inte ens dessa motorer klarar Etanolet så känns den "lilla" mängden 5% som finns i 95an skadlig för övriga bilmotorer anser jag. Ingen häller 3liter av något som kan skada motorn ens i en full tankad bil tror jag,så varför göra det? Sedan finns en ytterligare sak som ingen av oss kan påvisa och det är om det rör sej om blandningar mellan Etanol och Metanol i spriten ? Vilken kontroll finns för detta undrar jag? När brist råder på en sort kan nog saker förekomma som inte skulle göra det likväl som Du folke menar med blandningar och raffineringsproblem med bensinen. Skadan är dock större om Metanol finns i Etanolen då Metanolen som känt är väldigt korrosiv mot metaller som Aluminium och Magnesium etc. Tror inte för en stund att om detta är fallet med blandningar Etanol/Metanol i E85 att vi vanliga döingar skulle få nys om detta då stämmningarna skulle hagla vilt mot bensinbolagen ;) Och hur trovärdiga Bensinbolagen är,jo det ser vi nu med BP och USA ;) |
|
|
Folke : 5% inblandning räcker långt för att påverka ett bränsles egenskaper. 3% bensin räcker för att göra diesel till en brandfarlig klass 1 produkt. 5% RME har orsakat en del problem med diesel under de senaste åren. 5% etanol har också redan gjort 95 oktanigt bränsle farligare att hantera då det blir mer statiskt uppladdat och brandfarligare ångor utvecklas. Att dess övriga egenskaper i motorn skulle förbli helt oförändrade är lite naivt och tro, kör du din bensinare på E85 under en längre tid så finns det bevisligen saker som inte mår bra av det, så varför skulle det på en gång bli helt ofarligt bara för man späder ut det med bensin? Du kan köra din bil med ett par procent inblandning diesel också :) |
|
|
Återigen, varför pratar ni om E85 och 95 oktan med 5% etanol hela tiden i samma mening? Är man maniskt rädd för 5% etanol i bensinen som vi haft i många år så OK, men hur många fall av just 95 oktanig bensin med 5% etanol genom åren som har osakat motor eller materialskador kan ni visa upp? I det aktuella fallet med E85 rör det sig om att leverantören/tillverkaren av etanolen har fel i sin process/produkt, inte att bensinbolaget på nåt lömskt sätt försöker prångla ut detta. Det var inte förvånande att det skulle blandas in BP:s oljeläcka i havet i diskussionen, faktum är att att det säkert är där som problemen med etanolen i den aktuella E85-soppan uppstod. Bra så? FP |
|
|
@folke: Det finns en tråd på forumet nu som handlar om E93or som låter som dieslar pga spridarna! Vem vet om inte detta beror på den försämrade Etanol-kvaliteten? Sen att Du skriver att inga bilar bevisligen har tagit skada utav den 5%iga Etanolinblandningen i bensinen är sannerligen ett svar grundat på ostadig grund! De känsligare bränslesystemen på nyare modeller kommer protestera vartefter ska Du se,och debatten ang Etanolet är bara i sin linda. Snart kommer det rekommendationer hur man ska gå tillväga för att lösa detta nya problem som Etanolet orsakar på våra motorer ( Ej Flexifuel motorerna ). Sedan skriver Du att vi (Ni) pratar om E85 och 95 i samma mening? Läs mitt föregående inlägg om något är oklart varför jag nämner det i samma mening !! |
|
|
Det känns som att en viktig faktor glöms bort i debatten här! Det är inte etanol i sig som orsakar problemet i "miljöbilarna" utan problemet är att bensinbolagen har tagit några genvägar på sista tiden och köpt in etanol av sämre kvalitet (som givetvis är mycket billigare!), som helt enkelt har för höga halter av sulfater! De har skyllt på att det inte har funnits några gränsvärden för sulfater, men det är i mina ögon ett svepskäl! Finns det några gränsvärden för t ex svavelsyra? Om inte: Då är det OK att dryga ut etanolen med svavelsyra, oavsett om det får negativa konsekvenser för bilägarna... Det är sulfaterna som har ställt till det i motorerna (eller egentligen gnidna bensinbolag som vill minska kostnaderna