|
Sida 13 av 15
|
|
|---|---|
|
Folke; "Sen återstår det att bevisa att just V-power 98 har helt egen distribution osv från ände till ände i vårt långa land." Vad är det att bevisa? Jag varken kan eller vill bevisa det. Jag har fått lära mej detta för några år sen, tror inte det har förändrats sen dess. Kan jag har blivit totalt lurad och förd bakom ljuset? -Tja, kanske det, det har hänt tidigare :-) Men tveksamt. Tror vi kan vara tämligen säker på att V power är just V power, 100% säker? -Nej, troligen inte. Men pga av dom anledningar jag angivit är det bästa oddsen för att man får vad man betalar för där, jämfört med t. ex. 95 vs 98 oktan tror jag. Vad det gäller skillnader med v power och "vanlig" bensin när det gäller bilens gång finns det nog bägge varianterna, placebo och en faktisk skillnad. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Missförstå inte. Jag menar inte att du skall bevisa nåt specifikt, bara att FP |
|
|
Ooops, vad hände? Testar igen: Missförstå inte. Jag menar inte att du skall bevisa nåt specifikt, bara att man kan fundera på om det är på ena eller andra viset osv. Officiellt är det precis som du skriver, en egen distribution osv, men man vet ju aldrig. Speciellt smart är det kanske inte att köra parallellt med olika tankbilar till nåt avlägset ställe osv, varken miljömässigt eller effektivitetsmässigt. Jämför gärna med andra flytande produkter med starka varumärken, det skulle inte vara rimligt att allt kommer med egna transporter från ett fåtal fabriker osv. FP |
|
|
Endast V-power och i nödfall 98 oktan till mina BMW i alla fall. De få 20 lappar en tank kostar extra jämfört med en tank 95 oktanig soppa utspädd med etanol och annat skräp är det värt. Finns mycket annat som är mycket mer onödigt som vi bilägare slössar pengar på till våra bilar som borde sparas in på först om man nu är så sparsam att man tycker att V-power eller 98 oktan är några ören för dyr och därför tankar 95 :-) Bränslet som driver motorn tillsammans med regelbunden underhåll känns som det som man ska snåla minst på såvida man inte har en skrotbil man inte bryr sig om. BMW 4 Life |
|
|
Håller inte Shells V-power 99 oktan? Det om något borde göra det like besvärligare att dela distribution med andra aktörer. mvh/ Anders |
|
|
Jag kan hålla med att man ibland prioriterar väldigt lustigt på sin bil som man ofta köpt in för stora pengar. Om det sen är just på bränslet som onekligen är en stor och återkommande utgiftspost kan man alltid diskutera. Var och en avgör givetvis, men mera beklämmande tycker jag kanske det är när man diskuterar i långa trådar om t.ex olja eller filter skall köpas där eller där osv. Jämför gärna utgifterna för smörjolja resp bränsle under t.ex ett år. AKN: Studera gärna databladen hos resp. leverantör, tänk på att alla kemiskl produkter är skyldiga att redovisas och finns på nätet t.ex. Sök på MSDS för respektive produkt. Jag har för mig att toleranserna för t.ex oktanhalt är sådan att man mycket väl kanske får 99-oktanig vanlig soppa en gång eller 97-oktanig V-power en annan gång osv. Skillnaden är i vilket fall marginelloch utan större betydelse, och mängder med andra parametrar är avgörande för hur motorn uppför sig vid varje enskilt tillfälle., t.ex temperaturen på insugsluften, luftfuktigheten osv. Varför fixera sig vid enstaka oktan? FP |
|
|
Folke, jag har tittat på databladen även om det var ett tag sedan. Vad jag minns är att energiinehållet är ungefär detsamma ovavsett oktantal, inget konstigt med det. Om man säljer en produkt som skall hålla ett visst okantal så är väl oktantalet rimligtvis inom ett visst toleransområde. Menar du med ditt resonemang att 99 oktan inte är mer än en siffra iom delad distrubition och om så ligger V-Power 99 oktan ofta på minustolerans? Jag själv köper 98 oktan iom att min motor är optimerad för det. Vad som är intressant är om det finns ytterligare fördelar med V-power. Jag är tveksam men öppen för information som bevisar saken. mvh/ Anders |
|
|
Det stämmer att oktanhalten inte påverkar energiinnehållet, det är samma i alla bensinkvaliteerna. Dock så har ju alla parametrar en viss tolerans, t.ex energiinnehåll, oktanhalt osv, det finns en hel mängd. Därvidlag så skiljer sig nog inte V-power från andra tillverkares bränslen/varumärken. Jag menar inte att V-power har annorlunda +/- toleranser, däremot utgick jag från 98 oktan vilket nog inte stämmer. I databladen från Shell anges 99 oktan, så då kan toleranserna bli t.ex 98-100 eller dylikt. Minns inte om oktanhalten i Sverige för V-power är ändrad eller om det var i Danmark man körde 98 oktan, det varierar lite mellan olika länder. Datablad från Shell här: Länk Länk till MSDS från UK, intressant här är att V-power kan innehålla upp till 5% Etanol... Länk FP |