och behålla höga försäljningspriser)... Däremot är jag skeptisk till etanol och etanolinblandning i bensinen då den inte lirar bra med motoroljorna! Med tanke på att man redan från början ligger på eller t om över gränsen för vad oljorna klarar med dagens långa oljebytesintervall 3000-5000mil (med de förhållandevis simpla oljefiltreringssystem som även moderna motorer har), är etanolen en ovälkommen "gäst" i bensinen ur min synvinkel - det är "den tuvan som kan få lasset att stjälpa"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alex: Vad jag försökte exemplifiera är att vi kanske bör föra en debatt om E85 som bränsle lite avskilt från en debatt om 95oktan bensin, det är lätt att blanda samman begreppen och siffror osv för en läsare som kanske skummar över inläggen. Det var inget mot ett specifikt inlägg, snarare ditt och Davids tillsammans. Som du skriver själv, inget vet förmodligen om 95 oktan har orsakat specifika problem enbart pga bränslet som sådant, jag tycker det är viktigt att detta framgår. Innan vi fick etanol regelmässigt i bränslet så slog vi i den själv då och då (karburatorsprit), så det finns lång tids användning bakåt att referera till. Att vi däremot har undermåliga produkter ute i distributionen just nu är inget annat än katastrofalt, och om bakomliggande orsaker kan vi så klart ännu bara spekulera. Rent kemiskt kan det vara som Johan skriver att sulfathalten är för hög., vilket väl är den officiella förklaringen från t.ex Ford också. Din spekulation om metanol får du stå själv för, men det finns tydliga specar och säkerhetsdatablad att ta del av hos de olika leverantörerna. Sen är det "bara" att analysera produkten så får du reda på exakt vad den innehåller och kan jämföra med databladet. FP |
|
|
Funderar på en annan sak. har jag missat några viktiga nyhetssändningar eller bulletiner via media eller motortidningar, eller varför tas inte detta med undermålig E85 upp på högsta nivå? Fortsätter man bara att distribuera ut bränslet som om inget har hänt? Det rör sig ju om megastora kostnader om t.ex en biltillverkare för i bevis detta och stämmer några bensinbolag. Eller är det mera specifikt så att Ford enbart märkt av problemen, nån som vet utan att spekulera och lägga ut allmänt missnöje om etanol som produkt? FP |
|
| Googlar man lite i ämnet så påstås det att den etanol som levereras till mackarna nu är i en "förbättrad" kvalité. Men problemet är knappast nytt, den SAAB-ägaren jag skriver om högre upp hade sitt problem för ett par år sedan och det verkade vara ett känt problem på SAAB-verkstäderna. Dom flesta etanolbilar körs antagligen mest på bensin så dom flesta lär klara sig helt utan problem. | |
|
Enl svttext nyligen så var det pga höga hartser i Etanolen som skapade problem med E85 bränslet just nu med beläggningar på kolvar samt ventiler och igensatta spridare med påföljd att motorerna skurit och det rör sej om tusentals ! Kopplingen E85 vs 95 jag gör är att det finns Etanol i 95 oktan-bränslet och eftersom Flexifuel motorerna avsedda för Etanol skurit så är det väl knappast bra med att köra 95 oktan med 5%ig Etanol ( samma Etanol som i E85 kan jag väl tro ) när följderna är att Etanolet är orent ? Tror inte vanliga motorer havererar pga 5%ig Etanol-inblandning i 95 oktanet,men verkningsgraden blir sämre om hartsbeläggningar uppstår i spridare etc. Därav att jag kommer köra på 98 alt V-Power framöver :) |
|
|
Aha, och nyligen innebär? Och är det fortfarande felaktiga leveranser i distribution eller kan man förvänta sig att problemet anses löst, förutom i redan påfyllda cisterner? FP |
|
|
Nyligen = i veckan. Tror det var i tisdags som nyheten var på svttext. |
|
|
OK, tack. Som GE skriver ovan, det hörs hör lite surr om detta då och då, man vet aldrig riktigt när det är ett större mera generellt problem. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.