|
|
V-Power introducerades vad jag kan förstå år 2005 i sverige Länk (då denna tråd startade). Eftersom det redan i början av tråden nämdes 99 oktan kan man anta att så varit fallet hela tiden. mvh/ Anders |
|
|
Så är det nog. Och i fallet med Danmark så är det 97 oktan som gäller för V-power där. FP |
|
|
Danska Shell Länk 99 oktan. V-Power wiki: Länk mvh/ Anders |
|
|
Jepp, de ändrar lite då och då på olika marknader verkar det. För några år sedan var det 97 i Danmark, finns uppgifter om detta på flera ställen i äldre diskussioner. Fasiken vet om de inte hade 98 också en period, jag har tankat V-power två gånger, ena gången var i Danmark och jag vill minnas att det var 98 då, och nåt jippo var det också hos Shell den gången. Kanske man stegade upp från 97, det är ju stora händelser som bör firas eller...) FP |
|
|
Nja, jag håller med om att det inte är så mycket att orda om en oktan hit eller dit. Jag blev bara fundersam när du skrev 98 oktan och när man sedan besöker de glada danskarnas hemsida så står det 99 oktan. I wikin står det att föregångaren till V-power hette Optimax vilken höll 98 oktan. mvh/ Anders |
|
|
Wiki är bra för det mesta men man bör ju hela tiden ha i åtanke att vem som helst kan skriva in uppgifter osv. Noterade att de t.ex skrev att man skall ta bort 100 oktan V-power, undras vad tyskarna tycker om detta, de har ju även nån mera som erbjuder 100, Aral om jag inte minns fel. FP |
|
|
Ja källgranskning är viktigt. OT/ Kan nämna att jag var med om en diskussion på ett internationellt elektronikforum där en deltagare ändrade wiki enbart för att styrka sin argumentation. Bluffen avslöjades så klart... mvh/ Anders |
|
|
Å fasiken. Alla vet ju att det går men man vill ju inte tro att någon utsätter sig för risken med att bluffa. Får man vara nyfiken och undra vad diskussionen/ämnet handlade om? Jag brukar skumma över en del elektronikforum då och då. FP |
|
|
Folke, jag har skickat ett PM till dig. mvh/ Anders |
|
|
Galant turbo : Tolkar bara "ojämn kvalite" som något negativt, det måste det väl ändå vara? :) Men visst har du rätt i att det är färre led i transporten när det gäller v-power, senaste jag hörde kommer allt från Göteborg i ett par enstaka tankbilar som enbart kör ut V-Power. Men i övrigt skulle jag nog vilja påstå att det är en nackdel att det är så. Det är högre omsättning på 95 oktan och därför håller det sig fräschare i cisternerna, framförallt på mackarna (är troligen där risken är störst att kvaliten sjunker). Jag vet extremfall på mackar som har en 30 m3 cistern för 98 oktan och får en leverans varannan månad på typ 5 m5. En del av bränslet i den cisternen har troligen legat där i flera år och spätts ut med nytt, inte särskilt bra kvalitetsmässigt, tankar inte där personligen.... folke : Du har fel angående toleranserna, man anger minimum tal på produktbladen, det får alltså inte vara mindre än tex 95 oktan på 95 oktanigt bränsle, däremot får det vara mer (vilket är vad man normalt strävar efter, att ha lite mer än minimum). Tex Länk "Oktantal - Produktspecifikation : min 95,0 Typiska analysdata : 95,5 Variationer förekommer, men produkten uppfyller alltid produktspecifikationen." Alex84 : Bensin färgas inte, är den färgad har något gått fel. |
|
|
Det som kanske är intressant är vilket realistiskt oktantal man kan förvänta sig ha framme vid insprutarna i bilen vid varje ensklilt tillfälle, inte vad t.ex Preem skriver i sin spec. Det är många parametrar som spelar in. Det är rätt att det är SS155422 som gäller som norm för motorbränsle och även att man t.ex anger ett minvärde för t.ex oktan. Men frågan är om man för den skull kan lita på alla siffror i databladen? Jämför t.ex hos den aktuella leverantören databladen på 95 och 98. I ena fallet anges samma oktan MON även vid plustolerans på RON, i den anra anges även högre MON. Vid 95 anges energiinnehållet men inte vid 98. Vi vet att det är samma energi i all bensin, kanske man vill få folk att tro att 98 innehåller mera? FP |
|
|
Provar igen då... Är det Etanol i V-Power soppan ??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.